ضرورت حمایت قانونی از کسب و کارهای دانش آموزی برای تحقق شعار سال

آذر کیش یکی از موانع بر سر مهارت آموزی را نبود زیرساخت های فرهنگی دانست و گفت: باید در قوانین کشوری از کسب و کارها و ایده های دانش آموزی حمایت کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، یکی از بزرگترین نهاد هایی که نقش تعلیم و تربیت به نسل آینده را دارد، وزارت آموزش و پرورش است. این وزارت خانه تربیت نسل آینده را برعهده دارد و می تواند با آموزش هایی که طی 12 سال به کودکان  و نوجوانان می دهد آینده کشور را بسازد.

نیروی انسانی کارآمد و مهارتی نیاز توسعه هر کشور است که این مسئله از مسیر نظام تعلیم و تربیت می گذرد.

مقام معظم رهبری در چند سال اخیر تاکید بر تولید داخلی، اشتغال وکار آفرینی دارد، تولید ملی توسط  نیروهای کارآمد و مهارتی انجام می گیرد و تمام نهاد ها و دستگاه های اجرایی برای این امر باید برنامه داشته باشد در این امر نظام تعلیم و تربیت به دلیل خانواده بزرگ دانش آموزی و فرهنگی می تواند نقش به سزایی در تحقق این شعارها داشته باشند. امسال نیز شعار سال 1400«تولید، پشتیبانی و مانع زدایی» از سوی مقام معظم رهبری تعیین شد.

 از این رو با «مصطفی آذرکیش» مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش که متولی ارایه آموزش ها مهارتی به دانش آموزان هستند، درباره تحقق این شعار در هنرستان ها به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:

برنامه های شما برای تحقق شعار سال در حوزه مهارت آموزی چیست؟

درچند سال اخیر مقام رهبری سال را عموما در حوزه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی اشتغال، حمایت از کار و تولید داخلی تعیین کرده اند.امسال هم در راستای سه سال اخیر بوده است.

در حوزه آموزش هنرستان و کاردانش تمرکز بیشتر در قالب مهارت آموزشی برای تمام دوره های تحصیلی ارتقای جایگاه و منزلت مهارتی است.

تولید با کیفیت توسط نیروی انسانی نوآور و خلاق انجام می شود و این نیرو انسانی نیز در دوران تحصیلی آموزش عمومی و مشخصا نیمه تخصصی و تخصصی در هنرستان ها تربیت می شوند.

بر این باور هم برنامه ها متناسب با همین عناوین و در راستای تقویبت تولید داخلی پیش بینی شده است.

توجه به سیاست اسناد بالا دستی، گسترش شایستگی حرفه ای، تربیت نیرو انسانی ماهر، نیمه ماهر و استاد کاری در بخش های مختلف کشور، کاهش فاصله شایستگی مهارتی نیرو انسانی با استاندارد های جهانی  از برنامه های ما است.

تولید و پشتیبانی، شناسایی موانع که نتوانسته  ایم به وضعیت مطلوب برسیم کمک می کند تا بخشی از مشکلات حل شود و به اهدافمان نزدیکتر شویم. قطعا یکی از جدی ترین برنامه های ما توسعه کمی و کیفی به ویژه  در هنرستان ها است تا کمک به تقویت تولید داخلی و تامین نیروی انسانی ماهر کرده باشیم.

مهارت آموزی گام اول تولید ملی است که باید متقاضیان آموزش که بنگاه های خصوصی هستند و در کنارش دستگاه های اجرایی مشارکت داشته  باشند تا این آموزش ها با کیفیت انجام شود.

موانع پیش رو را چه می بینید؟

اگر بخواهیم به موضوع موانع اشاره کنیم، یکی از این موانع عدم زیرساخت کافی در بسترسازی فرهنگی است. یکی از موانع ذهنی و فرهنگی است. زیرساخت های فکری کشورما برای توجه به کارآفرینی آماده نیست.وقتی کسی در خیابان کسی را مشغول کار می بیند، او را به بچه اش نشان می دهد و می گوید اگر درس نخوانی همانند او می شوی. یعنی از کودکی به فرزندانمان یاد می دهیم که کارهای مهارتی خیلی جایگاه ندارند.

یکی از موانع این است که زیرساخت های فرهنگی را برای نهادیه کردن کار انجام نداده ایم.

مانع دیگری که در این زمینه وجود دارد، عدم کفایت قوانین حمایتی از فارغ التحصیلان هنرستان هاست. قوانین در کشور به صورتی است که نیروی کار پسر ما پس از سربازی باید وارد بازار کار شوند. از کسب و کارها و ایده های دانش آموزی خیلی حمایت نمی شوند.این قانون باید اصلاح شود. تا پشتیبانی لازم را بتوانیم داشته باشیم.

بیشتر قوانین در کشورمان ناظر بر کاهش نرخ بیکاری است. اگر قوانین را به سمت حمایت از فارغ التحصیلان هنرستانی داشته باشیم، قطعا شاهد تقویت تولید خواهیم بود.نامگذاری امسال به ما کمک می کند تا شرایط بهتری داشته باشیم. نبود مشوق های لازم کارفرمایی و عدم کفایت مشوق های لازم کارفرمایی، بیمه ای برای مشارکت لازم  از دیگر موانع است.

 

چه برنامه ای برای مانع زدایی دارید؟

جدی ترین برنامه ما ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید و اخلاق حرفه ای مبتنی بر اخلاق اسلامی است. پیش‌نویس برنامه جامع کارآفرینی را آماده کرده ایم یکی از این بخش ها بحث تقویت زیرساخت های فرهنگی کشور است، در سند تحول بنیادین هم  تکلیف شده به همه بخش ها که باید همکاری کنند، تمام دستگاه ها به ویژه رسانه ملی موظفند در چهارچوب سند بنیادین تحول همکاری لازم را با دستگاه آموزشی داشته باشند. این نیاز به همکاری بیشتری دارد.

ماهیت آموزش های فنی حرفه ای و کار ودانش مهارتی است. برای تربیت نیروی انسانی ماهر، مشارکت دستگاه های اجرایی و بنگاه ها و بخش خصوصی را لازم داریم.

قوانین موجود ما و مصوبات فعلی ما به اندازه کافی از فارغ التحصیلان هنرستانی حمایت نمی کند. در صورتی که در برنامه ششم توسعه تکلیف داریم که به پنجاه درصد از هنرجویان هنرستان ها وارد بازار کار شوند که  در حال حاضر 36 درصد است.این نیاز به قوانین مجلس دارد. برخی از لوایح و پیشنهادها را در سال گذشته ارائه کرده ایم، اما برخی هم مانده است. برای تحقق شعار سال به این نیاز داریم که این چرخه سریع تر انجام شود.این نکاتی است که اگر اصلاح شود، تولید با کیفیتی خواهیم داشت.هنرستان جایی است که می توان ایده را به عمل تبدیل کرد.

تولید با کیفیت تر توسط نیروی انسانی خلاق، ماهر و نوآور انجام می شود و این نیرو در هنرستان ها تربیت می شود.

چه تعداد هنرستان داریم؟

بیش از هفت هزار هنرستان در سراسر کشور داریم که متولی آموزش های مهارتی در کشور هستند، تعداد 940 هزار هنرجو در 201 رشته مهارتی تحصیل می کنند.

 

کد خبر 1043678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha