میزگرد شبستان| بررسی نقش مبلغان در ترویج سبک زندگی اسلامی

مُبلغ امروز در احیای امر اهل بیت و ترویج سبک زندگی اسلامی رسالت سنگینی به دوش دارد؛ مبلغ تنها یک فرد نیست که رسانه نیز یک مبلغ است به ویژه در دورانی که جنگ، جنگ رسانه ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سبک زندگی دینی اگر چه به لحاظ تئوری و عملی سابقه ای دیرینه به بلندای حیات بشر دارد که گرایش انسان به دین امری فطری و گواه آن آیه «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ» (آیه ۳۰ سوره روم» است اما در قامت یک صنعت واژگانی جدید نخستین بار به ابتکار مقام معظم رهبری در سال ۹۲ و در جمع روحانیون استان خراسان شمالی مطرح و به دنبال آن گفتمانی عظیم در جامعه ایجاد شد.

 

 

 

نشست ها و همایش ها و مقالات و پژوهش هایی در این باره شکل گرفت؛ مسابقاتی برگزار شد و پرداختن به سبک زندگی دینی از مسائل مهم و اولویت دار حوزه فرهنگ شد.

 

 

نخستین میزگرد «نقش رسانه در ترویج سبک زندگی اسلامی» با همکاری کانون خادمان رسانه ای امام رضاعلیه السلام و با تأکید بر نقش مبلغان رضوی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در محل دفتر استانی خبرگزاری شبستان در ماه قبل برگزار و گزارش اجمالی آن منتشر شد اما آنچه در ادامه می آید، مشروح این میزگرد است.

 

 

 

حجت الاسلام دکتر علی عارفی، مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مقدمه ورود به بحث اصلی؛ تأثیرگذاری واقعی فرهنگ را وقتی دانست که تبدیل به فکر، رفتار و گفتار شود؛ تفکری که در صحنه عمل و در زندگی انسان اثرگذار باشد.

 

 

وی به این سئوال که تکلیف مبلغ امروز در احیای امر اهل بیت چیست و در چه حیطه هایی باید کار کند و آیا منبر مورد تأکید است یا شیوه های دیگر؟ با استفاده از آیه ۳۹ سوره احزاب پاسخ داد و گفت: مخاطب این آیه، مبلغ است نه مردم و مبلغ باید خداترس باشد و تزکیه نفس کند.

 

 

حجت الاسلام عارفی ادامه داد: کسی که خداترس باشد تضادهای گفتاری و رفتاری ندارد، تحت تأثیرفشارها و انحراف و سیاست های دیگران قرار نمی گیرد و... اما در روش ها بحث داریم که آیا از روش های 1400 سال قبل استفاده کنیم یا خیر؟ مبلغ وقتی موفق می شود که مزاج و موقعیت مخاطب را تشخیص بدهد نه اینکه مطابق سلیقه او رفتار کند و باید معارف دین را بدون تغییر و انحراف اما در قالب های جدید به مخاطب منتقل کند؛ منبر هنوز هم از ابزارهای قوی است اما باید زبان و زمان را تغییر دهد زیرا روش های جدید برای انتقال معارف وجود دارد.

 

 

وی با بیان اینکه با روش های جدیدتری می توان با جامعه ای که تبلیغات دشمن روی آنها است روبرو شد؛ به تبلیغ چهره به چهره اشاره و بیان کرد: حضور یک روحانی در کنار جوان خیلی مؤثر است زیرا با دوستی و نزدیکی با مخاطب پیش می رود؛ نسل جوان از اوامر و نواهی که دائم گفته می شود خسته شده در حالیکه باید سر فرصت و با روش نرم او را صید کرد و لازمه آن عدم تعارض در گفتار و رفتار است زیرا چالش جوان امروز این است رفتارها را با گفتارها در تضاد می بیند که باید رفع تعارض کرد.

 

 

محبوبه اسماعیل زاده، مدرس دانشگاه و مشاور مذهبی هم تقوا را که همان تجهیز در برابر گناه است؛ عنصر اصلی در تبلیغ دانست و اظهار کرد: در عین قرار داشتن در بطن جامعه و ارتباط با اقشار مختلف باید مسیر تقوا را ایجاد کنیم که این موضوع را می توان در سیره حاج قاسم مشاهده کرد.

 

 

وی با تأکید بر اینکه مبلغ باید «طبیب داور بطبه» عمل کند و در برخورد با هر قشری او را از جنس و خانواده خود محسوب کند؛ به فضای مجازی هم اشاره و تصریح کرد: ما فرهنگ استفاده از فضای مجازی را جا نینداختیم در حالیکه دشن به صورت جذاب و زیبا مذاق جوان را عوض می کند و احساس نیاز او را تغییر می دهد.

 

 

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه گسست خانوادگی در جامعه بیداد می کند زیرا جوانی که می خواهد وارد زندگی جدید شود آموزش ندیده در حالیکه ساعت ها بی هدف در فضای مجازی پرسه می زند و خوراک مضر دریافت می کند؛ افزود: آیا لازم نیست به جای آن 60 تا 70 ساعت آموزش برای زندگی ببیند؟

 

 

وی با بیان اینکه فضای مجازی در قالب طنز به عادی سازی گناهان می پردازد و مسائل قبیح را در جامعه رواج می دهد؛ تأکید کرد: لازم است یک مبلغ با فنون جدید آشنا باشد و با ارتباط به موقع در یک گروه فضای مجازی محتواسازی کند.

 

 

دکتر عارفی در پاسخ به این پرسش که نقش رسانه در ترویج سبک زندگی رضوی چیست؟ با اشاره به اینکه جنگ امروز، جنگ رسانه است که بیشترین تأثیر را بر مخاطب دارد؛ باز هم با استفاده از آیه ۳۹ سوره احزاب، خداترسی را مورد تأکید قرار داد و گفت: خداترسی رسانه مهم است که از خدا حیا کند و هر چیزی را نگوید و ننویسد و آنجایی هم که باید بگوید، کتمان نکند.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه بعضی ها اسلام را آسیب پذیر می دانند و برای همین می ترسند که نظرات مخالف را مطرح کنند؛ خاطرنشان کرد: این در حالی است که اسلام بنی عباس ها و بنی امیه ها و حکومت های مختلف را تجربه کرده و در ایران رضاخان ها را؛ بیدی نیست که با این بادها بلرزد زیرا اسلام با وجود اینها ماند و قوی تر شد اما عده ای گمان می کنند با سانسور در رسانه، اسلام  حفظ می شود.

 

 

دکتر عارفی یکی از دلایل بی اعتمادی نسل جوان به رسانه های داخلی را این موضوع دانست که جوان حس می کند رسانه همه واقعیت را نمی گوید و  او در مرحله انتخاب نیست بلکه در مرحله یوغ پذیری و تسلیم است؛ اظهار کرد: لذا باید به نسل جوان اعتماد داد؛ ایدئولوژی کمونیستی در حالی له شد و دیگر هم جان نگرفت که اسلام ما ریشه دارد و برای حفاظت آن هراس نداشته باشید که نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون؛ پس رسانه باید دامن خود را باز گذاشته و نظرات مخالف و موافق را مطرح کند و نترسد  و با این کار از مسیر جوان خاک برداری کند.

 

 

مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی دیگر از آسیب های جامعه را برچسب زنی حتی در رسانه دانست و ادامه داد: رسانه باید چند کار مهم را انجام دهد یکی اینکه فضای اعتماد را ایجاد کند، زبان مخالف را مطرح و پاسخ داده شود زیرا رسانه باید واقعیت گو با شد آن هم همه واقعیت را؛ به موقع باشد و مردم خبر دست اول را از راسانه خودمان بگیرند و در تمام این مسیر از خدا بترسد؛ مبالغه نکند و به زمین هم نزند و در صحنه خبر ترس در دل راه ندهد.

 

 

دکتر اسماعیل زاده در ادامه مبحث خود، کرسی های آزاداندیشی را که سالیانی است مورد تأکید مقام معظم رهبری است مورد اشاره قرار داد و گفت: مبلغ باید آنقدر مسلط باشد که از خلال این کرسی ها شبهات را پاسخ بدهد.

 

 

وی ام الفضائل جامعه را ولایت پذیری دانست و افزود: مقام معظم رهبری سال 53 طرح کلی اندیشه اسلامی را که در قرآن است مطرح می کنند؛ بسیاری از مسائل را گوشزد می کنند از جمله سند ۲۰۳۰ اما بعضی ها این سند را سیاسی می کنند.

 

 

این استاد دانشگاه و مشاور مذهبی تصریح کرد: مبلغ همچنین باید با استفاده از پتانسیل فضای مجازی شبهات را پاسخ بدهند.

 

 

دکتر عارفی در بخش پایانی سخنانش ابتدا در تکمیل سخنان اسماعیل زاده گفت: رهبری در حالی 200 سال آینده را می بیند که بعضی تا نوک بینی خود را هم نمی بینند  و یکی از مشکلات این است اندیشه نزدیک به اندیشه مقام معظم رهبری در کشور وجود ندارد.

 

 

وی با طرح این پرسش که چرا طلبه و مبلغ از ایجاد واژه جدید می ترسد؟ تأکید کرد: مبلغ باید باید مهندس استخراج معدن معنوی قرآن کریم باشد و  نیاز به توانایی استخراج این معدن از قرآن کریم و به روز کردن آن برای نسل جوان داریم زیرا حوزه ها و خبرگان هم کم کار کردند.

 

کد خبر 1042584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha