مدیران باید از اموری که تصمیم گیری را به مخاطره می اندازد اجتناب کنند

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه یک مدیر فرهنگی باید از اموری که تصمیم گیری را به مخاطره می اندازد به شدت اجتناب کند، گفت: آن چه نشانه عدم اعتماد به نفس است مهمترین مانع اتخاذ تصمیم مؤثر برای کارها است.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: برای تصمیم گیری در هر امری باید از اطلاعات زمینه ای و تخصصی در ارتباط با مواضع، هدف و راه های رسیدن به آن (برای تشخیص صحیح موفقیت) برخوردار بود و این کار، مستلزم بهره گیری از نظریات کارشناسان تصمیم ساز در هر حوزه کاری است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مطالعه و کار کارشناسی، باعث به دست آمدن بیشترین شناخت می شود و تصمیم گیری براساس این مطالعات و شناخت ها، تصمیمی با کمترین خطا را به ارمغان می آورد، افزود: تصمیم گیری براساس مطالعه و نظریات کارشناسی، باعث عدم تشتت در تصمیمات و همچنین عدم شتابزدگی و سطحی نگری در مورد پدیده های گوناگون و عدم اتخاذ تصمیمات غیر نافذ می شود.

 

وی با اشاره به اینکه مدیرانی که به انجام مطالعات کارشناسی در مورد تصمیمات خویش معتقد هستند و در حوزه کاری خود، از وجود متخصصان و کارشناسان متعهد، بهره می جویند، می توانند تصمیم های بهتری بگیرند، خاطرنشان کرد: پر واضح است که هیچ مدیری درتمامی زمینه ها، از دقت و تخصص کافی برخوردار نیست بنابراین برای حرکت صحیح در امورفرهنگی استفاده از دیدگاه های کارشناسی و اصولاً اعتقاد به این کار، اهمیت زیادی دارد.   

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه مدیر باید از اموری که تصمیم گیری را به مخاطره می اندازد به شدت اجتناب کند، گفت: تردید و دو دلی، احتیاط بیش از حد، امروز و فردا کردن، وسواس در برخورد با مسایل مختلف، ترس و وحشت از مسایل و حوادث بزرگ و احساس حقارت در مقابل آنها و دستپاچگی در برابر حوادث پیش بینی نشده از آفات تصمیم گیری است.

 

وی با اشاره به اینکه آن چه نشانه عدم اعتماد به نفس است مهمترین مانع اتخاذ تصمیم مؤثر برای کارها است، تصریح کرد: گاه وحشت از عدم پیروزی و روشن نبودن عاقبت کار، مدیر را از اتخاذ تصمیم قاطع باز می دارد درحالی که از اصولی که بایدمدیران به آن توجه داشته باشند این است که با توجه به عدم اطلاع ما از آینده و حوادث احتمالی، هیچ کاری را با یقین صددرصد به موفقیت نمی توان شروع کرد و این انتظار بیهوده است که گاه مانع تلاش های مؤثر و مفید است.

 

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جهرم عنوان کرد: آن چه برای مدیران ضرورت دارد این است که احتیاط را با شجاعت و دقت را با جسارت بیامیزند و مسایل قابل پیش بینی را سهم دقت و احتیاط قرار داده و مسایل غیر منتظره را به دست شجاعت و جسارت بسپارند.

 

وی با تاکید بر اینکه برخی از مدیران فرهنگی به محض بروز مشکل، خود را می بازند و دست و پای خود را گم می کنند، گفت: باید توجه داشت که بالاخره در هر کاری ممکن است اشتباهی نیز صورت گیرد؛ مدیریت یک بحران تنها هنگامی میسّر است که شخص مدیر قدرت بر تصمیم گیری داشته باشد و بتواند به دور از هیاهو بهترین تصمیم را در بدترین شرایط ممکن بگیرد.

 

کد خبر 1038248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha