تقویت کارکرد مساجد در جامعه قدرت آنها در حل مشکلات را افزایش می دهد/مسجد در تمدن نوین اسلامی محور است

حجت الاسلام فلاح باغبانی گفت: هر چقدر مسجد و کارکردها و ساختارهای آن را بازخوانی و تقویت کنیم و بتوانیم با جامعه امروز بهینه کنیم، نتیجه چند برابری از حضور مساجد در حل مشکلات می گیریم.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: مسجد یکی از اصلی ترین کانون های اجتماعی در تمدن اسلامی محسوب می شود که از ابتدای ظهور اسلام همواره در حل مشکلات مردم در ادوار مختلف تاریخ اسلام کارنامه درخشانی داشته است امروز نیز با توجه به تمام پیشرفت های علم و فناوری و توسعه جوامع اسلامی می تواند در شکل گیری تمدن نوین اسلامی نقش محوری داشته باشد در همین رابطه گفتگوی با حجت الاسلام شعبان فلاح باغبانی، امام جمعه زاغمرز استان مازندران در مورد نقش مساجد در شکل گیری تمدن نوین اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

 

تعریف تمدن نوین اسلامی را توضیح بفرمایید؟

تمدن نوین اسلامی که در بیانات رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفت و هدف کلی جامعه دردمند اسلامی به معنای ید واحد تمدن اسلامی است که در پی آن ظهور منجی عالم بشریت عنوان شده است که تمدن بزرگ اسلامی را به معنای واقعی به وجود می آورند.

 

مهمترین ویژگی تمدن نوین اسلامی چیست؟

ما به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت می کنیم؛ این تمدن عبادت محور است و در آن پرستش خداوند متعال در تمام زوایا اصل و محور قرار دارد و تمام قوانین، ساختارها و تکنولوژی همه در جهت گیری به سمت عبادت خداوند متعال قرار دارد.

 

ایران قوی از چه راهی محقق می شود؟

ایران قوی در زمانی به هدف خود در قوی بودن ایران می رسد که به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کند. ما زمانی می توانیم به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم که در آن موضوع عبادت را اصل در تمام امور و اقدامات جامعه اسلامی قرار دهیم.

 

نقش مسجد در تمدن نوین اسلامی توضیح دهید؟

در تمدن نوین اسلامی مسجد به عنوان مرکز و متغیر اصلی پرستش باید جایگاه خود را مشخص کند. اگر محور تمدن نوین اسلامی پرستش خداوند متعال است، باید جایگاه مسجد در بین آن تعیین شود و در این صورت است که کارها و فعالیت های مسجد متناسب با نقش مسجد روشن می شود. در حال حاضر متاسفانه به سمتی حرکت می کنیم که در فرهنگ و سیاست به سمت لیبرالیسم جهت گرفته ایم و سیاسیون به آن سمت میل یافته اند. این امر موجب می شود نقش مساجد در جایگاه جامعه اسلامی کمرنگ شود زیرا فرهنگ غرب به تدریج جایگاه مسجد را در نظام اسلامی و اجتماعی کمرنگ می کند و به تعبیر دیگر جایگاه مسجد در شکل گیری ایران قوی کمرنگ می شود.

 

چگونه می توان نقش مسجد را در جامعه اسلامی به جایگاه مهمی تبدیل کرد؟

برای اینکه نقش مسجد در جایگاه جامعه اسلامی به جایگاه مهمی تبدیل شود، باید فعالیت های مختلفی در مسجد صورت گیرد. برخی فقط شأن مسجد را در عبادت می دانند و حل مسایل و مشکلات مردم و قضاوت را در شان مسجد نمی دانند در حالی که با محوریت قرار دادن مسجد در جایگاه جامعه اسلامی باید بسیاری از امور به مسجد متصل شود.

 

 

مساجد چگونه می توانند در حل مشکلات مردم موثر باشند؟

پیش از انقلاب قرض الحسنه های بسیاری در مساجد شکل گرفت اما با بی ارزش شدن مداوم پول قرض الحسنه در مساجد کمرنگ شد. برخی معتقدند مساجد صرفا جایگاه تبلیغ احکام هستند در حالی که با توجه به جایگاه اصلی مسجد در جامعه اسلامی باید بسیاری از امور به مسجد متصل باشد؛ به طور مثال حل و فصل مسایل مالی در جامعه باید در مساجد انجام شود. با حل شدن مسایل مالی در مساجد بسیاری از روابط در مسجد شکل می گیرد.

 

در گذشته گروه هایی در مساجد برای تشخیص نیازمندان وجود داشت اما در حال حاضر این تکلیف بر عهده ارگان ها و سازمان های مختلف گذاشته شده است و کمیته امداد و یا بهزیستی تکلیف پیگیری این امور را بر عهده دارند در حالی که این ارگان ها باید در داخل مساجد شکل می گرفت و با هماهنگی با هیئت امنا و جوانان مسجد کمک به نیازمندان صورت می گرفت.

 

آیا مساجد در بحران های مختلف در کشور توانستند موثر باشند؟

جلوه های گوناگونی را ما از حل مشکلات مردم در مساجد می بینیم، مانند کمک رسانی در بحران هایی مانند سیل و زلزله که نشان می دهد مساجد تا چه اندازه پربار هستند. متاسفانه بسیاری از اقدامات و اموری که می توانست در مسجد حل شود به صورت مستقل در اختیار سازمان ها و نهادها قرار داده شده است، در حالی که دین اسلام تاکیدات بسیاری در کمک به نیازمندان دارد و مساجد گرایش بسیاری برای حل مشکلات نیازمندان دارند.

 

امروز در حل مشکل کرونا مساجد پیشگام هستند در حالی که آمریکا ساختار واحدی برای حل این معضل ندارد. معتقدم هر چقدر مسجد و کارکردها و ساختارهای آن را بازخوانی و تقویت کنیم و بتوانیم با جامعه امروز بهینه کنیم، نتیجه چند برابری از حل مشکلات می گیریم.

 

کد خبر 1038419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha