ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی از مردمی‌ترین هیات‌های ورزشی است

کشتمند ، گفت: ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی از مردمی‌ترین هیات‌های ورزشی است که می‌تواند در بُعد قهرمانی در کشور نقش بسزایی داشته باشد.

 

 به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، بازی های بومی محلی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ایرانیان در زمینه ورزش هستند كه علاوه بر جنبه‌های نشاط و شادابی، پیوستگی عمیقی با شیوه زندگی و معیشت مردم در دوره های گذشته داشته و از مهم‌ترین اجزای فرهنگ هر شهر محسوب می‌شوند.

 

بازی‌های سنتی قدیمی از جمله هفت سنگ، طناب كشی، عمو زنجیرباف، قایم موشك، گرگم به هوا، كی بود كی بود، لی لی، شیر و آهوها، وسطی و ... ریشه در سنت های دیرینه مردم ایران زمین دارد كه متاسفانه امروزه دلایلی چون استفاده از وسایل ارتباط جمعی، بازی های رایانه ای و ورزش های جدید امكان پرداختن به بازی‌های محلی را به حداقل ممكن كاهش داده و به دست فراموشی سپرده است.

 

ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی بیشتر به صورت گروهی برگزار می‌شود كه ارتباط‌ و صمیمت‌ بین افراد را بیشتر می‌كند ولی اكنون این بازی‌ها كمرنگ شده و به جای آن تكنولوژی و وسایل الكترونیكی بیشتر شده و فعالیت‌های بدنی جای خود را به فعالیت‌های ذهنی و شادی‌های جمعی نیز به شادی‌های فردی تبدل شده است.

 

 

مهمترین ورزش های بومی محلی کرمانشاه عبارتند از چوب کشی، طناب کشی، هفت سنگ، دال پلان، دوزپا، خروس جنگی، گلزان، زوران، قلان و قمچان از مهمترین این بازی ها به شمار می روند که در استان طرفداران بیشتری دارد.

 

 

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با زهرا کشتمند رییس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی کرمانشاه گفتگویی ترتیب داده که با هم می خوانیم.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

 

__  زهرا کشتمند هستم متولد شهرستان سرپل‌ذهاب ‌و دارای مدرک دکترای تربیت بدنی (گرایش مدیریت ورزشی)  که  نزدیک به ۱۰ سال است که در برنامه ها آموزشی،فرهنگی و ورزشی با فدراسیون همکاری می کند.

 

 

چه برنامه های برای آینده هیات ورزش روستایی استان دارید؟ 
 

 

- برنامه های در جهت توسعه ورزش در روستاها و همچنین ارتقاء ورزش های سنتی بصورت بلند مدت و برنامه هایی در قالب یک سند راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تنظیم شده است. در برنامه کوتاه مدت، ساماندهی هیأت های شهرستان های کرمانشاه و برنامه ریزی برای آنهااست و در برنامه های میان مدت تنظیم تقویم ورزشی و برنامه ریزی منسجم و منظم برای سیاستگذاری هیأت گنجانده شده و برنامه بلندمدت را تنظیم سند راهبردی۴ ساله هیأت بنا نهادیم. در تنظیم این برنامه راهبردی که با همکاری اساتید دانشگاه و دوستانی که در این عرصه صاحب تجربه بودند تهیه شد است.


 

در حوزه ورزش همگانی چه ایده های برای هیات دارید؟
 

 

-مسلما اساسی ترین برنامه در این حوزه عینیت بخشیدن به راهبردهای وزارت ورزش و جوانان در حیطه ورزش همگانی است.سعی ما این خواهد بود که ورزش را به دورترین مناطق استان ببریم و سعی کنیم با توزیع عادلانه وسایل ورزشی و فضای آن مردم استان و به ویژه قشر روستائیان با کرامت به ورزش کردن ترقیب کنیم
 

 

چه برنامه ایبرای هیات بازی های بومی محلی استان کرمانشاه دارید؟
 

توسعه ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی، تشکیل و راه‌اندازی خانه‌های ورزش در بیشتر روستاها، ایجاد بانک اطلاعاتی کامل از ورزشکاران، مربیان و داوران، حمایت از طرح‌های آموزشی و تحقیقاتی مرتبط، برگزاری المپیاد ورزش‌های سنتی مانند زوران و طرح ملی قامت سنجی زنان و مردان روستایی بخشی از برنامه‌های است.

 

ودر حوزه قهرمانی هم برگزاری مسابقات در بین خانه های ورزش روستایی در سطح استان مدنظر ما است و حضوری پر قدرت در مسابقات جام خوشه چین که این امر مسالما با کمک و همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان محقق نخواهد شد.
 

 

زوران نماد ورزش سنتی استان کرمانشاه  است،چه برنامه ای برای گسترش و ارتقاء آن دارید؟
 

 

-خوشبختانه این علاقه و پیگیری مسئولان استان چه در گذشته و چه حال کمک شایانی برای گسترش و ارتقاء این رشته ورزشی برای ما داشته اشت.زوران نماد کرمانشاه در ورزش خواهد شد و طبق پیشنهادی که در جلسه که با معاونت وزیر داشتم برای سال آینده برگزاری مسابقه زوران با حضور دو کشور همسایه یعنی عراق و ترکیه بود که این پیشنهاد در حال بررسی است.

 

مهمترین هدف هیات چیست؟

 

- یکی از مهمترین اهداف هیات استعداد یابی و اموزش مربیان و داوران است که موفق شدیم کمیته بسیار قوی تشکیل دهیم که با تفاهم نامه های با اکیپ دانشگاهی و پژوهشی به توافق رسیدیم و در آینده نزدیک شاهد همکاری بسیار خوب دانشگاه ها و مراکز علمی آموزشی با این هیات خواهیم بود.

 

در بحث اشاعه فرهنگ بومی محلی هم با میراث فرهنگی و امور عشایر و دفتر روستایی استانداری در حال رایزنی هستیم، با توجه به همکاری و نگاه ویژه مدیران اداره کل اقداماتی رو در نظر داریم که انشالله کاربردی و قابل اجرا خواهد شد و بزودی تقویم نهایی اجرای برنامه ها تدوین و آماده اجرا خواهد شد.

 

در پایان اگر سخنی دارید بفرمائید؟
در پایان ضمن تشکر از زحمات بهرام بهروش که به حق تلاش های زیادی برای هیات کشیدند تشکر کنم و باید عرض کنم که، با توجه به تعامل بسیار خوبی که با مدیر کل ورزش و جوانان و دیگر همکاران این مجموعه داریم امیدوارم که تلاش‌های این هیات منشا خیر باشد و با توجه به اینکه مدیران در راس فدراسیون توانا هستند و مدیران عملگرایی داریم قطعا شاهد رشد روستایان در بحث ورزش بومی محلی خواهیم بود.

 

 

کد خبر 1040464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha