چین؛ ایران را برگ برنده‌ای در مقابل امریکا می‌بیند

تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل گفت: چین به ایران نگاهی تاکتیکی و نه استراتژیک دارد که عمدتا بر مبنای اینست که در چانه‌زنی های مالی و اقتصادی با امریکا، از برگ برنده ایران بهره برداری کند!

به گزارش خبرگزاری شبستان، رضا سیمبر در گفتگو با برنامه «رویداد» در رابطه با درخواست چین از امریکا در راستای لغو تحریم های یک جانبه علیه ایران، گفت: درباره چرایی این کار باید توضیح دهیم که چینی ها تلاش دارند حضور و نفوذ خود را در غرب آسیا و خلیج فارس ارتقا بخشند و بالا برند.

وی هدف عمده چینی ها را مبنی بر این دانست که به امریکا نشان دهند در منطقه حضور دارند و باید حرف شان شنیده شود و نظرشان از سوی امریکا دیده شود.

سیمبر در عین حال به تلاش چین برای ارتباط گیری با 4 قدرت منطقه ای از جمله ایران، ترکیه و عربستان عنوان کرد تا نگاه امریکا را بدین مسئله متوجه سازند.

این استاد روابط بین الملل ادامه داد: چینی ها تلاش دارند به امریکا نشان دهند که در موقعیتی قرار دارند که می توانند در منطقه نفوذ خود را فزونی بخشند.

سیمبر گفت: این روند به معنای تقابل چین با امریکا نیست؛ بلکه امریکایی ها تعامل اقتصادی، تجاری و مالی با چین دارند که اگر چین درباره ایران مطلبی را بیان می کند، نباید هیجان زده شویم و تصور کنیم امروز یک متحد استراتژیک و راهبری را پیدا کرده ایم؛ چون اینگونه نیست و چینی ها نگاهی راهبردی به ایران ندارند.

وی اضافه کرد: چین به ایران نگاهی تاکتیکی دارد که عمدتا بر مبنای اینست که در چانه زنی های مالی و اقتصادی با امریکا، از برگ ایران بعنوان یک شانس برنده شدن بهره برداری کند!

سیمبر گفت: چینی ها در موضوع تحریم هم مخالفت می کنند چراکه مانعی عمده و اختلاف برانگیز میان امریکا و چین مطرح است و لذا چین قصد دارد با هر وسیله ای، تحریم را بر دارد تا بدین وسیله، راهکارهایی را بعنوان تاکتیکِ روابط با ایران، بهتر پیگیری کند.

وی اضافه کرد: اگر تحریم ادامه یابد، ممکن است روابط امریکا و چین را دچار تنش کند و لذا چینی ها مایل به ادامه تحریم علیه ایران نیستند.

سیمبر خاطرنشان ساخت: اگر اینگونه تصور کنیم که چینی ها برای ایران دل می سوزانند و به دلیل غیر عادلانه بودن، خواستار لغو تحریم ها هستند، [تصوری غلط است] چراکه چین اصلا دنبال چنین چیزی نیست.

این کارشناس حوزه روابط بین الملل با تایید این نکته که چین عملا سنگ خود را به سینه می زند، یادآور شد: برخی در داخل کشور اینگونه تصور کرده و برای این قبیل اقدامات، هورا می کشند؛ در حالی که این عده نگاهی سیاه و سفید دارند.

سیمبر افزود: این ها تصور دارند چینی ها متحد استراتژیک ما هستند و دنبال رفع تحریم های ظالمانه و ناعادلانه هستند؛ در حالیکه اصلا چنین چیزی نیست.

وی بار دیگر به تلاش چین برای حفظ رد پا و نفوذ خود در منطقه تاکید کرد و گفت: اصلا چنین چیزی در مورد چین وجود ندارد و ما برگ برنده ای در دست چین هستیم و انها مایل نیستند [تحریم] مسئله ای میان روابط آنها با امریکا ایجاد کند.

کد خبر 1042765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha