توجه به ظرفیت گردشگری بخش خبوشان، رونق اقتصادی و فرهنگی  این منطقه را دوچندان می کند

یک کارشناس باستان شناسی گفت: اگر به ظرفیت های گردشگری بخش خبوشان با توجه به وجود راه دسترسی و نزدیک بودن به مرکز شهر، توجه ویژه ای شود، در رونق اقتصادی و فرهنگی این بخش شاهد تحول عظیمی خواهیم بود.

 «علی پرهیزکار» به خبرنگار خبرگزاری شسبستان در فاروج گفت: وجود آثار تاریخی همچون تپه یام، قلعه علی آباد، چنار روستای اسفجیر و کُشتی با چوخه 13 فروردین، ظرفیت هایی است که در این بخش کمتر به آن توجه شده است.

 

این کارشناس باستان شناسی افزود: اگر فقط بخواهیم در خصوص یک اثر تاریخی این بخش صحبت کنیم، ساعت ها وقت و زمان نیاز است.

 

پرهیزکار، تپه یام را یکی از مهمترین آثار روایت کننده تاریخ منطقه معرفی  کرد و افزود: از مهمترین محوطه های تاریخی شهرستان،  تپه یام است  که در حدود پنج کیلومتری شهر فاروج قرار دارد و به شماره 16586 در فهرست آثار ملی ثبت شده  است.

 

به گفته این باستان شناس، به ظاهر این اثر جزو تپه های عظیم نیست اما آنچه مورد نظر و مهم است، آثاری است که در زیر خروارها خاک انباشته شده است.

 

وی افزود: این تپه در سال های 1355 و 1356 مطابق با سال های (1976 و 1977 ) به وسیله یک هیئت ایتالیایی مرکب از دکتر بیسیونه و دکتر اینونتیسی بررسی  علمی و گمانه زنی شد و همچنین یک هیات علمی باستان شناسی از دانشگاه تورنی ایتالیا، دومین فصل کاوش خود را در دره اترک به سرپرستی دکتر روبرتاونکو ریچاری در سال های 1355 و 1356 سپری کردند.

 

وی با اشاره به نتایج این گمانه زنی ها بیان کرد: آن ها آگاهی های جدید درباره آثار ماقبل تاریخ و دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی این منطقه به باستان شناسان دادند و همه این بررسی و کاوش ها عموما در اطراف رودخانه اترک بود.

 

پرهیزکار، مشخص شدن لایه نگاری این منطقه را مربوط به گمانه زنی اضطراری این هیات در محوطه تپه یام برشمرد و گفت: در این لایه نگاری مشخص شد تمدن این منطقه به  چهار هزارو500 سال قبل از میلاد  می رسد که تا دوره هخامنشی هم ادامه داشته است.

 

این باستان شناس به  تمدن های مختلفی  که در دل این تپه جای گرفته، اشاره کرد و افزود: تمدن آنو، تمدن دوره نمازگاه، نمازگاه سه، چهار و شش و دوره یازیک، بخش های شناسایی شده در این منطقه بوده است.

 

وی با بیان اینکه به ظرفیت گردشگری شهرستان در حد شایسته ای پرداخته نشده است، گفت: بعد از گذشت سال های زیادی که از کاووش در این محوطه می گذرد، لازم است مسئولان  این فضاها را از رکود خارج کنند.

 

پرهیزکار با اشاره به اینکه تمام مشخصات تپه یام خلاصه شده بر روی تابلویی، در کنار این اثر بی نظیر است، افزود: بسنده کردن معرفی چنین اثر تاریخی در قالب یک تابلو اجحاف به پیشینه منطقه است و لازم است از این ظرفیت برای معرفی بیشتر شهرستان با توجه به فاصله کم آن تا شهر فاروج استفاده شود.

 

این باستان شناس گفت: با برداشتن گام های نخست می توان زمینه حضور باستان شناسان را در این منطقه فراهم کرد تا با این روند هم در حفظ اثر کوشید هم فرصت اقتصادی خوبی برای نقطه فراهم شود و در ارتقای شاخص گردشگری گام موثری برداشت.

 

کل آثار شناسایی شده در حوزه میراث فرهنگی شهرستان فاروج ۲۹۰ مورد است که از این تعداد 31 اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

 

 

 

کد خبر 1041766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha