افزایش ظرفیت بنادر کشور با اتمام طرح‌های توسعه ای

بنادر به عنوان یکی از کلیدی ترین حوزه های اقتصادی در سالی که رفع موانع تولید در آن مورد توجه بیشتر قرار گرفته قرار است با اتمام طرح‌های توسعه ای به بیش از ۲۴۰ میلیون تن افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، امروزه بالغ بر 90 درصد از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می گیرد زیرا این نوع حمل و نقل داراي مزایاي قیمت ارزان، انتقال حجم و وزن انبوه کالا، انتقال سریع و بی خطر کالاها است. این مزایا باعث شده که حمل و نقل دریایی و راههاي آبی از توجه ویژه اي برخوردار باشند و به طور میانگین سالانه حدود 25هزار میلیارد تن بار توسط حمل و نقل دریایی جابه جا می شود.

 

حمل و نقل دریایی کالاها نقش کلیدي در تجارت خارجی به ویژه تجارت فرا قارهاي جهان دارد از این رو بدون وجود حمل و نقل دریایی، واردات و صادرات کالا که پایه تجارت مدرن جهانی است امکانپذیر نیست. یکی از حلقه هاي اصلی در حمل و نقل دریایی، بنادر هستند که مبادي ورود و خروج کالاهاهستند .در سرتاسر جهان، بنادر هر کشور حکم داراییهاي راهبردي ملی را دارند. کشورهایی که بتوانند مطابق میل بازار و مشتریان و همگام با تکنولوژي روز، مسیر توسعه و بهبود بنادر را بپیمایند و جایگاه بهینه را نه تنها براي خود بلکه براي ذینفعان نیز در بازار رقابتی جهانی فراهم آورند، بسیار معدودند همچنین وجود بنادر کارا و فعال، علاوه بر اینکه می توانند به متنوع سازي اقتصادي و خروج از تک محصولی بودن صادرات ایران به خاطر اتکاي شکننده به نفت منجر شوند، نقش بس ارزشمندي را نیز در کاهش بهاي  تمام  شده  کالاها ایفا  می کنند از این رو بنادر  جزو  داراییهاي  نامشهود ملی  هستند.

 

بنابراین گزارش، بنادر ایران در دریاي خزر، دریاي عمان و خلیج فارس قادر به جابه جایی حدود 160میلیون تن بار در افق 10ساله خواهند بود و خدمات موثري را براي صاحبان کالا و مشتریان فراهم می آورند.در حال حاضر حدود95درصد واردات و 85درصد صادرات کشور از طریق بنادر صورت میگیرد بنابراین با توجه به حجم گسترده صادرات و واردات کالا، توسعه بنادر کشور به عنوان دروازه هاي ارتباطی کشوردر راستایی توسعه دریا محور امري الزامی است.

 

بنابر گزارش خبرگزاری شبستان، با توجه به جایگاه خاص و ارزشمند بنادر در توسعه اقتصادی و به ویژه در سال های اخیر که از سوی مقام معظم رهبری به حوزه اقتصاد توجه ویژه شده است؛ توسعه بنادر به عننوان یکی از شاهراه های اقتصادی کشور در دستور کار مسئولان و نهادهای مرتبط در این حوزه قرار گرفته است و بر این اساس و به گفته فرهاد منتصر کوهساری معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی ظرفیت کل بنادر کشور هم اکنون بیش از ۲۴۰ میلیون تن است که با اتمام طرح‌های توسعه در بنادر، این ظرفیت افزایش خواهد یافت.

 

وی در گفتگویی که با باشگاه خبرنگاران جوان داشته بر این نکته تاکید کرده است که با اتمام طرح‌های توسعه در اغلب بنادر کشورظرفیت ۲۴۰ میلیون تنی افزایش خواهد یافت. مجموع طول اسکله‌های احداث شده در بنادر نیز بیش از ۳۹ کیلومتر همچنین کل مساحت انبار‌های سرپوشیده در بنادر بالغ بر ۱۲۵ هکتار است.

 

این گزارش می افزاید: بنادر کشورمان بخصوص بنادر جنوبی ایران، کانون اصلی تجارت با جهان هستند که طی سالهای اخیر نقش فزاینده ای در اقتصاد ملی کسب کرده اند. این نقش آفرینی بنادر در اقتصاد کشورها نه فقط در ایران که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای پیرامونی خلیج فارس و دریای عمان نیز درک شده و هر کدام از این کشورها همگام با توسعه در زمینه های مختلف از تولید انرژی گرفته و توسعه حمل و نقل تا بهره برداری از میادین نفتی و توسعه زیرساخت های گردشگری، گام در توسعه بنادر خویش نیز نهاده اند تا سهم خود را از این حوزه نیز افزایش دهند.

 

از این رو نگاهی به وضعیت موجود کشورهای حاشیه خلیج فارس در بهره مندی از بنادر و سواحل شان در کسب سهم از تجارت منطقه ای در حوزه بندر و دریا نشان گر مجموعه آمارهایی است که لزوم جدیت هر چه بیشتر ما را برای جلوگیری از عقب ماندگی در این عرصه طلب می کند.

کد خبر 1040308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha