لزوم بکارگیری زبان هنر در تبیین ابعاد شخصیتی حضرت علی اکبر (ع)

عدم بهره گیری از زبان هنر «انیمیشن، داستان، فیلم و ...» در تبیین ابعاد شخصیتی حضرت علی اکبر(ع) برای ارائه به جوانان موجب شده است که دشمن از این خلاء به نفع خود استفاده و اقدام به الگوسازی برای جوان مسلمان ایرانی کند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: حضرت علی اكبر (ع) فرزند ابی عبدالله الحسین (ع) بنا به روایتی در یازدهم شعبان، در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر گرامی‌اش امام حسین بن علی بن ابی طالب (ع) و مادر محترمه اش لیلی بنت ابی مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی است.

 

امام حسین(ع) او را شبیه‌ترین مردم به پیامبر اسلام (ص) معرفی کرده و فرموده که هر وقت مشتاق دیدن پیامبر(ص) می‌شدیم، به او نگاه می‌کردیم.

 

در کشور ایران، روز ولادت حضرت علی اکبر (ع) در ۱۱ شعبان، روز جوان نامگذاری شده است. انسان در جوانی، بار تکلیف الهی را به تازگی بر دوش گرفته است. خداوند، بسیاری از نعمت هایش را در جوانی به انسان ارزانی می‌دارد. جوانی، موهبتی از جانب خداوند است. جوانی، ثروتی است که انسان باید آن را جز در بهای بهشت، خرج نکند.

 

نسل جوان همیشه به دنبال الگوی مناسب خود بوده و برای یافتن آن، دو شعار گفتار و عمل را پیش رو قرار داده و به دنبال الگویی است که به گفته های خودش جامه عمل بپوشاند. اگر نسل جوان بین گفتار و کردار الگوی خود تضاد و تعارض ببیند نمی تواند به او اعتماد کرده و از اندیشه های او پیروی کند.

 

در حدیثی از رسول اکرم (ص) آمده که فرموده‌اند: فضیلت جوان عابد که از آغاز جوانی عبادت کند بر پیری که وقت کهولت به عبادت بپردازد، همانند فضیلت پیغمبران بر دیگر مردمان است. یا در جایی دیگر حضرت می‌فرمایند: خداوند بر وجود جوان عبادت پیشه بر ملائکه می نازد و مباهات می کند.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه‌ی درس خارج فقه 18 اردیبهشت 1396 با اشاره به سالروز ولادت باسعادت حضرت علی‌اکبر (علیه‌السلام) و روز جوان، ضمن دعا برای جوانان، آنان را به ثبات قدم در صراط مستقیم و تلاش و استقامت در راه صحیح توصیه نمودند و فرمودند: «ان‌شاءالله خدا به حقّ علی‌اکبر (علیه‌السلام) شما جوانها را حفظ کند، برای اسلام نگه دارد و ثابت‌قدمتان بدارد. جوانها توجّه داشته باشند: صراط مستقیم را میتوانند بشناسند، می‌توانند دل ببندند، می‌توانند منعطف و متشکّل به شکل صراط مستقیم بشوند؛ اما، نگه‌داری آن سخت است، باید نگه دارید.

به قول مرحوم امیری فیروزکوهی که گفتشباب عمر به دانش گذشت و شیب، به جهل * کتاب عمر مرا فصل و باب، پیش و پس است

بعضی‌ها جوانی‌های خوبی داشتند، امان از پیری‌شان؛ پیر که شدند هیچ. این [جوانی‌ها] را سعی کنید [نگه دارید]. البتّه شماها خوب هستید، شماها الحمدلله در خدمت انقلاب و در خدمت اسلام هستید. سعی کنید [این حالت] را نگه دارید. این ثبات قدم و استقامت در راه صحیح یک چیز خوبی است.»

 

تجربه انقلاب اسلامی ایران نشان داده است که هرجا به جوانان اعتماد شد و مسئولیتی به آنها سپرده شد، به بهترین شکل ممکن، جوانان پاسخ این اعتماد را داده‌اند. چه در هشت سال جنگ تحمیلی که جوانان در قامت فرماندهان رشید پا به جبهه‌های حق علیه باطل گذاشتند و چه در سال‌های بعد از جنگ و بازسازی مناطق ‌آسیب دیده و سرپا کردن اقتصاد کشور و در سال‌های اخیر نیز جوانان دانشجویی که در قالب اردوهای جهادی، با رفتن به مناطق محروم، زخم‌های برجامانده بر تن روستا و روستاییان را مرهم شدند و در یک سال اخیر و شیوع بیماری کرونا که بسیاری از این جوانان در ضدعفونی بسیاری از معابر و راه اندازی خط تولید ماسک و گان پیشقدم شدند.

 

اما آنچه در یک دهه اخیر بیش از همه به عنوان یک مطالبه از سوی جوانان بارها و بارها شنیده شده است، عدم سپردن برخی از مسئولیت‌های خطیر و مهم به جوانان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی و ... است.

 

لزوم اعتماد مدیران به جوانان

صادقی یکی از جوانان است که در اردوهای جهادی بارها و بارها در مناطق مختلف استان خراسان جنوبی حضور یافته است و محرومیت واقعی را لمس کرده است. وی معتقد است که باید بَعد از حضور میدانی دانشجویان در روستاها و لیست کردن مشکلات، قدم‌هایی از سوی مسئولان برای حذف این مشکلات برداشته شود و یا با اعتماد کردن به ما به عنوان یک جوان و در اختیار گذاشتن اعتبارات حداقلی، برای این مهم گامی برداشت.

 

وی که حضور بسیاری از مسئولان در مناطق محروم را کمرنگ توصیف می کند، تاکید دارد باید مدیران و مسئولان برای گفتگو و شنیدن صحبت های جوانان همچون مقام معظم رهبری وقت بگذارند و بعد از آن برای خروجی این مهم، گام بردارند.

 

حسینی هم از دانشجویان فعالی است که در مقطع دکترا درس می‌خواند و اکنون در حال انجام پروژه های علمی خود است. وی که در بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی همراه و همگام اساتید خود بوده است، میزان اعتماد اساتید به دانشجویان را برای انجام یک کار پژوهشی علمی ضعیف توصیف می کند.

 

فاطمی هم از جوانان کارآفرینی است که روی پای خود ایستاده است و امروز با دایر کردن یک کارگاه خیاطی و بکارگیری چند جوان، اثبات کرده است که اشتغال تنها به پشت میزنشینی ختم نمی شود و می توان برای تحقق آروزها جنگید.

 

وی تاکید دارد که در ‌آینده‌ای نه چندان دور، یک آموزشگاه خیاطی دایر خواهم کرد و بسیاری از جوانان را با آموزش‌های تئوری و عملی،‌ وارد این حرفه خواهم کرد.

 

لزوم بهره گیری از ابزار هنر برای معرفی ابعاد شخصیتی حضرت علی اکبر(ع)

حجت الاسلام «حسین فلسفی» امام جمعه شهر مود در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با تبریک میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان اظهار داشت: یکی از مهمترین مباحثی که درخصوص حضرت علی اکبر(ع) باید مورد توجه قرار دهیم شخصیت شناسی آن حضرت در تمامی ابعاد به ویژه در زمینه «ولایتمداری، ادب، اعتقاد به هدف، شهامت و شجاعت، مرگ باوری و توجه به مقام پدر» است.

 

وی با تاکید بر اینکه عدم شناخت این شخصیت والامقام به مباحث معرفتی هر یک از ما برمی‌گردد، افزود: برای معرفی این ابعاد مهم شخصیت علی اکبر(ع) علاوه بر کار پژوهشی و مصداقی، باید از زبان هنر بهره گرفت.

 

حجت الاسلام فلسفی همچنین بر آشنایی هرچه بیشتر جوانان با این الگوی کامل تاکید کرد و گفت: با استفاده از زبان هنر و در قالب‌های تولید انیمیشن، فیلم،‌ داستان پردازی و ... می توان این حلقه مفقوده معرفی شخصیت حضرت علی اکبر (ع) به جوانان را پیدا و وصل نماییم.

 

وی اضافه کرد: در معرفی این شخصیت والامقام همیشه از جنگ و شجاعت آن حضرت در میدان نبرد سخن به میان آمده است درحالی‌که دیگر ابعاد شخصیتی حضرت علی اکبر(ع) جای کار زیادی دارد.

 

وی به تاکید مقام معظم رهبری به مقوله هنر و بهره‌گیری از این ظرفیت عظیم برای انتقال مفاهیم والای اسلام هم اشاره کرد و گفت: کم کاری در این حوزه باعث شده است که دشمن در معرفی و تبیین برخی شخصیت های خیالی از جمله «مرد عنکبوتی و بَتمن» به جوان مسلمان ایرانی موفق تر عمل کند و حتی برای جوانان ما، ‌اقدام به الگوسازی کند.

 

امام جمعه جوان شهر مود به روایتی از امام علی علیه السلام « دل‌جوان همچون کشتزار است هرچه در آن کاشته شود،‌ همان به عمل می‌آید» اشاره کرد و افزود: اگر فکر و اندیشه جوان را در مباحث دینی انباشته نکردیم و در دل جوان بذر دین نکاریم،‌ دشمن از این فرصت استفاده خواهد کرد.

 

وی تاکید کرد: در بحث جوان‌گرایی در حوزه‌ های مختلف که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، قدم‌هایی برداشته شده است اما تا رسیدن به مطلوب فاصله‌های زیادی وجود دارد؛ جوانان احساس مسئولیت و شور و شعف فراوانی برای انجام کارهای مختلف دارند که باید به آنها مسئولیت سپرده شود و در کنار افراد با تجربه، کار کنند و طبق بیانیه گام دوم انقلاب، میدان برخی امور به جوانان واگذار شود.

 

حجت الاسلام فلسفی خاطرنشان کرد: قطعا حضور جوانان در میدان‌های مختلف باعث تزریق خون تازه به رگ‌های انقلاب و شتاب گرفتن حرکت‌های انقلابی در خیلی از بخش‌ها می‌شود.

 

وی به جوانان توصیه کرد با توجه به شرایط حساس انقلاب و نزدیکی به دو انتخابات مهم و تاثیرگذار، با حضوری پرشور در پای صندوق‌های رای و انتخاباتی آگاهانه، تلاش کنند که افرادی آگاه و بصیر را برای ادامه خدمت به مردم انتخاب کنند.

 

شهدای مدافع حرم و مدافع وطن، پیروان واقعی حضرت علی اکبر(ع)

حجت الاسلام «عباسعلی خزاعی» امام جمعه شهر نهبندان هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند از حضرت علی اکبر (ع) به عنوان یک امامزاده واجب التعظیم یاد کرد و اظهار داشت: روز میلاد حضرت علی اکبر (ع) با توجه به اینکه آن حضرت در هنگام شهادت به روایتی ۲۷ سال داشتند به عنوان روز جوان نامگذاری شده است.

 

وی با اشاره به اینکه روحیه جوانمردی و شجاعت آن حضرت به عنوان یک جوان قابل توجه است، افزود: در روایات آمده است که امام حسین (ع) در مسیر حرکت به سمت کربلا، خوابیدند؛ هنگامی که بیدار شدند به حضرت علی اکبر (ع) فرمودند «من دیدم که به سفر مرگ می‌رویم» و ایشان فرمودند «مگر ما به ناحق حرکت می‌کنیم؟» که امام حسین (ع) پاسخ دادند «خیر». این روایت نشان دهنده عزم راسخ حضرت علی اکبر (ع) در تصمیم خود است.

 

امام جمعه نهبندان افزود: اسلام برای همه افراد الگوهایی قرار داده است که با پیروی از آنها به سرمنزل سعادت می‌رسیم، برای بانوان حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب کبری(س)، برای مردان، رسول گرامی اسلام (ص) و امام علی (ع) و برای جوانان نیز حضرت علی اکبر(ع) بهترین الگو برای قرار گرفتن در یک مسیر درست زندگی توصیه شده اند. 

 

وی شهدای مدافع وطن و مدافع حرم را بهترین پیروان راه حضرت علی اکبر(ع) ذکر کرد و با تاکید بر اینکه امروز جوان غربی در یک دو راهی برای پیدا کردن مسیر صحیح زندگی، مردد مانده است، گفت: مقام معظم رهبری معمولا طولانی‌ترین جلسات خود را با جوانان برگزار می‌کنند و همین مهم باید برای مسئولان یک درس و الگو باشد.

 

حجت الاسلام خزاعی رسالت برخی از ادارات از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی و صدا و سیما را در الگوسازی برای جوانان بسیار خطیر و حساس معرفی کرد و گفت: اگر این نهادها به رسالت خود به درستی عمل کنند، بدون شک در تربیت اسلامی نسل جوان با مشکلی مواجه نخواهیم بود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1039528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha