بی عملی و بی عرضگی دو تاکتیک اروپاست

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مانع دانستنِ اختلافات داخلی بر سر اجرای برجام، توجیه بی عرضگی و بی عملی خود اروپایی هاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمود دهقان، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با برنامه "رویداد" در پاسخ به اظهارات اخیر فرانسوی که ایران را مانع احیای برجام دانسته اند، گفت: اگر عملکرد کشورهای پر حرف و بی عمل اروپایی را پس از خروج امریکا از برجام بنگریم، بی عرضگی اروپا را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: داستان انتخاباتی که غرب مطرح می کند، مسئله ای انحرافی است چراکه همه می دانند ایران هر 4 سال یکبار انتخابات داشته و در سیاست های کلی نظام تغییری نکرده است.

دهقان با بیان اینکه مسئله هسته ای و رابطه با اروپا بطور ویژه توسط رهبری تعیین می شود، افزود: پس از خروج امریکا ، اروپایی ها شعارهای بسیار دادند و بی عرضه تر از آن بودند که وعده های خود را عملی سازند.

وی گفت: با آمدن بایدن، ایران می دانست که امریکا تصمیم گیرنده اصلی در میان کشورهای اروپایی است و این اروپا بود که با تحریم شرکت های مرتبط با ایران توسط امریکا، فقط نظاره گر بودند و نتوانستند هیچ غلطی بکنند.

دهقان چنین سخنانی را از سوی اروپایی ها، در راستای جان گیری تازه و مطرح شدن و بر سر زبان افتادن، در دوره ریاست جمهوری بایدن تحلیل کرد و گفت: اروپایی ها بحث های انحرافی مطرح می کنند.

این کارشناس حوزه سیاسی در عین حال گفت: اختلاف نظرهای داخلی ما، بنیادین نیست و دو جریان فکری در باره برخی دیدگاه ها باهم اختلاف دارند که در نهایت در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری می شود که رئسای قوای سه گانه عضو آن هستند.

دهقان افزود: در این میان فرقی ندارد که چه کسی کاردان حوزه اجرایی باشد و بنابراین مانع دانستنِ اختلافات داخلی بر سر اجرای برجام، توجیه بی عرضگی و بی عملی خود اروپایی هاست.

وی یادآور شد: خروج امریکا از پروتکل الحاقی برجام را دچار آسیب نکرده است و این اروپایی ها هستند که ادعای خود را اضافه کرده اند.

دهقان ادامه داد: رئیس جمهور فرانسه ادعا دارد عربستان نیز باید در مذاکرات حاضر باشد؛ که باید گفت شما خودتان چه کاره هستید که عربستان را وارد می کنید؟!

وی گفت: این ها دوباره مسئله موشکی را مطرح می کنند. در حالیکه ابتدا باید ببینند ایران اصلاح شرایط غرب را می پذیرد که نیامده تعیین شرط می کنند!

به گفته دهقان اروپایی ها با پیش گرفتن چنین رویه ای خود و بایدن را گیج و منگ کرده اند و در اینباره اذعان داشت: آن ها از برجام خارج شدند که باید به برجام بازگردند و اروپا در این میان بی عرضگی و بی عملی را بعنوان تاکتیک سه ساله اخیر از خود نشان داده اند.

کد خبر 1039095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha