امامزاده روح الله(ره)؛ قطب فرهنگی در مرکز تهران

نسب امامزاده روح الله (ع) طبق شجره نامه با ۲۷ واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد، مرقد مطهر این امام‌زاده جلیل القدر مطابق تاریخ مندرج بر روی کتیبه سردر قدیمی بقعه به سال ۱۳۱۱ هجری قمری برمی گردد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آستان مقدس امامزاده روح الله (ع) در خیابان باب همایون در ضلع جنوب ميدان امام خمينی (ره) واقع است.نسب امامزاده روح الله (ع) طبق شجره نامه با 27 واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد.

 

مرقد مطهر این امام‌زاده جلیل القدر که از بقاع متبرکه قدیمی تهران بوده، مطابق تاریخ مندرج بر روی کتیبه سردر قدیمی بقعه، تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۱۱ هجری قمری (۱۲۷۲ هجری شمسی) بر می گردد. طبق کتب تاریخی و نسب شناسی مانند تحفة الازهار (صفحه ۱۶۱) و سراج الانساب (صفحه ۹۰) این امامزاده بزرگوار اوائل قرن دهم هجری قمری در این مکان مقدس شهید و به خاک سپرده می شود.

 


با توجه به این که بین سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ هجری شمسی احداث ساختمان مخابرات در قسمت شمالی این آستان مقدس آغاز گردید، عملاً بقعه مطهر جزئی از محوطه ساختمان مذکور شده و با توجه به شرایط امنیتی، اجازه تردد به زائرین جهت ورود به بقعه مطهر داده نمی شد. پس از انقلاب اسلامی نیز با توجه به بمب گذاری منافقین کوردل در ساختمان مخابرات، شرایط امنیتی ادامه یافته و زائرین تنها در روزهای دوشنبه و آن هم به مدت چند ساعت اجازه حضور در بقعه را می یابند.


با تلاش سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری شرکت مخابرات در سال ۱۳۹۰ این بقعه مطهر از ساختمان مخابرات منفک شده و کلنگ زنی طرح جامع عمرانی توسط ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه انجام و در ابتدای ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۳ فاز اول آن به بهره برداری رسید.

 

 

 اتاق کوچک این امامزاده با انبوه تابلوهای مذهبی، تابلو فرش، کتیبه، لوستر و عموماً قدیمی، تزئین شده، تنها اثر تاریخی این بقعه لوح کاشیکاری کوچکی به تاریخ هزار و ۳۱۱ هجری قمری است.

 

 


ضریح چوبی زیبایی در وسط اتاق، دریچه ای در کنار دیوار شرقی و بر روی زمین که منتهی به سرداب بقعه وجود دارد. کف سرداب با کاشی کاری آبی فرش شده و دیوارهای آن آجری است. صندوقی بسیار قدیمی بر روی مرقد امامزاده روح اللله (ع) قرار داشت، آن را نیز مانند ضریح با پارچه ای سبز رنگ پوشانده و روی آن را با چند گلدان و چراغ تزئین نموده بودند. بخشي از زمين وقفي آن نيز در اختيار ساختمان مخابرات است.

 

بنای اين بقعه که به مرور زمان فرسوده و خراب شده بود ، در سال های اخير نوسازی شده است. در طرح عمرانی بقعه امامزاده روح الله (ع)، دو شبستان با 800 مترمربع زمین و یک هزار و 350 مترمربع زیربنا در دو طبقه ساخته شود، ضمن اینکه اکنون در ورودی آن از خیابان باب همایون به روی زائران گشوده شده است.

 

 

این اثر به شماره 259 به تاریخ 1315/3/30 جزو آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

 

 

برپایی خیمه‌های معرفت در قالب برنامه‌هایی نظیر مشاوره، پاسخگویی به سؤالات شرعی، غرفه حجاب و عفاف، کارگاه کودک و بحث آزاد از برنامه‌های آستان مقدس امامزاده روح‌الله الحسنی(ع) در مناسبت های مختلفی همچون ایام نوروز،ماه رمضان، محرم و صفر است. افزون بر این، این امامزاده فعالیت‌های جهادی نظیر کمک به سیل‌زدگان و دستگیری از محرومین و اقشار بی بضاعت در بحران کرونا و حمایت از بانوان سرپرست خانواده را در کارنامه خود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1039720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha