حفظ طبیعت؛ ضروت و وظیفه ای همگانی

حفظ و حراست از طبیعت و سرمایه های ملی، ضرورت و وظیفه ای همگانی است که نباید با بی تفاوتی مورد خسارت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، طبیعت و منابع طبیعی سرمایه های ملی هستند که حفاظت و حراست از آن ها وظیفه همگانی وماموریتی برای همگان است که نباید در ماموریت های اداری و پاس کاری های بین بخشی مورد خسارت قرار گیرند.

 

گرچه نهادهایی متولی حفاظت از این بخش کشور هستند اما باید برای حفظ و حراست از آن ها همگی مشارکت داشته و این سازمان های اداری را نیز در انجام بهتر ماموریت های خود کمک و مورد حمایت قرار دهند.

 

تشکل های مردم نهاد در این راستا و با خدف حفظ سرمایه های ملی و طبیعی باید نقش آفرین بوده و با فعال سازی کنشگری اجتماعی و ارتقای دانش عمومی سهم خود را ایفا کنند.

فصل بهار و تابستان، همواره باعث شده که حجم زیادی از مردم به طبیعت سفر کنند و مردم از این فضای بکر برای آرامش و تجدید سلامت روح و روان خود از این فرصت ها بهره بگیرند اما در این میان ریختن زباله در طبیعت و خسارت به سرمایه های ملی دور از انتظار است.

 

روز طبیعت، فرصتی شده که سالیان طولانی مردم کشورمان به عرصه های طبیعی بروند و از سرسبزی آن بهره بگیرند که البته سال گذشته و امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا این موضوع مدیریت شده اما به هر حال حرکت های کوچکی رخ می دهد که باید به حفظ آن توجه داشت.

 

*همکاری همگانی برای حفظ منابع طبیعی لازم است

 

امام جمعه اصفهان با اشاره به جایگاه و اهمیت توسعه محیط زیست و کاشت درخت افزود: در دین اسلام به موضوع ترویج درختکاری و حفظ عرصه های طبیعی توصیه و تاکید شده و در این راستا اجر عظیمی هم برای افراد فعال در این حوزه نزد پرورگار وجود دارد.

 

آیت الله سید «یوسف طباطبایی نژاد» ادامه داد: سلیقه شخصی و زیاده خواهی ها نباید موجب خسارت به عرصه های طبیعی که متعلق به همه هست بشود و نهادهای متولی و دستگاه های نظارتی ماموریت خود را برای جلوگیری از سودجویی انجام دهند.

 

*فرهنگ سازی و آموزش پایه برای حفظ منابع طبیعی

استاد دانشگاه و پژوهشگر دانشگاه گفت: فرهنگ سازی برای آموزش و حفظ عرصه های طبیعی ضرورتی غیرقابل انکار است که این اقدام باید از سنین پایه مثل کودکی و نوجوانی انجام شود.

 

«عیسی ابراهیمی» با بیان اینکه فراگیری آموزش های احترام به محیط زیست توسط دانش آموزان به همکاری بیشتر آنان و خانواده هایشان برای حراست از سرمایه های ملی کمک می کند، افزود: مشارکت دهی مردم برای این امر مهم ضروری و کارگشا است.

 

وی ادامه داد: انجام فعالیت های علمی و پژوهشی برای تفهیم هرچه بیشتر موضوعات اجتماعی که مردم نسبت به محیط زیست و عرصه های طبیعی دغدغه بیشتری داشته باشند، در افزایش سهم عمومی جامعه برای جلوگیری از رفتار پر خطر در این عرصه ها نیاز است.

 

*اقدام جهادگونه برای حفاظت از محیط زیست

 

مدیرکل سابق منابع طبیعی اصفهان با اشاره به اینکه محیط زیست امانت آیندگان در دست ما است، گفت: برای حفظ و حراست آن باید جهادگونه اقدام کرد.

 

«محمدحسین شاملی» با اشاره به تغییرکاربری های غیرمجاز اراضی کشاورزی و طبیعی، آتش زدن در طبیعت، قطع درختان و آسیب به عرصه های طبیعی موجب از بین رفتن محیط زیست شده، خاطرنشان کرد: مشارکت مردم برای حفاظت از این عرصه ها افزایش یافته ولی برخی به عرصه های طبیعی خسارت و آسیب می زنند.

 

وی ادامه داد: آتش زدن بخشی از طبیعت و عدم خاموش کردن آتش و رهاسازی آن، موجب شده که با وزش باد دامنه آتش همه عرصه ها را فراگیرد و آسیب های جدی و غیرقابل جبران وارد کند.

*همکاری عمومی برای حفاظت از محیط زیست

 

مسئولان، بزرگان و شخصیت های اجتماعی همواره بر حفظ عرصه های طبیعی سفارش و توصیه کرده اند اما آنچه باید تقویت شود موضوع همکاری عمومی برای این امر است چرا که بعضی از افراد جامعه ناآگاهانه و یا با هدف های شخصی این سفارشات را مورد بی توجهی قرار داده و به پایه های اصلی جامعه آسیب زده اند.

آموزش کودکان و نوجوانان برای حفاظت از محیط زیست که چندسالی است که در دستورکار سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی قرار گرفته اقدامی شایسته است که باید فراگیرد شود.

کد خبر 1041699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha