مهاجرت و بیکاری عشایر خوسف به دنبال کاهش نزولات آ‌سمانی

نوری گفت: متاسفانه امسال با کاهش شدید نزولات آسمانی در سال جاری با مشکل آب مواجه شده ایم که اگر چاره اندیشی نشود شاهد مهاجرت، بیکاری و حاشیه نشینی جامعه روستایی و عشایری خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوسف، «هادی نوری آهنگر» امروز (16 فروردین) در جلسه مشورتی خشکسالی خوسف با اشاره به اینکه 13 درصد جمعیت شهرستان خوسف را عشایر تشکیل می دهد، اظهار کرد: هزار و 500 کیلومتر ایل راه شهرستان خوسف نیاز به مرمت دارند چراکه وسعت بالای شهرستان مشکلات فراوانی را برای عشایر ایجاد کرده است.

 

رئیس اداره امور عشایری خوسف با بیان اینکه سالانه برای آبرسانی به مناطق عشایری شهرستان خوسف 10 میلیون لیتر آب حمل می شود، افزود: سال گذشته بیش از 8 میلیارد تومان معرفی تسهیلات داشته ایم.

 

نوری از توزیع یک هزار و 500 تن نهاده دامی بین عشایر شهرستان خبر داد و تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید برای افزایش سهمیه نهاده دامی اختصاصی به شهرستان اقدام کند چراکه عشایر در شرایط خشکسالی دغدغه چرای دام و تغذیه دام هایشان را دارند.

 

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته شاهد مهاجرت معکوس به مناطق عشایری خوسف بوده ایم، اقدامات خوبی در حوزه آبخیزداری انجام شد که با اندک باران بندها و پشته های خاکی آبگیری می شد اما متاسفانه امسال با کاهش شدید نزولات آسمانی در سال جاری با مشکل آب مواجه شده ایم که اگر چاره اندیشی نشود شاهد مهاجرت، بیکاری و حاشیه نشینی جامعه روستایی و عشایری خواهیم بود.

 

رئیس اداره امور عشایری خوسف لاغری دام، شیوع بیماری ها، کاهش دبی آب و خشک شدن چشمه سارها، افزایش تردد عشایر در جاده های مواصلاتی برای جابه جایی دام ها، هجوم دلال ها برای خرید ارزان دام عشایری به دلیل ناتوانی عشایر در نگهداری دام ها را از عوامل خشکسالی عنوان و تصریح کرد: خرید دام مولد مازداد عشایر باید توسط شرکت پشتیبانی دام انجام شود چراکه  دامداران دغدغه نگهداری دام ها در شرایط خشکسالی و کمبود علوفه را دارند.

 

نوری  با بیان اینکه در حوزه آبرسانی انتهای حوزه آبرسانی آب و فاضلاب، آغاز خط خدمات رسانی به عشایر است، افزود: با توجه به اینکه 450 خانوار عشایر باید آبرسانی سیار شوند نیاز به حفر حداقل یک عدد چاه جدید داریم.

 

وی توزیع سم رایگان، توزیع مکمل های تغذیه ای یارانه ای از طریق دامپزشکی، جمع اوری گیاهان مرتعی حاشیه ای جاده ای برای جلوگیری از هجوم شترها و خطرات تصادفات جاده ای را از اقداماتی برشمرد که باید توسط دستگاه های متولی انجام شود.

 

در این جلسه وحید شریفی، رئیس دامپزشکی شهرستان خوسف اظهار کرد: برای تأمین مکمل های یارانه ای و واکسن های مورد نیاز دام ها برای سه ماه آینده سهمیه ای مازاد بر نیاز شهرستان دریافت شده است.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه درخواست خروج دام از شهرستان خوسف توسط دامداران زیاد شده است، گفت: در این خصوص باید بررسی های لازم و تصمیم مناسب اتخاذ شود.

کد خبر 1043087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha