غرب در پی امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، نگران شده است

صفری با بیان اینکه غرب در پی امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، نگران شده است، گفت: رسانه‌های غربی در پی نگرانی از همکاری ایران و چین، قرارداد ترکمنچای را مطرح کردند در صورتی که این قرارداد برد برد و بر اساس منافع دو طرف است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مهدی صفری، سفیر سابق ایران در چین در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما به بررسی ابعاد مختلف سند جامع همکاری‌های ایران و چین پرداخت و با اشاره به اینکه با قطعی شدن شکست طرح غرب درباره ایران، فضاسازی ضد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین شدت گرفته است، گفت: ایران و چین خواهان روابط راهبردی هستند و این در سفر رییس جمهور به چین و شین جین به ایران مطرح شده بود.

 

وی با بیان اینکه غرب در پی امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، نگران شده است، گفت: چین برای کسب جایگاه قدرت برتر، دنبال شریک می‌گردد و رسانه‌های غربی در پی نگرانی از همکاری ایران و چین، قرارداد ترکمنچای را مطرح کردند در صورتی که این قرارداد برد برد و بر اساس منافع دو طرف است.

 

سفیر سابق ایران در چین با اشاره به اینکه قدرت ایران برای کشور‌های دیگر ملموس است، گفت: چین دنبال یک شریک قدرتمند است و ایران می‌تواند این جایگاه را برای چین ایفا کند. ایران مرکزیت منطقه است. با این تحول و تشکیل مسیر ترانزیتی از درون ایران، رشد اقتصادی خوبی نصیب کشور خواهد شد.

 

صفری با بیان اینکه آمریکا سعی کرد با بررسی بستن تنگه‌های اطراف چین، پکن را در تنگنا قرار دهد، افزود: به همین علت چینی‌ها بیشتر نگاه به غرب داشتند و فکر احیای جاده ابریشم شکل گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه چین قرارداد‌هایی با عمان، قزاقستان، عراق، عربستان و بیشتر کشور‌های افریقایی بسته، اما این قرارداد‌ها هیچ جلز و ولز رسانه‌ای نداشته است، گفت: سند ایران و چین هیچ عددی جز سند ۲۵ ساله دیده نمی‌شود. این سند در واقع مبنای قرارداد‌های بعدی است. این قرارداد استعماری نیست؛ بلکه قرارداد برد برد است.

 

سفیر سابق ایران در چین در ادامه با بیان اینکه بیشتر کشور‌های شریک تجاری با چین، دلار را از مراودات تجاری خود حذف کرده اند درباره انتشار متن این همکاری گفت: این هم یکی از تاکتیک سازی‌های رسانه‌ای غرب است تا با روشن شدن ابعاد این پیمان تکلیف خود را در قبال این طرح روشن کنند.

 

وی ادامه داد: این سوال مطرح است که کدام کشور سند دو جانبه خود را رسانه‌ای کرده است تا ایران دومی باشد؟ هیچ کشوری با چین تراز تجاری منفی ندارد، اما چین با ایران ۶۰ میلیارد دلار تراز منفی دارد و این به علت ظرفیت انرژی ایران است. ایران و چین در زمینه جهانگردی ظرفبت‌های خیلی قوی دارند. بزرگترین بازار محصولات پتروشیمی ایران، بازار چین است که منافع هر دو کشور را تامین می‌کند.

 

کد خبر 1041677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha