از شفافیت آرای نمایندگان تا شفافیت آرای داوران قرآن

شاه میوه گفت: با توجه به لزوم شفافیت آرای داوران در مسابقات قرآن کریم و لزوم اعلام ارزیابی آنها به صورت برخط آیین نامه رقابت های قرآنی به این سمت رفته است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ طی ماه‌های اخیر طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات تبدیل‌شده است. مطابق این طرح، رأی نمایندگان در خصوص یک طرح یا لایحه، می‌بایست از حالت کنونی که به‌صورت مخفی انجام می­‌شود و لاجرم بر آحاد جامعه نامعلوم و پوشیده می­‌ماند، به‌صورت شفاف درآمده و رأی ایشان اعم از آری، نه و ممتنع آشکارا اعلام شود.شاید همین موضوع در داوری مسابقات قرآن نیز مطرح باشد که چرا آرای داوران مسابقات قرآن کریم شفاف اعلام نمی شود؟

 

بنابراین گزارش غلامرضا شاه­میوه، داور و استاد بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به اثر شفافیت آرا داوران مسابقات قرآن بر عملکرد آنها گفت:با توجه به لزوم شفافیت آرای داوران در مسابقات قرآن کریم و لزوم اعلام ارزیابی آنها به صورت برخط آیین نامه  رقابت های قرآنی به این سمت رفته است  تا  آرای داوران  به صورت شفاف اعلام شود. اما با توجه به اینکه هر داور نظرشان را به صورت مجزا اعلام می کند وتفاوت نظرات و سلایق امکان ایجاد حواشی وجود دارد.

 این داور بین المللی قرآن تصریح کرد: گفتنی است طبق آیین نامه مسابقات قرآن تا دو نمره اختلاف بین نمره دهی داوران مسابقات قرآن قانونی است اما اگر نظرات جز به جز هر داور به صورت آنلاین اعلام شود ممکن است برای داوری که نمره کمتری داده است حواشی ایجاد شود و یا از سوی شرکت کنندگان تحت فشار قرار  گیرد.

 

 وی افزود: به همین دلیل است که در اغلب مسابقات  قران جمع معدل نمرات اعلام میشود اما فاصله محاسبه نمرات و جمع آنها موجب می‌شود تا زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای صرف شود و این زمان به صورت معمول پذیرفته است. گفتنی است نمره نهایی  حافظ و یا قاری قرآن در مسابقات بین المللی و یا کشوری زمانی اعلام می‌شود که اعتراض شرکت کنندگان بررسی شده باشد.

 

این داور بین المللی قرآن با بیان این مطلب که نظر اولیه داوران قرآن مانند دادگاه بدوی است عنوان کرد: مانند دادگاه بدوی که در ابتدا رای اولیه خود را صادر می کند و پس از بررسی اعتراض ها دادگاه استیناف نمره نهایی را اعلام خواهد کرد.

 

 شاه ­میوه خاطرنشان کرد: پس از برگزاری چهل ساله مسابقات بین المللی و کشوری قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران و حضور داوران کارشناسان و قاریان  زبده در عرصه قرآن کریم که از فیلترهای  متعددی گذر کرده‌اند و با صلاحیت بالایی به مسابقات قرآن دعوت شدند نباید بدبین بود.

کد خبر 1043224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha