سیاست فشار حداکثری آمریکا در تغییر نظام ایران شکست خورده است

ایزدی گفت: آمریکایی‌ها با سیاست فشار حداکثری در دستیابی به اهداف خود یعنی تغییر رژیم ایران و کسب امتیازات بیشتر شکست خورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بررسی شواهد شکست فشار حداکثری علیه ایران با فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

فواد ایزدی با بیان اینکه اگر منظور از سیاست فشار حداکثری افزایش یافتن تورم در ایران است، باید اعتراف کرد این سیاست به شکست نیانجامیده است، گفت: در ایران تورم جدی در ماه ها و سال های گذشته تجربه کرده ایم. همچنین اگر منظور این است که قیمت دلار افزایش نیافته است، باز هم باید گفت این سیاست دچار شکست نشده است زیرا قیمت دلار چندین برابر شده است.

وی افزود: زمانی مخاطب به این جمله که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است می اندیشد اما قیمت گوشت و مرغ و باقی اقلام و کالاها را مقایسه می کند، به نظر او می رسد که این سیاست شکست نخورده است زیرا ضربه جدی در حوزه اقتصادی وارد شده است.

این کارشناس مسائل آمریکا در عین حال بر شکست سیاست فشار حداکثری صحه گذاشت و عنوان کرد: شکست این سیاست به معنی نداشتن تورم نیست، بلکه به این معنی است این سیاست به اهدافی که برای آن طراحی شده بود نرسید. یکی از اهدافی که آمریکایی ها دنبال می کردند تغییر حکومت ایران بوده است؛ آن ‌ها علاقه مند بودند کاری که در سال 1332 کردند و حکومت ایران را تغییر دادند دوباره انجام دهند که موفق نبودند.

وی هدف دوم را کسب امتیازات بیشتر از ایران توسط آمریکا دانست و بیان کرد: این هدف در پی ناکامی هدف نخست دنبال می شد که این امر محقق نشده است و حتی بخشی از امتیازات گذشته ذیل برجام را از دست دادند.

ایزدی با بیان اینکه ترامپ در دوران خود فشار حداکثری را دنبال می کرد و هم اینک نیز بایدن همان سیاست ها را دنبال می کند، گفت: این فشاری که روی مردم ایران است واقعاً جدی است و اثر خود را گذاشته است.

این کارشناس مسائل آمریکا موفقیت یا شکست آمریکا در اعمال سیاست های فشار حداکثری را بستگی به عملکرد ایران دانست و اظهار کرد: اگر هر روز درباره آمریکا و فرصت برجام صحبت کنیم و قیمت برجام را هر روز بالاتر ببریم، آمریکا احساس می کند باید سیاست فعلی را ادامه بدهد.

وی آوردن آمریکا به پای میز مذاکره را دومین اقدام ایران دانست و تصریح کرد: دفعه قبلی که آمریکایی ها به پای میز مذاکره آمدند زمانی بود که ایران در حوزه هسته ای قدرتمند شد و دلیل آنکه آمریکا تعلل می کند، نگرانی نسبت به ایران در حوزه هسته ای ندارند.

کد خبر 1038222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha