مدیریت فضای مجازی نیازمند رفتار علمی و فرهنگی است

شکور با بیان اینکه امروز مردم در فضای مجازی زندگی می کنند حاکمیت موظف است امنیت مردم را حفظ کند، گفت: برای مدیریت این فضا باید رفتار علمی و فرهنگی در کنار هم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، « ع - شکور » ظهر امروز(۲۷اسفند) در ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی سال ۹۹ با اشاره به اینکه در سال های اخیر استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با رشد چشمگیری روبرو شده است، اظهار کرد: ضریب نفوذ تلفن همراه در استان مازندران بیش از ۷۶ درصد است، پهنای باند ارتباطی اینترنت ثابت ۲۰ گیگا بایت بود که از سال گذشته با شیوع کرونا و استفاده دانش آموزان از فضای مجازی، به ۴۰ گیگ ارتقا پیدا کرد و در حال حاضر به ۶۰ گیگ رسید.

 

کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه در تمام ۵۸ شهر استان زیرساخت مخابراتی و بستر ارتباط سیار خروجی را داریم، افزود: حدود ۳۰۰ گیگابیت پهنای باند ارتباطی استان است که در این زمینه استان در رتبه دوم و سوم قرار دارد یعنی زمینه‌های استفاده نوین از ارتباطات برای شهروندان مازنی کاملا فراهم است.

 

وی بیان کرد: در گذشته بستر ارتباطی تلفن ثابت و پیامکی بود الان از این حالت خارج شده در گذشته یک رسانه ملی داشتیم امروز آپارات، یوتیوب و بسترهای مختلف تعاملی داریم، در گذشته تنها روزنامه و مجلات را داشتیم امروز خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و کانال‌های خبری داریم.

 

شکور اظهار کرد: عصر، عصر اطلاعات است که این بستر در کنار تمام فرصت‌هایی که به‌وجود آورد یک سری تهدیدات را به‌همراه داشت، ما باید تعداد فرصت‌ها را افزایش دهیم، متاسفانه رفتارها فقط سلبی بود، تلگرام به‌عنوان نرم‌افزاری بی رقیب وارد کشور شد الان ۴۰ میلیون مشترک ایرانی فعال دارد.

 

وی ادامه داد: امروز تلگرام در کشور ما در بین سرویس های مورد استفاده رتبه اول را دارد، ایسنتاگرام حدود ۳۰ الی ۳۵ میلیون مشترک ایرانی دارد، و رتبه دوم را دارا است و بعد هم فضاهای دیگر! مردم در فضای مجازی همچون فضای واقعی زندگی می‌کنند.

 

شکور با بیان اینکه امروز مردم در فضای مجازی زندگی می کنند حاکمیت موظف است امنیت مردم را حفظ کند، بیان کرد: افزایش امنیت از این حریم ضروری است، مثلا در خصوص ترور شهید فخری زاده اولین شبکه‌ای که این خبر را منتشر کرد شبکه سعودی اینترنشنال بود اولین کانالی که در ایران این خبر را درج کرد رجانیوز بود، با یکی دو ساعت اختلاف در این فاصله اطلاع‌رسانی توسط شبکه‌های معاند صورت گرفت.

 

وی افزود: از این رو توجه به تهدیدات ضرورت دارد، سرعت، مدت، وسعت دامنه تهدید باید در نظر گرفته شود، امروز آینده جریان‌ساز را در شبکه اجتماعی می‌توان جستجو کرد، در حوزه فضای مجازی ۷۰ درصد مطالب مقطعی وارد و خارج می‌شود الان هم کلیپ ساسی مانکن مد شده است  ولی برخی مطالب ماندگاری دارد‌.

 

این کارشناس رسانه و فضای مجازی اضافه کرد: در کشور ما "هشتک اعدام نکنید" یا مسائلی از این دست در شبکه‌های اجتماعی پایدار است در ۷ ساعت ۴ میلیون بار در  توییتر تکرار شد و تا الان هیچ هشتکی در سطح اطلاعاتی که بین مردم رد وبدل شد به این هشتک نرسید.

 

وی اضاه کرد: موضوع سقوط هواپیمای اوکرایی همچنان مورد بحث است، بحث چهارشنبه‌های سفید که توسط مسیح علینژاد مدیریت می‌شود همچنان موضوع برجسته شبکه مجازی است.

 

شکور به عملیات روانی اشاره کرد و افزود: ما موضوعی تحت عنوان روایت اول داریم که مردم به سمت آن جلب می‌شوند ما در بحث ترور شهید فخری زاده نتوانستیم در این بحث از اولین‌ها و تولیدکننده خبر باشیم، شیوه اطلاع‌رسانی درست نیز از مواردی است که باید درنظر گرفته شود.

 

وی اظهار کرد:در فضای رسانه‌ای با بازخورد مردم مواجه هستیم و برای مدیریت این فضا باید رفتار علمی و فرهنگی در کنار هم باشد. سرجمع مشترکین در ایتا و نرم افزارهای داخلی به ۱۰ میلیون نفر هم نمی‌رسد مردم جایی جمع هستند که در آن یک خبرهایی است، والدین برای فرزندانشان محدودیتی قائل نیستند و پدر و پسر برای هم فیلترشکن نصب می‌کنند.

 

شکور گفت: دشمنان انقلاب تلاش دارند با ارائه سرویس اینترنت غیرحاکمیتی فضا را ناامن کنند، تا پایان سال ۱۴۰۰ اینترنت استارلینگ ماهواره ای آمریکا در ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت، آن مدتی که اینترنت توسط ایران قطع شد مردم به جای استفاده از وای فای از طریق اینترنت همراه متصل خواهند شد.

 

وی افزود: ایالت متحده آمریکا برای پیشبرد پروژه اینترنت ماهواره‌ای از یک سال پیش در تکاپوست. از کمپین سازی در فضای مجازی گرفته تا معرفی این اینترنت که با اتصال یک نفر اطرافیان نیز از اینترنت همراه بهره‌مند می‌شوند.

 

شکور  با بیان اینکه اگر در اینستاگرام به طور مثال کسی درخصوص هلوکاست مطلبی منتشر کند صفحه آن کاربر بسته می شود، خاطرنشان شد: وزارت ارتباطات موظف است در قالب بستن یک پروتکل هرگونه توهین به کشور و مسئولان ایران را نقض کند، در فضای مجازی ما نیازمند رفتار سلبی هستیم که باید در قالب یک کار ایده آل شکل بگیرد.

 

وی با بیان اینکه اخبار مبهمی در خصوص وقف زمین، سد گلورد یا سد فینسک در فضای مجازی وجود دارد که اغنای رفتار عمومی مردم را د رحوزه این اخبار شاهد نیستیم، افزود: روایت اول مهمترین مسئله در جهت دهی افکار مردم است که می طلبد حاکمیت اطلاع رسانی به موقع و دقیق از مسائل مهم کشور داشته باشد.

 

این کارشناس رسانه و فضای مجازی اضافه کرد: نکته بعدی ارتقای سطح سواد رسانه‌ای بین مردم و حتی بین مسئله بعدی ارتباط با فضای مجازی با نفوذ و مدیران قدرتمند است.

 

وی بیان کرد: مسئولیت کمیته نظارت اینترنتی با استانداری است که مدت‌ها درست برگزار نمی‌شود و ساماندهی و نظارت یا برخوردی صورت نمی‌گیرد، اجرای سناریوی مناسب عملکرد می‌تواند در زمینه حضور در فضای مجازی موثر باشد.

 

شکور با بیان اینکه گفتما‌ن‌های مجازی پس از شیوع کرونا برجسته شدند، گفت: بسیج، ائمه جمعه و کارشناسان می توانند در مقابله با تهدید در فضای مجازی و تنویر افکار عمومی موثر باشند.

کد خبر 1038832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha