افزایش تولید فرش دستباف/تولید یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع فرش در ۱۰ ماهه ۱۳۹۹

ایران بزرگترین تولیدکننده فرش در جهان است و در راستای افزایش صادرات در این حوزه با توجه به افزایش اقبال جهانی به فرش ایرانی در ۱۰ ماهه سال ۹۹ شاهد افزایش ۳۴ درصدی تولید فرش بودیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کشورمان در حوزه صنایع دستی از جمله کشورهایی است که توانمندیهای بالایی دارد یکی از بخش هایی که هم در داخل کشور و هم در خارج مورد توجه مخاطبان قرار دارد حوزه فرش است. توانمندی ایران در حوزه فرش دستباف باعث شده است صادرات این محصول ایران روز به روز بیشتر شود و کشورهای مختلفی خواهان فرش ایران باشند.

 

این در حالی است که بنا به گفته سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران از آنجا که ایران بزرگترین تولیدکننده فرش در جهان است که پیش از تحریم‌ها، بزرگترین صادر کننده نیز محسوب می شد در چهار ماهه نخست سال جاری ۸۲ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۳۰۵ دلار برابر با ۲۰ هزار و ۸۸۶ تن فرش، گلیم و گبه به ۵۷ کشور جهان صادرشده است.

 

وی بر این موضوع نیز اشاره داشت که فرش ایرانی به علت نقوش زیبا و سحرانگیز، هم‌چنین دوام و ریزبافی و داشتن رنگ‌های طبیعی و شفاف، از گذشته، در تمام بازارهای جهانی بی‌رقیب بوده است اما در نیم قرن اخیر، سهم فرش ایران در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته و بازار صادرات، از حالت انحصاری به صورت رقابتی در آمده است.

 

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص صادرات گبه گفت: یکی از صنایع معروف کشور گبه فرش است که در این صنعت ایران تجربه بسیاری دارد و بر همین اساس در بازار داخلی و خارجی، استقبال خوبی از این تولیدات شده است.

 

وی با اشاره به اینکه پرزهایی بلند گبه فرش تاثیر چشمگیری بر نرمی آن دارد، گفت: بنابر اطلاع برخی کارشناسان، ژاپنی ها علاقه زیادی به این محصول دارند و گبه فرش هایی که از نقش و نگارهای حیوانات و با نخ های طبیعی و کیفیت های عالی بافته می شود و که رنگ هایی به کار رفته در گبه فرش ها با ذائقه مردم ژاپن همخوانی دارد  در ژاپن طرفدارانی دارد.

 

به گفته وی، فروش گبه های ایران دو تا سه برابر حصیر تاتامی ژاپن است به طوری که آمار در ۴ ماهه اول سال ۹۹ به میزان ۲ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۸۴۲ دلار به این کشور صادرات فرش گبه صورت گرفته است.

 

بنابرگزارش شبستان، با توجه به این اقبال جهانی از فرش ایرانی حالا فرحناز رافع، رییس مرکز ملی فرش ایران از افزایش ۳۴ درصدی تولید فرش دستباف در ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ خبر داده و اعلام کرده که  در ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع فرش دستباف تولید شد که این رقم در سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۳۲۱ مترمربع بوده است.

 

وی در خصوص میزان تولید فرش دستباف بر اساس نوع تولید نیز گفته است: ۴۲ درصد از فرش تولیدی تا پایان دی ماه ۱۳۹۹ فرش تجاری، ۱۹ درصد درشت باف، ۱۶ درصد ظریف و کرک، ۹ درصد تابلو فرش، ۸ درصد گبه و ۶ درصد تمام ابریشم بوده است.

 

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحد تولیدی در حوزه فرش دستباف در کشور گفت: از این تعداد، ۲ هزار و ۷۸۷ واحد به صورت کارگاه متمرکز قالیبافی، ۷ هزار و ۲۵۶ فقره واحد غیرمتمرکز قالیبافی و ۹۷ مجتمع بزرگ قالیبافی هستند. در مجموع ۱۹۱ هزار و ۵۴۵ نفر اشتغال در ۱۲ هزار و ۶۲۵ واحد تولیدی و توزیعی مرتبط با فرش دستباف به وجود آمده است.

 

این گزارش می افزاید: تا سال ۹۷ بیش از ۳۰ درصد از فرش‌های ایران به آمریکا صادر می‌شد که این رقم در سال ۹۸ به صفر رسید. همچنین کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کویت، کنیا، عراق، پاکستان، زلاندنو، بحرین، بلژیک، قطر، تایلند، چین، فرانسه، انگلستان، افغانستان، پاکستان، هند و دانمارک از کشورهای مقصد صادرات فرش، گلیم و گبه ایرانی هستند و در این میان افغانستان با ۱۸ میلیون و هفت هزار و ۴۹۷ دلار، عراق با ۱۷ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۵۵ دلار و پاکستان با پنج میلیون و ۴۲۱ هزار و ۳۷۳ دلار سه مقصد اصلی صادرات فرش های ایرانی بودند.

 

 

کد خبر 1041267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha