ایران در سوریه خواهد ماند

کارشناس حوزه غرب آسیا ایران تا پایان فعالیت تروریستی در روسیه و تا زمان اعلام نیاز دولت بشاراسد، در سوریه خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سیدهادی سیدافقهی در گفتگو با بخش خبری تحلیلی "رویداد" در رادیو گفت‌وگو، ضمن تحلیل چشم انداز پیش روی ایران در سوریه اظهار کرد: ما هر کشوری که به نفع مردم فلسطین عمل کند را حمایت می‌کنیم چراکه فلسطین مسئله اول جهان اسلام است.

وی افزود: ما به تقاضای سوریها ورود مستشاری به سوریه داریم و کمک‌های شایانی در این کشور کردیم که شامل سازماندهی و آموزش و مدیریت میدانی است.

سیدافقهی به توفیق جمهوری اسلامی در مبارزه با داعش سوری و عراقی گفت: در سال 2011 تا 2015 اتاق جنگ مشترک بین ایران و سوریه و روس تشکیل شد و برخی گروه‌های مقاومت لبنانی و عراقی و پاکستانی و افغانستانی نیز وارد میدان شدند.
وی نقش ایران را انکار ناپذیر دانست و تاکید کرد که بارها بشاراسد و دیگر مسئولان نظامی سوریه بدین مسئله اذعان داشته و این کمک‌های مستشاری تا زمای که دولت سوریه ناز داشته باشد، ادامه خواهد یافت.

سیدافقهی از درخواست سوریه برای حمایت دهی ایران در حوزه بازسازی‌ها گفت: سوریه از امکانات بالای نفت و گاز و معادن برخوردار است و یکی از طمع‌های امریکا و رژیم صهیونیستی، ناظر بر ثروت‌های خدادادی این کشور است که در شمال شرق سوریه چاه‌های نفت فراوانی توسط امریکا و تروریست‌ها سرقت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سوریه کشوری برخور دار است و با از بین بردن تروریست‌ها خواهد توانست به ثبات و آرامش برسد.

سیدافقهی ادامه داد: محور مقاوت ایران و سوریه و عراق و لبنان در مقابل جبهه امریکا و شرکای اوست که به مرور زمان از سرنگونی حکومت بشاراسد مایوس شدند و لذا نقش‌های امروزی تغییر یافته است.

وی در اینباره گفت: امروز امارات و بحرین و عمان به سمت سوریه چرخش کرده و حتی در این کشور سفارتخانه باز کرده‌اند و امارات به همراه قطری‌ها قصد ورود به حوزه بازسازی سوریه را دارند.

سیدافقهی اضافه کرد: سوریه قطعا مسائل را با هوشمندی درک می‌کند؛ چنانچه برخی کشورهای اروپایی با سرویس امنیتی سوریه در صدد شناسایی تروریست‌های زندانی در این کشور هستند.

این تحلیلگر حوزه سیاسی افزود: حتی شنیده شده که امریکایی‌ها ارتباطات غیر مستقیم داشته و باب مذاکره با باز کردند تا تاکتیک را نرم تر کنند اما تسلط بر سوریه همچنان راهبرد اصلی امریکایی هاست.

سیدافقهی با بیان اینکه روسیه خود را در جبهه مقاومت نمی‌داند و تنها در حال مبارزه با تروریست در سوریه است، ادامه داد: اگر سوریه از دست برود، همین دو پایگاه دریایی و هوایی را نیز در این کشور از دست خواهد داد و دستیابی آن به آب‌های گرم مدیترانه قطع می‌شود.

کد خبر 1038637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha