جوان جهرمی که ۱۰۰۰ دانش آموز را بورسیه تحصیلی کرده است

جوان جهرمی که سمن او چند سال متوالی به عنوان برگزیده کشور انتخاب شده هزار دانش آموز محروم و کم بضاعت را بورسیه تحصیلی کرده و به همت جوانان شهرش ۸۰۰ مدرسه را تعمیر و مرمت کرده است.

خبرگزاری شبستانجهرم:

 

اگر چه چند سالی است که به دلایل گوناگون حضور جوانان مشتاق و فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی کم‌رنگ‌تر شده و بسیاری از فعالین این حوزه‌ها گوشه‌گیری را اختیار کردند اما هنوز هم جوانانی هستند که هنوز مشتاقانه فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کنند و بی‌توجه به همه‌ی مشکلات، سازندگی و بهبود امور پیرامون خود را مهم‌تر از هر چیزی می‌دانند.

 

«مهرداد الطافی»T مدیرعامل بنیاد خیریه‌ «موج مهربانی» یکی از آن جوانانی است طی چند سال اخیر با فعالیت‌های زیاد خود توانسته جزو سمن‌های پیشرو در کشور شود.

 

خبرنگار شبستان به بهانه‌ روز جوان گفت‌گویی را با این جوان موفق انجام داده است که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم.

 

 

مختصری از انجمن «موج مهربانی» و فعالیت های آن برایمان بگویید.

 

فعالیت های ما با نام گروه جهادی «سردار شهید حسنعلی رحمانیان» از سال ۹۰ در مناطق محروم روستایی در شهرستان جهرم آغاز شد و سال ۱۳۹۳ به صورت رسمی و با اخذ مجوز تحت عنوان بنیاد خیریه «موج مهربانی» ادامه پیدا کرد که البته تمرکز فعالیت مان را در حیطه مدرسه سازی، مدرسه یاری و حمایت از دانش آموزان قرار دادیم.

 

با یاری خدا و همراهی نیکوکاران تا کنون توانسته ایم ۸۰۰ مدرسه را تعمیر، مرمت و رنگ آمیزی کنیم؛ همچنین ۶۰۰ مدرسه را به امکانات آموزشی تجهیز کرده و۳۰ هزار جلد کتاب را به کتابخانه های مدارس اهدا کردیم.

 

 اهدای ۲۰ هزار بسته لوازم التحریر، کیف و نوشت افزار به دانش آموزان کم بضاعت و بورسیه کردن بیش از هزار دانش آموز از دیگر اقدامات این بنیاد خیریه بوده است.

 

فعالیت های بنیاد خیریه «موج مهربانی» مختص یک شهر، روستا یا استان نیست بلکه با توجه به مجوز انجمن و فعالیت آن به صورت کشوری در اکثر استان های محروم فعالیت داریم که از جمله آنها استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، هرمزگان، بوشهر، ایلام، کهکیلویه و بویر احمد و ... است.

 

 

از افتخاراتی که در سطح ملی به دست آورده اید بگویید.

 

در بنیاد خیریه «موج مهربانی» و با اراده و تلاش خستگی ناپذیر اعضای داوطلب و همراهان همیشگی توانسته ایم تا کنون رتبه اول سمن های حوزه کارآفرین کشور، رتبه  اول سمن های کشور از بین ۲ هزار و ۲۰۰ سمن و کسب گرید +A ، ۶سال متوالی رتبه برتر و اول در حوزه دانش آموزی و نیکوکاری در استان فارس و کشور، سمن برتر در حوزه حقوق کودکان و یونسف و ... از جمله افتخارات این بنیاد بوده است.

 

 

علت انتخاب انجمن شما به عنوان سفیر مدرسه سازی در کشور چیست؟

 

تمام تلاش ما در بنیاد خیریه «موج مهربانی» این بوده که بتوانیم تبعیض آموزشی در کشور به ویژه نقاط محروم را کمتر کرده تا سطح آموزش در منطق محروم به حد نرمال رسانده شود؛ با توجه به اهداف این بنیاد و از سوی متولیان افتخار عنوان «سفیر مدرسازی» نصیب این بنیاد شد.

 

 

در زمینه مدرسه سازی تا کنون چه اقداماتی از سوی انجمن شما انجام شده و در کدام مناطق کشور بوده است.

 

ما سال گذشته ششمین مدرسه را کلنگ زنی کردیم که تا مهر ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار می گیرد؛ همچنین اولین پروژه بنیاد موج مهربانی یک مدرسه یک کلاسه در استان سیستان و بلوچستان بود و البته احداث و مرمت تمامی مدارس بر اساس پایش های انجام شده اتفاق می افتد.

 

اکثر مناطقی که ما در حال ساخت مدرسه هستیم فاقد امکانات آموزشی و مدرسه هستند.

 

 

اعتباراتی که در زمینه مدرسه سازی و بهسازی مدارس انجام می شود از چه طریقی تامین می شود.

 

در زمینه تامین اعتبارات ما جزو معدود موسساتی هستیم که تمام مباحث مالی مان شفاف و شیشه ای است؛ موسسه ما مجهز به پرتال بوده که افراد نیکوکار می توانند به آن دسترسی داشته باشند و تمام مراحل را رصد کرده و ببینند که منابع مالی کجا و چگونه هزینه می شود.

 

ما مدارسی را در حال ساخت داریم که تمام هزینه های آن توسط افراد و با پرداخت ماهانه ۳۰ هزار تومان تامین می شود.

 

یا پروژه های که در راستای مسولیت اجتماعی توسط شرکت ها ساخته می شود و بعضا پروژه هایی که جهت زنده نگهداشتن یاد رفتگان خاک توسط خانواده ها اتفاق می افتد.

 

بنیاد خیریه موج مهربانی بدون هیچ کمک دولتی و سازمان ها و تنها با همت و مشارکت خیرین به فعالیت در زمینه مدرسه سازی، تعمیر و تجهیز مدارس اقدام کرده است.

 

 

چرا فعالیت شما بیشتر در مناطق سیستان و بلوچستان است؟

 

یک تفاوت بسیار زیادی میان استان سیستان و بلوچستان و دیگر استان ها وجود دارد و البته این استان بسیار پهناور و واقعا محروم به دور از امکانات و تجهیزات است.

 

روستاهای موجود در سیستان و بلوچستان فاقد مدرسه هستند و بعضا به خاطر تعصبات و سنت ها در منطقه دانش آموزان دختر فقط تا پایه متوسطه اول می توانند درس بخوانند و به دلیل نبود مدارس متوسطه دوم مجبور به ترک تحصیل می شوند.

 

بسیاری از مناطق در این استان فاقد هنرستان، دبیرستان شبانه روزی و ... هستند و این در حالی است که در شهرهای استان فارس جایی نیست که هنرستان یا دبیرستان نداشته باشد.

 

 

در راستای فعالیت شما، چه خدماتی در جهرم انجام شده است؟

 

ما در جهرم اقدامات زیادی انجام دادیم؛ از سال ۹۰ که فعالیت مان را آغاز کردیم تنها در بخش سیمکان نزدیک به ۳۰ مدرسه را مرمت، رنگ آمیزی و مجهز به کتب های کمک درسی و ... کردیم؛ همچنین به دانش آموزان این منطقه خدمات آموزشی داده ایم.

 

در بخش مرکزی و روستاهای «پشت کوه»، «گلو براق» و .... رنگ آمیزی مدارس و در شهر جهرم بالغ بر پنج هزار بسته لوازم التحریر توزیع کرده ایم.

 

هم اکنون در سطح شهر جهرم حدود ۴۰۰ دانش آموز را بورسیه تحصیلی کردیم و برای آنها کلاس های کمک درسی، مشاوره، برنامه های اوقات فراغت را برگزار و برای مادران نیز با همکاری سازمان فنی و حرفه ای کلاس های کارآفرینی برگزار شده است.

 

 

 آخرین اقدامات شما در زمینه  مدرسه سازی چه بوده است؟

 

اخرین اقدام ما کلنگ زنی هنرستانی در شهر «میرجاوه» در استان سیستان و بلوچستان با ارزش ۱۲ میلیارد ریال ‌بود که در ماه های اخیر انجام شد.

 

 

برنامه آینده سمن شما چیست؟

 

موسسه ما بر اساس یک سند چشم انداز فعالیت خود رو انجام می دهد و برای سال ۱۴۰۰ قرار است براساس پایش هایی که در انتهای سال گذشته انجام شده را در سال جاری اجرایی کنیم.

 

 

در آخر اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

 

جا دارد یک تشکر ویژه از اهالی رسانه و مردم داشته باشم که همیشه همراه و یاور ما بودند و به ما اعتماد کردند چرا که سازمان های مردم نهاد نیاز به یک توان مالی دارند تا بتوانند موثر باشند.

همچنین از اعضای داوطلب موسسه که بدون هیچ چشم داشتی با جان دل برای دانش آموزان تلاش می کنند نیز قدردانی می کنم.

 

 

کد خبر 1040273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha