فرهنگ سازی صیانت از محیط زیست باید از نهاد خانواده شروع شود

رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: فرهنگ سازی و تشریح اهمیت محیط زیست باید در جامعه به سمت سویی برود که صیانت از محیط زیست در جامعه نهادینه شود و این موضوع از نهاد خانواده و آموزش و پرورش باید شروع شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اردبیل به نقل از روابط عمومی دادگستری استان اردبیل ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان نشست هم اندیشی با مسئولان و فعالان محیط زیست استان گفت: یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان به ویژه مقام معظم رهبری محیط زیست است و بارها ایشان بر لزوم صیانت و مراقبت از آن تاکید کرده است.

 

رئیس کل دادگستری استان اردبیل در ادامه با اشاره به تنوع زیست محیطی و پوشش های گیاهی استان اردبیل، تصریح کرد: این تعدد تنوع گیاهی، آب هوایی در استان بی نظیر است و همچون گنجی گرانبها و حیاتی است که خداوند متعال به استان هدیه داده است و اینک نیازمند مراقبت و توجه ویژه بر آن است تا این امانت به دست نسل های آینده برسد.

 

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد برخی دستگاهها و نهادها در عدم توجه به مسایل زیست محیطی، اذعان داشت: عدم بی توجهی دستگاه ها و نهادها در اجرای پروژه های خود به مسایل زیست محیطی، خود عامل اساسی در بی توجهی به محیط زیست از سوی همگان است.

 

عتباتی با اشاره به ظرفیت قانونی در طرح شکایت از سوی سازمان های مردم نهاد بر علیه متخلفان مسایل زیست محیطی، یادآور شد: محاکم قضایی نیز طبق روال قانونی به اینگونه شکایات رسیدگی می کنند.

 

این مقام مسئول در ادامه بر لزوم استمرار و تعامل با مراجع قضایی با دوستداران محیط زیست تاکید کرده و افزود: تقویت این همکاری مسلما به حفظ و صیانت از محیط زیست کمک روز افزون خواهد کرد.

 

رئیس کل دادگستری استان همچنین استفاده از مجازات جایگزین حبس را یکی دیگر از راهکارهای لازم برای صیانت از محیط زیست عنوان کرد و اضافه کرد: باید با فرهنگ سازی و تشریح اهمیت محیط زیست در جامعه اقدامات به سمت سویی برود که صیانت از محیط زیست در جامعه نهادینه شود و این موضوع از نهاد خانواده و آموزش و پرورش باید شروع شود.

 

استفاده از ظرفیت فضای مجازی، صدا و سیما، نهادهای فرهنگی، ائمه جمعه و جماعات و بسیج برای فرهنگ سازی و صیانت از محیط زیست از جمله توصیه های رئیس کل دادگستری استان بود.

 

عتباتی از سازمان های مردم نهاد و فعالان محیط زیست خواست تا نقش مطالبه گری خود را به خوبی ایفاء کنند و نسبت به هر گونه سهل انگاری در امر صیانت از محیط زیست واکنش به موقع نشان دهند و گزارشات خود را به مراجع قضایی جهت هر گونه برخورد با متخلفان ارایه کنند.

 

در ادامه این جلسه «سعید شهند» ضمن ارایه گزارشی از اقدامات و عملکردها طیست محیطی، بیان کرد: دوازده سازمان مردم نهاد در استان به صورت فعال در استان حضور دارند و اقدامات بسیار ارزشمندی در صیانت از محیط زیست انجام می دهند.

 

مدیر کل محیط زیست استان اردبیل همچنین از حمایت های قضایی دادگستری استان و اهتمام رئیس کل دادگستری استان به موضوع زیست محیطی و تلاش برای رفع موانع و مشکلات در این حوزه قدردانی کرد.

 

در این جلسه همچنین فعالان محیط زیست استان دغدغه ها و پیشنهاد های خود را در حفظ و صیانت از محیط زیست ارایه کردند.

کد خبر 1038228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha