تعین حریم یک اثر مربوط به دوره مفرغ میانه در دلگان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: محوطه باستانی باغ نیل، یکی از محوطه‌های مهم عصر مفرغ جلگه چاه‌هاشم شهرستان دلگان است که عملیات تعیین حریم آن به پایان رسید.

منصوره ملاالهی امروز در گفت و گو با خبرنگار شبستان در زاهدان اظهار کرد: عملیات تعیین حریم باغ نیل جلگه چاه‌هاشم شهرستان دلگان که از ۲۹ بهمن ماه سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال و با مجوز پژوهشگاه باستان‌شناسی کشور به سرپرستی مرتضی گرگی آغاز شده بود، پایان یافت.

وی گفت: دخل و تصرف‌های اخیر در پیرامون این محوطه از جمله حفر و لایروبی قنات‌ها و همچنین ایجاد معبرهای جدید باعث صدمه و تخریب به آثار تحت‌الارضی در محدوده عرصه و حرایم اثر شده و این موضوع ضرورت تعیین عرصه و پیشنهاد حرایم را برای اعمال ضوابط قانونی به منظور جلوگیری از تخریب‌های بیشتر ایجاب کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: محوطه باستانی باغ نیل، یکی از محوطه‌های مهم عصر مفرغ جلگه چاه‌هاشم شهرستان دلگان است و طبق بررسی‌های باستان‌شناختی این محوطه مربوط به دوره مفرغ میانه است.

ملاالهی خاطر نشان کرد: طی بررسی‌های اخیر باستان‌شناسی در منطقه که با شناسایی بخش‌های مرتبط با فعالیت‌های صنعتی و همچنین گورستان همراه بوده، وسعت محوطه افزایش چشم گیری نسبت به ارزیابی اولیه آن پیدا کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: این اثر در سال ۱۳۹۷ با شماره ۳۲۳۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 1040962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha