آغاز دو گمانه باستان شناسی در محوطه تاریخی ارگ نادری

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: دو گمانه باستان شناسی در محوطه تاریخی ارگ نادری شیروان آغاز می شود.

«علی مستوفیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: فصل جدیدی از پژوهش‌های زیربنایی، مطالعات میدانی باستان‌شناسی و ایجاد دو گمانه باستان‌شناسی به‌ منظور شناخت توالی استقراری و بقایای معماری در محوطه تاریخی ارگ نادری شیروان انجام می‌شود.

 

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با بیان اینکه این پروژه با همکاری و مشاوره دانشگاه زابل انجام می‌شود و قرارداد مربوطه نیز منعقد شده است، گفت: با آغاز مطالعات جدید کار مستمر، فرآیند، بررسی ها و گزارش صورت می گیرد تا پیش بینی برای ایجاد سایت موزه در این مکان صورت گیرد.

 

 

مستوفیان افزود: مطالعات باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ارگ نادری شیروان آغاز خواهد شد.

 

 

وی تصریح کرد: برای اثر تاریخی ارگ نادری شیروان 5 تا 3 فصل کاوش باید صورت گیرد که تاکنون دو فصل آن انجام شده همچنین بقایای معماری و لایه های باستان‌شناسی به دست آمده و اقدامات تعیین عرصه و حریم مشخص شده تا تکلیف ساخت و سازها مشخص شود از سویی با الگو و معماری ساخت و سازها صورت گیرد.

 

 

 وی خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته توسط تیم مشترک ایران و چین اقداماتی صورت گرفته که برای این فصل جدید با همکاری شهرداری فضای خوب و مبلمان شهری در آنجا ایجاد می شود و کاوش های باستان شناسی نمایش داده می شود که به مدت 45 روز ادامه خواهد داشت.

 

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ارگ نادری شیروان از مهم‌ترین استقرارهای باستانی حوزه آبریز اترک است که از میانه هزاره چهارم پیش از میلاد زندگی در آن آغاز شده و تا دوره اسلامی زندگی در آن جریان داشته است.

 

 

مستوفیان افزود: این اثر تاریخی با شماره 703 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و در دوره قاجار، حکمرانان محلی شیروان بر فراز این تپه باستانی قلعه‌ای ساخته و در گرداگرد آن بارویی ایجاد کرده بودند که منطقه مسکونی را محصور کرده بود.

 

 

به گفته وی هم اکنون این شهرستان، 69 آثار ثبت شده دارد که از این تعداد 17 مورد بنا، هفت اثر طبیعی و 45 اثر تپه و محوطه است.

 

 

شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

 

 

کد خبر 1038509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha