تشبیه امام زمان(عج) به بهار، ترسیمی جذاب و ملموس از زیبایی‌های عصر ظهور است

حجت‌الاسلام والمسلمین کارگر با بیان اینکه تشبیه امام زمان(عج) به بهار، تصویری جذاب و ملموس از عصر ظهور ترسیم می‌کند، گفت: آن دوران، بهار تقوا و ایمان است زمستان جهل رفته و عقل همه ثمراتش را به انسان‌ها عرضه می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، سومین روز از دهه مهدویت، ایام منتهی به سالروز ولادت باسعادت امام زمان(عج) با عنوان «ظهور، بهار جان و جهان» نامگذاری شده است، به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور چرایی تشبیه امام عصر(عج) به بهار با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح بخش نخست آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

 

 

حجت الاسلام کارگر با اشاره به تشبیه ظهور امام عصر(عج) به بهار جان و جهان، اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در مهدویت و درباره وجود مقدس امام زمان(عج) که در زیارتنامه ها نیز به آن اشاره شده است، تشبیه آن حضرت(عج) به بهار است: «السلام علیک یا ربیع الأنام و نضره الأیام»؛ این یک تصویرسازی بسیار جذاب و دوست داشتنی و محسوس از زندگی آینده بشر است که وجود مقدس امام مهدی(عج) را به بهار تشبیه می کند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره چرایی این تشبیه، بیان کرد: آن وجود مقدس(ع)، باران رحمت و نعمت بر عالمیان و سرشار از خیر و برکات برای جان های مرده و جاهل است. امام زمان(عج)، هوای نو و لطیف و طلوعی دوباره در زندگی انسان ها و آغاز یک زندگی بسیار خوب است.

 

وی ادامه داد: این تشبیه به ویژه برای آنها که بهار را دوست دارند و شادابی و نشاط خویش را از بهار می گیرند، تصویری زیبا و ملموس ترسیم و با فضایل بی کران و بی مثال موعود امت ها آشناتر و نزدیک تر می کند. ما وظیفه داریم این ویژگی منحصربفرد حضرت حجت(عج) را با زبان روز به دنیا بشناسانیم و آنها را نیز جذب این زیبایی بی مثال کنیم.

 

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه عصر ظهور دارای ویژگی هایی غیرقابل مقایسه با آنچه که ما تجربه کرده ایم، است، گفت: همانطور که فصل تعادل و خروج از بحران و سختی های زمستانی است، عصر ظهور امام مهدی(عج) نیز لطیف و برخوردار از اعتدال بهارانه است. این تشبیه، به قلب ها انگیزه و انس با امام زمان(عج) می دهد و کمک می کند این وجود مقدس را در عصر غیبت هم حس و درک کنیم.

 

زمستانی که با ظهور بهار می شود!

 

وی در ادامه تاکید کرد: با ظهور امام زمان(عج)، زمستانِ تاریکی ها و ظلمت ها، ظلم ها و فسادها، پلیدی ها، تبعیض ها و اغواگری ها رخب برمی بندد لذا باید بکوشیم این تصویرسازی را زمینه افزایش اشتیاق به عصر ظهور و درک دولت کریمه امام مهدی(عج) قرار دادیم چراکه ظهور بزرگ ترین عید و روز تحول و نو شدن است. آن بهار زودگذر نخواهد بود و همه را بهره مند می کند.

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه باید زندگی با امام زمان(عج) را در خود نهادینه کنیم و از آن انگیزه و امید بگیریم، ابراز کرد: این مهم، گامی در راستای تحولات فردی و اجتماعی است. جامعه ما همیشه نیازمند نو شدن و تحول مثبت و نیرو گرفتن از امام زمان(عج) و حرکت سریع به سمت آن وجود مقدس است. تنها راه نجات و نشاط دائمی ما همین حرکت به سوی ظهور است.

 

حجت الاسلام کارگر درباره ارزش ها و سنت هایی که با بهار وجود امام زمان(عج) احیاء می شود، بیان کرد: عصر ظهور با عصر قبل از آن تفاوت های ماهوی دارد، دگرگونی ها و تحولات عظیم و عیجبی در آن رخ می دهد، قبل از ظهور، عصر حاکمیت دجال های فرهنگی و سیاسی و حقارت انسانیت و به مسخ کشیده شدن انسان و از بین رفتن ارزش های الهی و انسانی و بندگی و اسارت واقعی در دست مفسدان و اغواگران و مشرکان و منافقان و نیز دوران دین گریزی و دین ستیزی و اخلاق ستیزی و عدالت ستیزی و از بین رفتن آرامش واقعی انسان ها و صلح و امنیت و حاکمیت مطلق شیطان و ابلیس و کثرت پیروان شیاطین و بیگانگی از توحید و معرفت الهی است.

 

با ظهور بهار تقوا از راه می رسد

 

وی افزود: شاید هر روز هم سخت تر شود و باید هر لحظه و هر ثانیه برای ظهور امام زمان(عج) دعا کنیم تا از این مهلکه رها شویم، چون عصر قبل از ظهور، عصر مرگ انسانیت و تقوا، نابودی تمامی فضائل و مکارم در سطحی گسترده است برای همین وقتی، صحبت از بهار می شود یعنی خط بطلان بر همه این ظلمت ها؛ برای همین وقتی از سنت های بهاری عصر ظهور می کنیم در واقع سخن از معنا یافتن واقعی عبودیت و ارزش یافتن انسانیت است و انسان از مسخ شدگی رها شده و عمل صالح و تقوا، ارزش محوری جامعه انسانی می شود. برای همین، فساد و رذالت رخت برمی بندد و عصر ظهور، بهار تقوا است.

 

حجت الاسلام کارگر تاکید کرد: به خاطر همین بهار تقوا، شاهد بالندگی و خرمی همه بشریت خواهیم بود، عقل در عصر ظهور ثمراتش را به همه انسان ها عرضه می کند و ظلمت و سردی جهل از بین می رود، یکی از مهمترین ارزش های محوری در بهار ظهور، صفا و یکرنگی مردمان با هم است و دغل‌بازی از بین می رود، انسان ها عزت واقعی را درک کرده و دولت کریمه روی کار آمده و مردم در آن عزیز خواهند بود.

 

وی ادامه داد: در بهار ظهور برکات بسیار بر زندگی انسان ها حاکم شده و همه از رزق و روزی فراوان بهره مند می شوند، ارزش محوری در آن بهار عشق به خدا است و وجود مقدس امام زمان(عج)، مظهر عشق به همه فضایل خواهند بود. عصر ظهور، عصر حاکمیت سنت های الهی است و همه مواریث و سنن انبیاء که برای آنها کوشیده اند یکجا و به دست امام مهدی(عج) اجرا می شود. انسان ها در آن بهار همه به توحید و عدالت رغبت می یابند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: عصر ظهور، دوران حاکمیت سنت هدایتگری است، آن حضرت(عج) تجسم و مظهر هدایت واقعی و او هادی امت ها است. در عصر ظهور فضلیت محوری حاکم می شود و همه انسان ها به سمت خیرات و خوبی ها میل می یابند و زمین با نور ایمان و دینداری زنده می شود چنان که با ظلمت کفر مرده بود!

 

وی در پایان این بخش از سخنان خود تاکید کرد: عصر ظهور، عصر تواصی و تعاون در برّ و تقوا است و همه برای رسیدن به آن مدینه فاضله می کوشند و به سمت نیکی ها و تقوا حرکت می کنند؛ در عصر ظهور، حاکمیت واقعی با حکمت است و سیاست و فرهنگ و ... حکیمانه می شود و انسان ها به طهارت و پاکی درون دست می یابند که جامعه را هم طاهر می کند. تهمت، اغوا، دروغ و ... از بین می رود و همه از این قسم رفتارها بیزار می شوند.

 

ادامه دارد ...

 

کد خبر 1039527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha