صنایع دستی اصفهان، فرصتی برای جهش اقتصادی

صنایع دستی یکی از هنرهای ارزنده و مورد اقبال عمومی است که به عنوان یک فرصت در حوزه جهش اقتصادی از آن می توان بهره گرفت و اقتصاد فرهنگ و هنر را نیز رقم زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، تولیدات صنایع دستی و حرکت هنرمندان در این عرصه فرصت های توانسته در عرصه جهانی درخش داشته باشد و فرصت آفرینی کند که در این میان هنرمندان استان اصفهان صاحب نظر هستند.

 

آموزش هنرمندان، تاسیس کارگاه و عرضه تولیدات این افراد در بازارهای داخلی و زمینه سازی برای صادرات آن یک جریان پیوسته و روبه جلو است که فرصت های اقتصادی را خلق می کند و اگر تجارت الکترونیک در این حوزه فعال شود ارزآوری نیز خواهد داشت.

 

سال های اخیر متولیان حوزه صنایع دستی در کشور بر این عرصه سرمایه گذاری کرده اند و با حمایت و بسترسازی برای صادرات، به اقتصاد هنرصنایع دستی کمک کرده اند و البته موانعی پیش رو بوده که آسیب شناسی آن و کمک به رفع آن لازم است که برای این موضوع هم افزایی بین بخشی لازم دارد.

انتخاب اصفهان به عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» تبلوی از ظرفیت این دیار است که باید فرصت های اقتصادی این هنر بیشتر فراهم شود چرا که بیش از ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان اصفهان فعالیت دارند و تولیدات آن برای دنیا حایز اهمیت است.

 

ایجاد کارگاه های کوچک خانگی توسط هنرمندان این عرصه در دوران کرونا فرصت سازی داشته اما بازار خرید ناشی از حضور گردشگر تحت تاثیر قرار گرفته و نبود راه های جایگزین فعال به جای صادرات چمدانی، مانع از رونق بیش از اندازه آن و رسیدن به واقعیت شده است.

 

تشکیل بازارهای تجاری بین المللی بر بستر تجارت الکترونیک در این حوزه لازم است که مسئولان این استان برای آن مدیریت و برنامه ریزی می کنند که جبران خسارت های ناشی از کرونا از این عرصه امکان پذیر است.

میناکاری، قلم کاریف طراحی سفره و کار بر روی فرش از جمله صنایع دستی فعال در استان اصفهان است که باید بازار آن بیش از گذشته تقویت شود.

 

*فعالیت 50 هزار هنرجوی صنایع دستی در استان اصفهان

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: 50 هزار هنرجو در این استان در حال فراگیری و یا دوره آموزشی آن ها در حال تکمیل است.

 

«فریدون الهیاری» افزود: این فرصت شغلی زمینه اشتغال، درآمد و رشد اقتصادی را رقم زده که برای تجاری سازی آن به ایجاد بنگاه های بزرگ اقتصادی بین المللی نیاز داریم که پیوندهای بین المللی با دیگر کشورها در این خصوص مهم و اثر گذار خواهد بود.

 

وی ادامه داد: شرکت های تجارت الکترونیک در استان اصفهان راه اندازی شده که این امر را مدیریت  هدایت خواهند کرد که باید نقش آن ها در شرایط بحرانی مثل کرونا بیش از گذشته تقویت شود تا در شرایط خاص خدمات ارائه کنند.

 

*تقویت بازار بین الملل و حراج آثار فاخر

 

هنرمندان این حوزه دارای چالش ها و مشکلاتی هستند که باید برای رفع آن برنامه ریزی و اقدام راهبردی انجام شود که وجود موانع صادراتی، ضرورت برند سازی و افزایش نقدینگی از جمله مواردی است که باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.

 

بازار صنایع دستی نه تنها در بازارهای خارجی بلکه در بازارهای داخلی باید ایجاد حراج ها تقویت شوند و تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد کسب و کاری این عرصه اختصاص یابد.

 

*خسارت 2 هزار میلیارد ریالی کرونا به صنایع دستی

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: کرونا به فعالیت صنایع دستی این استان 2 هزار میلیارد ریال آسیب و خسارت وارد کرد.

 

«جعفر جعفر صالحی» با اشاره به اینکه پنج هزار کارگاه صنایع دستی در این استان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: این کارگاه ها در سراسر استان هستند و متناسب با هر منطقه تولیداتی سفالی، گلی، نقره کری و میناکاری و طراحی بر سفره و فرش وجود دارد.

 

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی استانی و حمایت از مشاغل در کرونا حمایتی از این کارگاه ها و خسارت دیدگان در این حوزه انجام شده که باید راهکار اساسی صورت بگیرد.

*تجارت الکترونیک راهکار بی بدیل برای توسعه اقتصادی

 

شرایط سخت کرونا و نبود گردشگر خارجی و داخلی برای خرید صنایع دستی بر بازار این حوزه اثرگذاشته که باید چاره اندیشی در این خصوص صورت بگیرد تا فرصت اقتصادی آن از بین نرود.

 

تقویت بازار بین الملل نیازمند برند سازی و فعالیت شرکت های تجاری بوده و تسهیل قوانین از سوی نهادهای قانون گذار لازم و مورد انتظار است.

کد خبر 1042789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha