پرواز مرغ همچنان بر مدار گرانی

عدم نظارت کافی بر بازار فروش ، چند نرخه بودن مرغ و ایجاد صف های طولانی برای توزیع مرغ در روزهای گذشته موجب شده است که علی رغم همه وعده های مسئولان، همچنان شاهد گرانی مرغ در بازار مازندران باشیم و مرغ همچنان بر مدار گرانی بچرخد و پرواز کند.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ استان مازندران با دارا بودن رتبه های برتر در تولید مرغ همچنان محروم از مرغ و فرآورده های آن است و این روزها دور مرغ بر مدار گرانی موجب شده است که بسیاری از مردم از تهیه آن ناتوان باشند و به همان سفره های پر کشیده از گوشت و مرغ در این عید باستانی قانع شوند.

 

مازندران سالانه 120 میلیون قطعه جوجه ریزی در سالن‌های پرورش دارد که بر اساس تناوب تولید، بین 240 تا 260 هزار تن تولید گوشت سفید است. 37 درصد از این مقدار در استان و مابقی خارج از استان به‌خصوص در بازار تهران به فروش می‌رسد. مازندران تولید 50 درصد مرغ اجداد و 33 درصد مرغ مادر کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین تنها مرغ لاین کشور نیز در منطقه بابلکنار مازندران وجود دارد که امنیت ژنتیکی تولید مرغ در کشور را بر عهده دارد تا در زمان تحریم‌ها امنیت غذایی کشور به مخاطره نیفتد؛ اما با همه این موارد گفته شده و پیشتاز بودن تولید مرغ در استان سرسبز مازندران، مرغ در قطب تولید مرغ کشور همچنان گران‌تر از سایر نقاط کشور است.

 

گرانی مرغ در مازندران، به عنوان قطب تولید گوشت مرغ کشور در حالی ادامه دارد که طی روزهای اخیر مسئولین از کاهش قیمت مرغ در روزهای منتهی به نوروز و بعد از آن خبر داده بودند.

 

فروش مرغ با قیمت مصوب 20 هزار و 400 تا 22 هزار و 400 توماتنی از جمله وعده های مسئولان بود که بریا تنظیم بازار در دستور کار قرار داشته است و اگر چه در برهه ای از زمان و در روزهای پایانی سال البته با صف های طولانی در دوران کرونایی محقق شد؛ اما این قیمت ها محدود به زمان بود و ادامه نداشت.

وعده و وعیدهای رنگارنگ مسئولان؛ تنظیم بازار و توزیع مرغ با قیمت مصوب که البته موجب ایجاد صف های طولانی در میادین و مرغ فروشی های مختلف شهرهای مختلف استان مازندران شده بود هم راه به جایی نبرده است و همچنان مرغ بر مدار گرانی 28 هزار تومان تا 30 هزارتومان می چرخد و مسئولان اما صحبت از قیمت مصوب 20 تا 22 هزارتومانی دارند.

 

گرانی کمر شکن مرغ و مردمی که توان خرید ندارند

« قاسمی» یکی از شهروندان مازندرانی با اعلام اینکه گرانی‌ها کمر مردم را شکسته و خوشی سال جدید و عید نوروز را بر ما تلخ کرده است؛ به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: متاسفانه توانی برای خرید موارد پروتئینی نداریم و با توجه به اینکه قدرت ایستادن در صف های طولانی مرغ تنظیم بازار را نداشتیم امسال از مصرف گروتئین در عید نوروز هم جا ماندیم.

این شهروند مازندرانی افزود: در شرایطی که محدودیت‌های کرونایی هم توان ما را گرفته است و رمقی برای مردم نگذاشته است؛ گرانی های ریز و درشت هم کمر ما را شکسته است و یارای تحمل اینهمه گرانی را نداریم.

وی اظهار کرد: متاسفانه مسئولان شعار تنظیم بازار در فروش مرغ را سر می دهند اما در عمل هیچ کجایی نمی توانی مرغ زیر 28 هزار تومان در بازار پیدا کنی و این در حالیست که در استان همسایه ما مرغ به وفور با قیمت مناسب 22هزار تومان در مرغ فروشی ها وجود دارد.

افزایش قیمت نهاده های دامی، عامل گرانی مرغ

در این بین اما بعضی از مرغداران می‌گویند که افزایش قیمت نهاده های دامی و کنجاله و ذرت و گرانی جوجه ها، عامل گرانی مرغ است و باید برای تنظیم بازار در این بخش هم چاره ای اندیشیده شود تا تولید به صرفه باشد.

«نجفی» با بیان اینکه این روزها که خرید بسیاری از مردم از گوشت قرمز و ماهی به سمت مرغ سوق پیدا کرده است؛ لازم است تا بین قیمت نهاده های دامی و تولید و فروش توازن برقرار شود تا تولید کننده با خیال راحت تولید کرده و به قیمت مناسب بفروشد و خریدار هم دغدغه خرید با قیمت بالا و حذف مرغ از سبد خرید نداشته باشد.

این مرغدار مازندرانی به خبرنگار شبستان گفت: عدم ساماندهی قیمت مرغ در شب و روز عید  که نیازمندی مردم به مصرف این محصول بالا می رود موجب بروز مشکلات زیادی در بین مردم شده است و مردم توان خرید ندارند و ما هم از این وضعیت رضایت نداریم؛ چرا که ما تولید می کنیم که به فروش برسد و وقتی تقاضایی در بازار وجود نداشته باشد؛ تولیدات ما هم به فروش نمی رسد.

 

نمی دانیم کم کاری جهاد کشاورزی را قبول کنیم یا وعده های مسئولان این سازمان مبنی بر جوجه ریزی ها و پایدار بودن تولید در مازنردان اما هر چه است؛ مردم از گرانی رنج می برند و حالا که توان خرید گوشت قرمز و ماهی وجود ندارد؛ تنها دل خوشی شان به مرغ بود که آن هم از سفره ها پر کشید و مرغی که با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومانی باید عرضه می‌شد؛ با قیمت 28 تا 30 هزارتومان به فروش می رسد و عملا شاهد بی نظمی و بی‌هنجاری در عرضه و قیمت مرغ هستیم.

 

تولیدکنندگان و کشتارگاه ها قیمت ها را رعایت کنند

«حسینقلی قوانلو» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اعلام اینکه در جلسه ستاد تنظیم بازار استان مصوب شد که نظارت ویژه از مرغداری های استان انجام شود، اظهار کرد: تلاش داریم تا نظارت کافی انجام شود و در این بین باید تولیدکنندگان و کشتارگاه ها قیمت ها را رعایت کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر مرغداران تمام نهاده‌ها را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تامین می‌کنند، افزود: همه کشتارگاه‌ها موظف هستند مرغ تولیدی را با برچسب قیمت تنظیم بازار عرضه کنند.

 

وی گفت: با آغاز توزیع مرغ کشتار روز در بازار استان از اسفندماه و بازار شب عید، قیمت فروش ۲۰ هزار و ۴۰۰ تا ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان است.

 

این مسئول با اشاره به اینکه بازرسان سازمان صنعت با هرگونه افزایش قیمت بیشتر از نرخ اعلام شده برخورد می‌کنند، ادامه داد: تولیدکنندگان و کشتارگاه ها قیمت ها را رعایت کنند و شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف اقتصادی اعم از گرانفروشی، صادر نکردن فاکتور، درج نکردن قیمت، و تقلب مراتب را به تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.

 

وجود صف های طولانی خرید مرغ نشان از عدم توجه به سیاست های «جهش تولید»

حجت الاسلام «محمدباقر محمدی لائینی» هم در خطبه های نماز جمعه ساری مرکز استان با اشاره به دغدغه مردم برای خرید مرغ در شرایط فعلی، به عدم توفیق مسئولین در تولید و عرضه مرغ اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید مرغ ایران و مازندران بیشتر از نیاز داخل است و چرا از خارج وارد می کنند نشانه اینکه در این حوزه سیاست های «جهش تولید» را به درستی جامعه عمل نپوشاندیم.

امام جمعه ساری ایستادن مردم در صف طولانی خرید مرغ را زیبنده مردم شریف ایران اسلامی ندانست و بیان کرد: این شیوه توزیع مرغ در شأن مردم ایران عزیز نبوده و باید راهکارهایی در نظر گرفته شود تا شاهد صف های طویل نباشیم.

 

به گزارش شبستان، بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت مرغ به عنوان یکی از محصولات پروتیئنی ارزان در دسترس خانوار همچنان با گرانی و نوسانات قیمت روبرو است و عوامل متعددی همچون جوجه یکروزه، ذرت و کنجاله سویا و سایر مواردی که در صنعت طیور مورد استفاده قرار می گیرد، در قیمت تمام شده مرغ تاثیر گذار است، به همین خاطر نمی توان انتظار داشت که مرغ کمتر از قیمت تمام شده در بازار عرضه شود.

 

با همه این تفاسیر؛ نظارت کافی بر بازار فروش و جلوگیری از چند نرخه بودن مرغ و جلوگیری از ایجاد صف های طولانی برای توزیع مرغ از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا این روزها مردم به دور از نگرانی های یکسال گذشته و مشکلاتی که بر آنان رفته است؛  با خیال آسوده به تهیه مایحتاج مورد نیاز بپردازند.

کد خبر 1039816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha