نابسامانی بازار مرغ به دلیل ۲ نرخی بودن و افزایش قیمت گوشت قرمز و حبوبات

قیمت مرغ با وجود گفته های مسئولان در این حوزه همچنان کاهش نیافته است و کارشناسان معتقدند که ۲ نرخی بودن و افزایش قیمت گوشت قرمز و حبوبات از دلایل افزایش قیمت مرغ است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، از اواخر سال گذشته تاکنون و به ویژه در ماه انتهایی سال 99 شاهد صف های بلند برای خرید مرغ بودیم. صف هایی که مسئولان در گفتگوهای بسیاری در همان زمان وعده داده بودند که با آغاز سال نو و عرضه گوشت مرغ به بازار هم شاهد کاهش صف ها و هم کاهش قیمت ها هستیم اما با نزدیک شدن به نیمه ماه فروردین همچنان شاهد قیمت بالای این محصول کاربردی در سبد کالایی خانوار هستیم.

 

بنابراین گزارش برخی متولیان در این زمینه معتقد هستند که اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار هر چه سریع‌تر قیمت مصوب مرغ را بر مبنای هزینه‌های تولید اعلام کنند، التهابات بازار به پایان می‌رسد.

 

عظیم حجت، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی این گفته را به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده و در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به ابتدای هفته تغییر خاصی نداشته است، اظهار کرد: توزیع مرغ با نرخ بالای ۴۰ هزار تومان ناشی از مشکلات توزیع است و هیچ ارتباطی به مرغدار ندارد چرا که با عرضه مرغ ۴۰ هزار تومانی، حداقل قیمت مرغ زنده باید ۳۲ هزار تومان باشد. با اعلام قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم با نرخ ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان، مشکلات فعلی بازار مزتفع می‌شود چرا که قیمت‌های فعلی مورد رضایت مرغدار نیست و تنها واسطه‌ها سود می‌برند.

 

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت فعلی مرغ گرم ۲ برابر نرخ مرغ زنده است، گفت: ارگان‌های نظارتی باید بر بازار نظارت کنند چرا که هیچ مرغداری با قیمت‌های ۳۲ هزار تومان عرضه نمی‌کنند. تولید مرغ به صورت خطی ادامه دارد و با توجه به شرایط مساعد جوجه ریزی، اعلام نرخ منطقی تنها راه حل از بین بردن قیمت کاذب بازار است.

 

این در حالی است که رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور نیز در این باره به ایرنا گفته است: هر ساله در شب عید و ایام نوروز با افزایش بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ گوشت مرغ روبرو می شدیم. ارزیابی بازار مرغ از نظر علمی نشان می دهد که بحث عرضه و تقاضا یک مکانیزم ساده نیست بلکه ده‌ها زیرمکانیزم دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

به گفته این مقام صنفی، قیمت کنونی مصوب گوشت مرغ با نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان مربوط به پایان شهریور ماه سال گذشته و ابلاغ آن در اوایل مهرماه است که پس از ابلاغ قیمت نهاده های خوراک، واکسن و دارو و جوجه یک روزه به طور مجدد دستخوش تغییر شد، در حالی که تا به امروز قیمت مرغ زنده برای تولیدکنندگان تغییری نداشته است.

 

 دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور اظهار داشت: وقتی قیمت کالایی مثل گوشت مرغ که به لحاظ اقتصادی یک کالای کم کشش ثابت است نگه داشته و از سوی دیگر کالاهای پرکششی مثل گوشت قرمز، ماهی و حبوبات (منشا پروتئین گیاهی) شامل افزایش قیمت می شوند، به طور طبیعی تقاضا به سمت مصرف مرغ هدایت می شود و به طور مقطعی عرضه پاسخگوی تقاضا نخواهد شد. اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در مقایسه با هر کیلو گوشت قرمز با نرخ بین  ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان، ماهی بالای ۵۰ هزارتومان و حبوبات بالای ۳۰ هزار تومان، نه تنها پایین بلکه واقعی نیست، بنابراین این فاصله قیمتی افزایش تقاضا را به سمت مصرف گوشت مرغ سوق داده است.

 

یادآور می شود: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۱ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۲۰ هزار و ۴۰۰ تا بالای ۳۵ هزار تومان است و از آنجا که کمبودی در عرضه مرغ نداریم و با توجه به جوجه ریزی مناسب، توزیع مرغ به حد کافی است و تنها مرغداران منتظرند که قیمت مصوب بر مبنای هزینه‌های تولید اعلام کنند و امید است با برنامه ریزی مناسب در این زمینه شاهد کاهش نرخ مرغ باشیم.

 

کد خبر 1041492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha