مقام «اباالفضل العباس(ع)» بقعه ای متبرک بر فراز کوه آلبانی + عکس

مردم آلبانی به دلیل ارادت ویژه به حضرت عباس بقعه ای را به نام اباالفضل العباس بر فراز کوه تیموری ساختند و نام این کوه را به «عباس علی» تغییر دادند.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: کشور آلبانی، تنها کشور اسلامی در اروپا به شمار می آید که در جنوب شرقی این قاره قرار گرفته است. مردم این کشور به دلیل ارادت ویژه به اباالفضل العباس(ع) در قله کوه تیموری بقعه ای در این مکان خواستند.

 

برخی از مردم آلبانی معتقدند که حضرت عباس(ع) با اسب خود به این کشور سفر کرده و بر فراز یکی از کوه های این کشور رفته است. همچنین رد  پای اسب و جای علم  حضرت عباس(ع) بر این کوه باقی مانده است.

 

 اما ماجرا از این قرار است که در سال 1620 میلادی برخی از مومنان مقداری از خاک مزار اباالفضل العباس(ع) را برای تبرک و شفا از کربلا به آلبانی آوردند، زمانی که مردم این کشور آثار برکت این خاک را دیدند، تصمیم گرفتند تا باقی مانده این خاک را در قله کوه تیموری که در 200 کیلومتری تیرانا پایتخت این کشور قرار دارد، دفن کنند.

 

پس از آن، بقعه ای به عنوان مکان دفن خاک در این کوه ساخته شد و نام این کوه به کوه «عباس علی» تغییر یافت.

 

از آن پس، مردم آلبانی با ادیان و اعتقادات مختلف به مدت پنج روز هرساله از 20 تا 25 آگوست در این مکان مراسم می گیرند. آنها ارتفاع 2417 متری این کوه را می پیمایند و ذبح می کنند و به طبخ غذا و توزیع آن بین فقیران به نام حضرت عباس(ع) اقدام می کنند.

 

یک هنرمند بلغاری به نام «استفان پوپ دیمترو» در سال 2013 میلادی مجسمه ای منحصر بفرد از حضرت عباس(ع) طراحی کرد.  حضرت عباس درحالی که دو کودک عطشان در آغوش دارد، سوار بر اسب است و می خواهد به آنها آب بدهد. این مجسمه بر روی صخره ای در کوه تیموری نصب شده است.

قصة ضريح الامام العباس (ع) في البانيا(بالصور) - منتديات درر العراق

كربلاء في ألبانيا | العتبة الحسينية المقدسة

کد خبر 1038952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha