مستندنگاری در استخر با ایجاد پایگاه دائمی پژوهشی

فدایی گفت: با ایجاد پایگاه دائمی پژوهشی در شهر استخر با تهیه نقشه‌های توپوگرافی این منطقه و مستند نگاری آثار کاووش شده مورد مستندنگاری قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید فدایی»، امروز (سه شنبه 10 فروردین) از راه اندازی پایگاه دائمی پژوهشی در شهر تاریخی استخر خبر داد و در جمع خبرنگاران به صورت مجازی گفت: راه اندازی این پایگاه در شهر استخر به عنوان یکی از بزرگ‌ ترین و مهم ‌ترین محوطه‌های تاریخی ایران نقش ارزنده ای دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: بخشی از رویداد‌های دوران پس از هخامنشی و پس از از بین رفتن شهر پارسه در شهر استخر قابل دنبال کرن است.

وی اضافه کرد: در این شهر تاریخی، آثار متعدد از دوره‌های بعد از هخامنشی به صورت ممتد تا دوره‌های متاخر اسلامی کشف شده و حفاظت، نگهداری و مستند نگاری آنها ضرورت دارد.

فدایی تاکید کرد: شهر استخر با 70 هکتار وسعت با ایجاد این پایگاه دائمی پژوهشی با تهیه نقشه‌های توپوگرافی این منطقه و مستند نگاری آثار کاووش شده مورد مستندنگاری قرار می گیرد و آثار سنگی آن با ن با آ

اسکنر‌های نوری و لیزر‌ها بررسی می شوند.

«فضل الله حبیبی» نیز با اشاره به دوران شکوفایی شهر استخر گفت: استخر در دوره قبل از ساسانی و فرا هخامنشی شکوفا و مرکز پارس بوده است.

کارشناس باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود:  جرز سنگی و قلمه ستون با سرستون گاو تنها آثار شاخص و بازمانده در این محوطه است که برخی آن را مربوط به قدیمی ‌ترین مسجد ایران می دانند.

وی عنوان کرد: این مسجد دارای شبستان  128 ستونی بوده که چهار هزار و 900 متر مربع وسعت داشته و دوره ساسانی تا دوران اسلامی، دوران شکوفایی شهر استخر بوده است.

کد خبر 1041469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha