نقش هنرمندان در ارائه راهکار جهت رفع مشکلات جامعه

هنر یکی ابزارهای مهم در جامعه برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی است و در صورتی که نتوان از هنر به درستی در جامعه استفاده کرد آسیب ها و مشکلات فراوانی گریبان گیر آن جامعه خواهد شد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: هنر واژه ای است که همواره به انسان ها آرامش می دهد و روح بسیار بلندی در آن نهفته است که هر آشفته حالی را بر سر ذوق می آورد، به راستی چرا هنرمندان از آرامش روح بسیار بیشتری برخوردارند، اما سوال اینجاست هنر چیست و هنرمند کیست؟

 

با گذشت تکنولوژی و سرعت پیشرفت بخش های مختلف، هنر شکل های مختلفی به خود گرفته است، شاید در گذشته تنها نقاش یا شاعر به عنوان هنرمند شناخته می شد اما امروزه حتی آن ورزشکار یا آن طراح و یا حتی معمار ساختمان های مجلل در تعریف هنرمند گنجانده می شوند.

 

جوامع مختلف برای توسعه همواره نقش هنرمندان را گسترش می دادند تا اهداف عالیه تمدن ها از طریق هنر به جامعه القا شود و تاثیرپذیری بیشتری داشته باشد.

 

 

نقش تاثیرگذار هنر در ایجاد تمرکز و تفکر در جامعه

کارشناس و پیشکسوت هنر خوزستان در گفت وگو با خبرنگار شبستان در اهواز اظهار می کند: انسان ها از زمانی که در غار زندگی می کردند برای آرامش خود و محیط از ابزار احساسات استفاده می کردند به طور مثال اگر از حیوان درنده ای می ترسیدند تصویر آن را بر روی دیوار نقاشی کرده و از این طریق احساسات خود را کنترل می کردند.

 

«محمد چوپان» با بیان اینکه هنر یک زبان مشترک است می‌گوید: امروزه هنر به یک زبان مشترک میان همه انسان ها تبدیل و باعث شده تا راه های ارتباطی با یکدیگر بهتر یافت شود؛ هنر در زمان های مختلف به شکل های مختلف ارائه می شود اما در هر دوره ای برای کنترل احساسات به مردم کمک می کرد.

 

وی با اشاره به اینکه برای خوب سخن گفتن باید توانایی کنترل و مدیریت احساسات را داشته باشیم اضافه می‌کند: هنر در اساس و هدفش یک موضوع اجتماعی است و آثار هنرمندان برای اجتماع کاربرد دارد، بسیاری از هنرمندان خود در فقر از دنیا رفتند اما آثار آنها با قیمت های بسیار گرانی خرید و فروش یا در موزه های بزرگ نگهداری می شود این مهم نشان می دهد که اثر هنری در جامعه کنش به وجود می آورد.

 

این پیشکسوت هنری خوزستان با تاکید براینکه هنرمند در همه صحنه های گوناگون حضور دارد اذعان می‌کند: از جمله تاثیراتی که هنر می تواند در جامعه داشته باشد ایجاد همدلی میان اقشار مختلف جامعه است به گونه که در سال های دفاع مقدس می توان آثار هنری بسیاری را که باعث ایجاد همدلی شدند را بیابیم.

 

چوپان تصریح کرد: هر کشوری متناسب باارزش گذاری که برای هنر و هنرمند می گذارد افراد همان جامعه به سمت تکامل گام برمی دارند، اینکه یک سیستمی تا چه اندازه به هنر و هنرمند اهتمام می ورزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه چقدر به محتوای هنری در جامعه پرداخته شده است ابراز می‌کند: یک هنرمند می تواند کمک بسیاری به اعتلای جامعه داشته باشد، اما بعضا نوع برخوردهای با هنرمندان باعث می شود که هنرمند مجبور شود فعالیت خود را به شکل پنهان انجام دهد که همین مورد باعث تقابل می شود و قطعا پیروز نهایی هنر است؛ نام هنرمندانی که در کنار مردم بوده اند همیشه جاویدان مانده است.

 

استاد برجسته خطاطی خوزستان ادامه می‌دهد: آیا در سرزمینی همانند ایران سزاوار است که در این دوره آثار فاخری در حوزه معماری و ... نداشته باشیم، مردم ما تا چه اندازه از آثار باخبر هستند، ما چقدر توانستیم بستری را فراهم کنیم که هنر و هنرمند به جایگاه واقعی خودشان برسانیم.

 

چوپان در پایان یاد آور می‌شود: اینکه امروز مشاهده می کنیم که جامعه پردرد ما بیمار است، یکی از دلایل ان عدم توجه به یکی از ارکان تاثیرگذار جامعه همانند هنر است، هنر در ایجاد تمرکز و تفکر نقش بسیاری می تواند داشته باشد.

 

 

هنرمند با بهره گیری از خرد اندیشمندان آثار خود را خلق می کند

رئیس هیئت مدیره انجمن مستقل طراحان گرافیک خوزستان در گفت وگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه هیچگاه تعریف جامعی از هنر ارائه نشده است اظهار می‌کند: امروزه به این آگاهی رسیده ایم که هنر یک زبان یا کنش و واکنش مورد نیاز بشری و یکی از ابزارهای ارائه اندیشه است.

 

«فرزاد تامرادی» با بیان اینکه هنر یکی از ضرورت های اجتماعی است می‌گوید: اعتقاد بنده بر این است که جهان بر اساس خرد می چرخد و فلاسفه بیشترین استفاده را از علم و دانش و هنرمندان نهایت استفاده از را اندیشه فلاسفه می برند، هر گاه هنرمندی اقدام به فعالیتی می کند قطعا یک اندیشه یا یک فلسفه ورای آن است.

 

وی می‌افزاید: وقتی علم در جامعه گسترش خوبی داشته باشد فلاسفه با نگاه به آن جامعه تولید خرد می کنند و تبعا هنرمند با بهره گیری از این خرد اندیشمندان می تواند آثار خود را به جامعه اراثه دهد، این مبحث بنیادی هنر است.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن مستقل طراحان گرافیک خوزستان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز ما عدم توجه کافی به هنر است تصریح می‌کند: امروزه نگاه مدیران کشوری و استانی به هنر بسیار ضعیف شده است، در حالی که ما هیچ تمدنی را سراغ نداریم که هنرمندان در آن جایگاه بالایی نداشته باشند.

 

وی با بیان اینکه از هنر برای توسعه اندیشه و معرفی یک دیدگاه می توان استفاده کرد ادامه می‌دهد: ضرورت بسترسازی برای توسعه هنر بیش از پیش اهمیت پیدا می کند، باید به هنر همانند گیاه نگاه کرد امروز آن را مدارا کنیم تا ثمره آن بهتر و بهتر دیده شود.

 

لزوم توجه به بسترهایی که هنرمند نیازمند است

وی اضافه می‌کند: باید به این درک برسیم که هنر و هنرمند برای رشد به چه بسترهای نیاز داشته و این یکی از دغدغه های مهم افراد جامعه است، اگر از نگاه مدیران به موضوع دقت کنیم اهمیت هنر در کاهش آسیب های اجتماعی جایگاه بالایی دارد، اما نه به این شکل که اگر روزی جامعه ای آسیب نداشته باشد به هنر نیاز ندارد، باید به این درک برسیم که اگر بسترهای توسعه هنر فراهم نشود هیچ گاه ابزاری برای تحقق اهداف اجتماعی نخواهیم داشت.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن مستقل طراحان گرافیک خوزستان به مهاجرت هنرمندان خوزستانی اشاره کرد و می‌گوید: امروزه یکی از معضلات بزرگ در خوزستان مهاجرت هنرمندان است، هنرمندی که سال های در خوزستان آموزش دیده و باید این آموزش ها را در استان به نسل های دیگر منتقل کند، به دلیل شرایط مختلف مجبور به مهاجرت می شود و این آسیب های بدی برای جامعه خواهد داشت.

 

وی با تاکید بر لزوم توسعه نگاه هنرمندی در جامعه عنوان می‌کند: هنرمندان انسان های آرامی هستند و مشکلات اجتماعی آنها کمتر است، اگر تعداد هنرمندان و یا نگاه هنری در جامعه گسرش یابد قطعا آن جامعه با نشاط تر و آسیب های اجتماعی کمتری خواهد داشت.

 

 

 

با بهره گیری از هنر جامعه را به سمت آرامش سوق دهیم

رئیس حوزه هنری خوزستان در گفت وگو با خبرنگار شبستان اظهار می کند: بسیاری از بزهکاری های اجتماعی، آسیب های اجتماعی میان خانواده ها، شرایط نامناسب در فضای کاری مدیریتی و حتی عدم تعهد برخی مدیران  به دلیل نامانوس بودن افراد جامعه با هنر و ادبیات محجوب، اصیل و صادق ایرانی است.

 

«محمد شهبازگهروئی» با بیان اینکه هنر اصیل ایرانی بازتاب معرفت و دانایی برگرفته از آموخته های کهن ایرانی و اسلامی است ابراز می کند: اگر بتوانیم جنبشی را در جامعه ایجاد کنیم که افراد بیشتری با ادبیات و هنر اصیل ایرانی در رشته های مختلف آشنا شوند قطعا ارامش بیشتری را در سطح عموم جامعه شاهد خواهیم بود.

 

وی با اشاره به اینکه ما در آثار کهن و معاصر خود آثار بسیاری در مورد ترغیب و اجرای مفاهیم بزرگ انسانی وجود دارد عنوان می کند: هیچ ابزاری بهتر از هنر برای تشویق و ترغیب افراد جامعه به ایثار و ازخودگذشتگی وجود ندارد ضرورت دارد متولیان جامعه خودشان را نیازمند بهره مندی از هنر بدارند.

 

رئیس حوزه هنری خوزستان با تاکید بر اینکه متولیان فرهنگی جامعه با استفاده از ابزار هنر جامعه را به سمت آرامش سوق دهند می افزاید: قطعا ادبیات و هنر پایگاه محکم و قوی برای حرکت دادن جامعه به سمت آرامش است و با استفاده از هنر روش های زندگی را بهتر اجرا کرد.

 

شهباز خاطر نشان می کند: یکی از مهمترین مشکلاتی که جامعه امروز با آن درگیر است مشکل اقتصادی است، قطعا حوزه فعالیت های هنری باید از این زاویه به موضوع نگاه کرده و با خلق آثاری مطلوب علاوه بر تولید آرامش و بهجت در جامعه بتوانند راه حل مناسبی برای مشکلات اقتصادی ارائه دهد.

 

بی شک هنر یکی ابزارهای مهم در جامعه برای توسعه اتفاقات خوب فرهنگی است و در صورتی که نتوان از هنر به درستی در جامعه استفاده کرد آسیب ها و مشکلات فراوانی گریبان گیر آن جامعه خواهد شد.

 

فضای استان خوزستان از نبود روح هنری رنج می برد و این بر مدیران استانی لازم است که در ابتدا از هنرمندان برای فعالیت های مختلف جامعه بهره ببرند و پس از آن  با بهره گیری از ایده هنرمندان آثار هنری را در جامع به کار گیرند.

 

کد خبر 1040438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha