سیاست یک بام و دوهوای فرانسه وقتی نوبت به مساجد می رسد

طبق قانون ۱۹۰۵ در قوانین نظام سکولاریسم فرانسه هیچ بودجه عمومی نمی تواند برای ساخت امکانات مذهبی هزینه شود اما گویی این قانون فقط مساجد را هدف قرار گرفته و مسیر ساخت مساجد در این کشور را به شدت پر پیچ و خم کرده است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: اصول سکولاریسم در فرانسه مدتهاست که موجب زیرپا گذاشتن حقوق انسانی و مذهبی مسلمانان شده است و قانون جدید امانوئل ماکرون،رئیس جمهوری فرانسه علیه اسلام می تواند اختلافات را عمیق تر از قبل کند.

 

آنچه در موج جدید اسلام هراسی در فرانسه بیش از پیش توجه ها را به خود جلب کرده است هدف قرار دادن مساجد است.

 

تعطیل کردن مساجد،ارسال نامه های تهدید آمیز به مساجد و مهم تر از همه این ها مانع تراشی بر سر راه ساخت مساجد جدید از جمله اقدامات جدید دولت فرانسه برای هدف قرار دادن جامعه مسلمانان است.

 

ساخت مسجد در فرانسه هرگز آسان نبوده است اما حالا شرایط برای اقدام به ساخت این مکان های عبادی دشوارتر از قبل شده است.

 

با گرم شدن هوا در فرانسه صدها نفر در جمعه ای که گذشت به مسجد موقتی که قبلا یک کشتارگاه بوده است رفتند.

 

این کشتارگاه قدیمی در 21 سال گذشته به عنوان یک مسجد موقت برای بسیاری از مسلمانان آنژه ، شهری در غرب فرانسه خدمت کرده است.

 

اما حتی ساخت مساجد موقت در فرانسه از پاییز گذشته متوقف شده است .

 

شورای شهر آنژه در پاییز گذشته به اتفاق آرا پیشنهاد رهبران مسلمان مبنی بر واگذاری مالکیت مسجد ناتمام آنها به دولت مراکش در ازای تکمیل آن را رد کرد و به این ترتیب اعضای محلی پس از اهدای بیش از 2.8 میلیون دلار برای ساخت این مسجد از ادامه پروژه ناامید شدند .

 

ساختن مسجد در فرانسه حتی در بهترین زمان ها  هم کاری بسیار پر پیچ و خم بوده است و حالا با قانون جدید مکرون که درهفته های آتی قرار است در مجلس سنا به تصویب برسد نگرانی در این زمینه به شدت افزایش پیدا کرده است.

 

طبق قانون 1905 در قوانین نظام سکولاریسم فرانسه هیچ بودجه عمومی نمی تواند برای ساخت امکانات مذهبی هزینه شود اما گویی این قانون فقط مکان های مذهبی مسلمانان را هدف قرار گرفته است.

 

این قانون همچنین باعث شد که کلیه بناهای مذهبی ساخته شده قبل از تصویب این قانون به املاک دولت تبدیل شوند.

 

جمعیت مسلمان فرانسه که در سال 1905 بسیار ناچیز بود از دهه 1970 جمعیت به سرعت رشد کرد و اکنون حدود شش میلیون نفر یا حدود 10 درصد از کل جمعیت فرانسه را مسلمانان تشکیل می دهند.

 

بر اساس گزارش سنا در سال 2015 ، حدود دو میلیون از مسلمانان فرانسه مناسک عبادی خود را در 2500 مسجدی انجام می دهند که دریافت کننده هزینه های عمومی نیستند.

 

این در حالی است که طبق این گزارش ، فرانسه 3.2 میلیون كاتولیک دارد كه به حدود 45 هزار ساختمان كلیسا دسترسی دارند كه 40 هزار مورد از آنها متعلق به دولت است و با هزینه دولت نگهداری می شود.

 

این اختلافات همچنین شامل موارد دیگر از یارانه های دولتی گرفته تا مدارس خصوصی است اما در این میان آنچه واضح و مبرهن است این است که پیروان اسلام از کمبود مساجد مناسب در سراسر کشور به شدت رنج می برند.

 

جوامع مسلمان که قادر به تأمین بودجه برای ساخت مساجد خود نبوده و کمکی هم از سوی دولت دریافت نکرده اند دست به دامن کشورهای اسلامی در خارج از کشور شده اند اما دولت فرانسه حتی بر سر این راه هم با تصویب قانون ممنوعیت دریافت کمک های خارجی از سوی جامعه مسلمانان سنگ اندازی کرده است.

 

هفته گذشته ، دولت فرانسه اعلام کرد كه این قانون جدید اجازه می دهد تا دولت با تأمین بودجه عمومی یک مسجد بزرگ در استراسبورگ ،جایی كه به دلایل تاریخی ساخت بناهای مذهبی هنوز می تواند از یارانه دولت بهره مند باشد ،مخالفت كند.

 

به این ترتیب «جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه دولت محلی را تحت فشار قرار داد تا بودجه ارائه شده برای ساخت این مسجد را لغو کند.

 

توماس پیکتی ، اقتصاد دان معروف در مصاحبه ای گفت: در این مورد ریاکاری و استانداردهای دوگانه دولت فرانسه کاملا مشهود است .

 

وی افزود: ما وانمود می کنیم که دولت به هیچ مذهبی یارانه نمی دهد ، اما حقیقت این است که ما هزینه بازسازی ساختمان های مذهبی ساخته شده قبل از قانون 1905 را تأمین می کنیم که همه آنها بناهای متعلق به مسیحیان هستند.

 

با توجه به گزارش سنا در سال 2015  بیش از یک قرن بعد از تصوی قانون 1905 ،  اثرات این قانون به گونه ای است که دولت بودجه نگهداری 90 درصد از ساختمان های کلیساهای کاتولیک را تامین می کند؛  این در حالی است که هزینه نگهداری حتی یک مسجد از سوی دولت فرانسه داده نمی شود و این چیزی جز سیاست یک بام و دو هوای دولت وقتی نوبت به مساجد می رسد،نیست.

کد خبر 1044431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha