نقش کتابخانه مساجد بر مطالعه در دوران کرونا

کتابخانه های مساجد یکی از مراکز فعال در بخش های مختلف هر منطقه است که دسترسی به منابع کتاب را آسان کرده و در دوران کرونا فرصت مغتنمی برای استفاده از کتب جهت اوقات فراغت بوده اند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان، کرونا بر حوزه نتایج مختلفی داشته که برخی از حوزه های تقویت و برخی را تحت تاثیر قرار داده است اما بر اساس پیش بینی های میدانی، گرایش به مطالعه برای گذراندن اوقات فراغت نقش داشته است و مطالعه کتب الکترونیکی ترویج یافته است.

 

مطالعه کتاب های الکترونیکی که در گذشته کمتر مورد توجه و دقت بوده بوده به اعتقاد کارشناسان این حوزه، این روزها گرایش به کتاب افزایش یافته است.

 

تعطیلی کتابخانه های عمومی و دسترسی به این منابع بر کاهش مطالعه اثرگذاشته اما بسیاری نیز از کتاب های خانگی خود، کتاب فروشی ها و کتاب های الکترونیکی استفاده کرده اند اما حال کتاب فروشی ها نیز خوب نیست.

 

در این میان کتابخانه های مساجد نیز متناسب با دستورالعمل های ستاد کرونا برنامه های خود را پیش برده اند و البته از برنامه های نوین مثل طرح بچه های مسجد و مسابقات کتابخوانی با توزیع کتاب بین مردم و یا بر بستر زیست بوم مساجد در این مسیر گام برداشتند.

 

کتابخانه های مساجد یکی از مراکز فعال در بخش های مختلف هر منطقه است که دسترسی به منابع کتاب را آسان کرده و در دوران کرونا فرصت مغتنمی برای استفاده از کتب جهت اوقات فراغت بوده اند.

زیست بوم مجازی مساجد فرصت استثنایی برای مطالعه و اوقات فراغت مردم نقش داشته که نقش آن باید بیشتر تشریح و امسال نیز تبلیغات و اطلاع رسانی صورت بگیرد.

 

*فعالیت بیش از هزار و 200 کتابخانه در مساجد استان اصفهان

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان گفت: بیش از هزار و 200 کتابخانه در مساجد این استان راه اندازی شده که امسال بیش از 280باب آن در سامانه بچه های مسجد ثبت یا به روز رسانی شده است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» ادامه داد: بر همین سامانه 102 کتابدار آموزش دیدند و 221 کانون نیز در طرح شنبه های با کتاب مشارکت داشتند و 249 مرکز نیز اعضا خود را در مسابقات کتابخوانی شرکت دادند.

 

وی ادامه داد: خلاصه نویسی کتاب یکی از برنامه های رواق کتاب بوده که 285 کانون نیز در آن مشارکت داشته اندکه بیش از 2 هزار عضو آن خلاصه کتاب ثبت کردند.

 

*انتخاب 2 کانون استان اصفهان به عنوان منتخبان رواق کتاب

 

بر اساس اعلام ستاد فهما، کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران و کانون فرهنگی و هنری امامزاده ایوب و جمیله خانون شهرستان نطنز این 2 مرکز را به عنوان منتخب رواق کتاب معرفی کرده است.

کتابخانه فعال، معرفی کتاب، حضور در مسابقات کتابخوانی و فعالیت های ویژه در این حوزه در بین این دو کانون دارای شاخص های ویژه ای بوده است.

 

*کتابخانه مساجد بستری برای ترویج فرهنگ مطالعه

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد تیران و کرون گفت: کتابخانه مساجد بستری برای ترویج فرهنگ مطالعه هستند که دسترسی به منابع کتاب را توسعه داده اند.

 

«اقبال صالحی» با بیان اینکه کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران در حوزه کتاب فعالیت های شاخصی دارد، تصریح کرد: این کانون در جشنواره مروجان کتاب نیز شرکت کرد و به مرحله نهایی راه یافت.

 

وی ادامه داد: فعالیت های این کانون منسجم و فرصتی برای گسترش فرهنگ کتاب است.

 

کد خبر 1039137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha