تلاش برای توسعه پایدار و رفع محرومیت زدایی در سیستان و بلوچستان

فعالیت‌های قرارگاه جهادی امام رضا (ع) از سال ۹۷ در استان سیستان و بلوچستان به طور جدی آغاز شد و توانست در توسعه پایدار و رفع محرومیت زدایی در استان بسیار موثر واقع شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در سال ۱۳۹۲ در تهران با محوریت ۱۳۵۰ مسجد، تشکیل شد و تاسیس خیریه‌ها در مساجد بالغ بر ۲۰۰ هزار خانوار نیازمند را تحت پوشش قرار داد و فعالیت های قرارگاه جهادی امام رضا (ع) از سال 97 در استان سیستان و بلوچستان به طور جدی آغاز شد و توانست در توسعه پایدار و رفع محرومیت زدایی در استان بسیار موثر واقع شود، مسئول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در سیستان و بلوچستان که هم اکنون مسئولیت قرار گاه خاتم‌الائمه در استان را بر عهده دارند اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر را در گفت و گو با خبرگزاری شبستان تشریح کرد.

چه تعداد مسجد در چند شهرستان تحت پوشش قرارگاه جهادی امام رضا(ع) فعالیت می کنند؟

با توجه به حوادث و بلایای طبیعی و اتفاقات افتاده و نیاز مبرم به خدمت رسانی در  تمامی نقاط محروم کشور، به تدریج در نقاط کم‌برخوردار کشور نیز این قرارگاه ایجاد شد که سبک و روش کار آن بر محوریت فضای جدید و بستر جدید خدمت‌رسانی است.

تاکنون قرارگاه استان با محوریت ۵۴ مسجد حاشیه شهر زاهدان، بیش از ۹۰ مسجد پنج شهرستان حوزه سیستان و ۹ مسجد شهرستان خاش و ۲۰مسجد حوزه ایرانشهر و دلگان و بزمان حدود ۲۵۰۰ خانوار را تحت پوشش قرار داده است.

خدمات عمرانی قرارگاه در استان سیستان و بلوچستان را چه بوده است؟

در حوزه فعالیت عمرانی ساخت پنج واحد مسکونی در شهرستان زاهدان و یک واحد هم اکنو‌ن در حال تکمیل، ساخت سه منزل مسکونی در سیل بلوچستان، ساخت دو جایگاه دام، ساخت مسجد در روستای سراوان، مشارکت در ساخت اولین مدرسه سبز با گروه جهادی اسابقون، ساخت سه سرویس بهداشتی در فنوج و مرمت سه خانه یتیم در زاهدان از عمده اقدامات صورت گرفته بوده است این قرارگاه در نظر دارد جهت ایجاد اشتغال پایدار و کمک به عدم مهاجرت پذیری جوانان از روستا به شهر ها طرح های اشتغال زایی را حمایت کند.

در حوزه اشتغالزایی تا کنون چه میزان اشتغال ایجاد شده است؟

وی افزود: منطقه سیستان دارای ظرفیت‌های خوب جهت ایجاد اشتغال در کارگاه های و طرح های کوچک  زودبازده است که با همت مردم شریف این منطقه و به ویژه جوانان تلاشگر و حمایت های قرارگاه جهادی امام رضا (ع) می توانیم چرخه اقتصاد منطقه را پایدار و پویا  کنیم که  ایجاد دو کارگاه گروهی حوله بافی و هفت کارگاه خانگی در شهرستان های زهک زابل هیرمند، ایجاد اولین کارگاه صنعتی زغال چوب و سرکه چوب در شهرستان هیرمند را پیگیری و به نتیجه رساند.

همچنین ایجاد کارگاه بلوک زنی در شهرستان فنوج، ایجاد کارگاه بلوک زنی در روستای اسماعیل اباد خاش، راه اندازی پروژه بزرگ ۶۰۰ دار قالی در استان در شهرستان های زاهدان و زابل، ایجاد هفت مرکز پرورش خانگی طیور در هیرمند و زاهدان، ایجاد دو مرکز پرورش خانگی کندو عسل در شهرستان هامون، خرید دوازده راس دام جهت ایجاد اشتغال شش خانوار یتیم و بد سرپرست، شروع پروژه کارگاه تولید ترشی انبه و بسته بندی خرما در شهرستان قصرقند، شروع پروژه بزرگ گیاهان دارویی در استان، مشارکت در پروژه منحصر بفرد پرورش گاندو در چابهار، مشارکت در پروژه ابرسانی روستاههای ایرانشهر نیز از جمله اقدامات اجرایی در حوزه اشتغال بوده است.

در حوزه کمک به بخش درمان قرارگاه چگونه عمل کرده است؟

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه درمان نیز گفت: برپایی 16 اردوی بزرگ دندانپزشکی و پزشکی و توزیع رایگان دارو در دوازده نقطه استان در نقاط صفر مرزی در شهرستان های سراوان خاش زاهدان زابل هیرمند نیمروز نصرت اباد چابهار بزمان ایرانشهر دلگان و ویزیت بیش از 17 هزار نفر، توزیع 72 عینک طبی، 8 عمل جراحی چشم با مشارکت تیپ نیروی مخصوص و معاونت علمی ریاست جمهوری، ایجاد تفاهم نامه با یازده فوق تخصص و مرکز ازمایش و سونو و ویزیت و درمان صد و هفتاد نفر بصورت رایگان، برپایی سه اردوی دامپزشکی در شهرستاهای فنوج نیمروز زابل و اعزام هشت بیمار جهت درمان به مشهد و تهران نیز خدمات حوزه درمان بوده است.

نقش قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در کمک به پیشگیری از ویروس کرونا چگونه بوده است؟

مقدم گفت: با شیوع ویروس کرونا کووید 19 در کشور و به تبع آن استان اقداماتی توسط این مجموعه انجام شد که مهمترین آن توزیع ماسک، گندزدایی و استریل کردن معابر، توزیع بروشور و پمفلت آموزشی در اقصی نقاط استان می باشد.

خدمات تخصصی حوزه کرونا نیز توزیع 130 هزار ماسک در بین مردم و هیات مذهبی، توزیع 40 هزار ماسک در بین کادر درمان استان،توزیع 2هزار دستکش لاتکس در بین کادر درمان، توزیع 13هزار گان در بین تمامی بیمارستان های استان بجز چابهار،مشارکت در ضد عفونی معابر،  توزیع 5هزار محلول ضدعفونی در بین مردم بوده است.

توزیع 11هزار سبد غذایی با مشارکت ستاد اجرایی و سپاه و ارگان های متولی، توزیع 3هزار بسته گوشت گرم، توزیع 5هزار مرغ در شهرستای کنارک مهرستان سیب و سوران سراوان زاهدان، طبخ و توزیع 190  هزار پرس غذای گرم در مناسبت‌های مختلف در 8 شهرستان استان با مشارکت خیرین اصفهانی و اراکی و تیپ نیروی مخصوص سپاه و خیرین استان البرز و  تهیه و توزیع پنجاه پک جهیزیه با مشاکت خیرین اراکی خدمات حوزه ارزاق قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در سطح استان بوده است.

هم اکنون نیز با خدمت در قرارگاه جهادی و فرهنگی خاتم الائمه این راه را همچنان ادامه خواهیم داد تا بتوانیم زمینه های توسعه و آبادی را در استان سیستان و بلوچستان بیش از پیش فراهم کنیم.

کد خبر 1042258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha