کشتی تحقیقاتی گیلان پس از ۱۱ سال فعالیت خود را از سر گرفت

خبرگزاری شبستان:بهمنی با اعلام از سرگیری فعالیت کشتی تحقیقاتی گیلان پس از ۱۱ سال افزود:کشتی اقیانوس پیما هزار و ۱۰۰ تنی گیلان اولین گشت آزمایشی تحقیقاتی خود را در آبهای دریای خزر با موفقیت به انجام رساند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «محمود بهمنی» امروز (پنجشنبه، 28 اسفند) در حاشیه پهلو گیری کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما گیلان در اسکه شیلات گیلان، گفت: از وظایف موسسه تحقیقاتی شیلات کشور ارزیابی ذخایر و برآورد میزان ذخایر قابل بهره برداری شیلاتی در آبهای جنوب و شمال کشور است. کشتی گیلان تنها کشتی تحقیقاتی حوزه جنوبی خزر است که باتلاشهای موسسه پژوهشکده های دریای خزر در ساری و پژوهشکده آبهای داخلی کشور در بندرانزلی مطالعات هیدرولوژی و هیدروبیولوژی دریای خزر خود را مجدد آغاز کرده است.

 

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اعتبارات هزینه شده در این پروژه را 30 میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: این اعتبارات از محل اعتبارات استانی، سازمان برنامه و بودجه کشور و اعتبارات تملک دارایی های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تامین و هزینه شده است. نکته مهم در باز فعالیت و بازسازی این کشتی بعد از 11 سال این بود که در سال99 کلیه عملیات عمرانی و بازسازی با تکیه برتوان داخل کشور به انجام رسید.

 

وی کیلکا ماهیان را یکی از ذخایر ارزشمند حوزه جنوبی دریای خزر عنوان و تاکید کرد: ماهی کیلکا نقش مهمی در فعالیت های شیلاتی و صید و صیادی دارد لذا در این سفر دریایی با استفاده از تورهای قیفی در اعماق مختلف مطالعاتی در رابطه با ذخایر کیلکا ماهیان انجام شد و متخصصین ذیربط نتیجه مطالعات خود را ارائه خواهند کرد.

 

بهمنی تصریح کرد: راه اندازی نرم افزاری و سخت افزاری این کشتی با تکیه بر دانش و توان پرسنل موسسه تحقیقات شیلات به انجام رسید و دستگاه اکوساندر این کشتی که در حال حاضر هشت میلیارد تومان قیمت دارد تعمیر و بازسازی شد.

 

«حسن فضلی» نیز که در این سفر دریای کشتی گیلان را همراهی می کرد اظهار داشت: مطالعات در سه محور اصول ناوبری، تجهیزات و تحقیقات انجام شد و کشتی گیلان پس از یک دهه بلااستفاده ماندن مجددا مورد استفاده قرار گرفت.

 

عضو هیات علمی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در ساری و عضوهیات علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه این سفر آزمایشی برای هماهنگی تیم تحقیقات و ناوبری انجام شد اظهار داشت؛ این نمونه برداری آزمایشی که از انزلی آغاز شد دستگاه اکوساندر در عمق 20 متر تا 630 متر آزمایش و اکوگرام هایی تهیه کرد که با اکوگرام هایی 25 سال پیش که با کمک محققین روسی به انجام رسیده بود مورد مقایسه قرار گرفت.

 

وی افزود: به نظر می رسد لطماتی که برگونه های کیلکا آنچووی و چشم درشت در دریای خزر رخ داده هنوز اصلاحی در ذخایر انجام نشده و افزایشی در این گونه ها و یا ذخایر جدیدی مشاهده نشده است.

 

وی با بیان اینکه این مطالعات باید ادامه داشته باشد و در چهار فصل طی یکسال مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، تصریح کرد: ممکن است به علت مهاجرت فصلی ماهیان گله هایی در سواحل گیلان شکل گرفته باشد که با یک مطالعه جامع یک ساله می توان در مورد آن قضاوت کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: در کنار آن تجهیزاتی که در این کشتی وجود داشت مانند نمونه برداری اکولوژیک و پارامترهای زیستی و غیر زیستی فیزیک و شیمیایی بصورت تمرینی و آزمایشی نمونه برداری و صید با نور زیر آبی تا عمق 145 متر نیز با موفقیت انجام شد.

 

«محمد صیاد بورانی» نیز با تاکید بر اثرگذار بودن کشتی گیلان در پایش تحقیقاتی آبهای ایرانی دریای خزر گفت: در این مسیر می توانیم پروژه های مشترکی با کشورهای حاشیه دریای خزر برروی ردیابی گله های ماهیان همچون گله های کیلکا، کفال ماهیان، ماهیان خاویاری و سایر ماهیان دریای خزر به انجام برسانیم.

 

رییس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور ابراز امیدواری کرد: این کشتی بتواند به شناسایی ماهیان دریای خزر برای مدیریت ذخایر شیلاتی دریای خزر کمک کند.

 

وی تاکید کرد: به جهت اهمیت صنعت صید کیلکا ماهیان و تعدد شناورهایی که از این طریق امرار معاش می کنند وظیفه داریم در سواحل و آبهای عمیق تر گله های کیلکا را مورد ردیابی و شناسایی قرار دهیم و مکان های مستعدی که این گله ها در آنجا وجود دارند را به سازمان شیلات معرفی کنیم تا بتوانند برنامه ریزی لازم را روی آنها انجام دهند.

 

وی در خصوص شناسایی و ردیابی گونه مهاجم شانه دار با استفاده از این گشتی گفت: سالهای از ورود این گونه مهاجم به دریای خزر می گذرد این گونه تاثیرات منفی و  نامطلوبی بر روی ذخایر آبزیان و کیلکا داشته است که با راه اندازی مجدد کشتی گیلان قادر خواهیم بود این گونه مهاجم را شناسایی و ردیابی کنیم تا تراکم آنرا در اعماق مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

کد خبر 1039112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha