شیوع کرونا صادرات تعاونی‌ها را ۲۰ درصد کاهش داد/ هدفگذاری توسعه صادرات در سال ۱۴۰۰

عبداللهی از هدفگذاری توسعه صادرات در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: متاسفانه در سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی حاکم در کشور صادرات تعاونی ها ۲۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «بهمن عبداللهی » عصر امروز (۲۱ فروردین) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان خراسان جنوبی اظهار کرد: در کشور ۹۵ هزار شرکت تعاونی در رشته‌های مختلف حمل و نقل، کشاورزی، معدن، آموزش، دانش بنیان، بهداشت و درمان، مسکن و تعاونی‌های خدمات داریم که قریب به ۱۶ میلیون نفر در این تعاونی ها فعالیت دارند.

 

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: شرکت‌های تعاونی توانسته‌اند برای ۱.۸میلیون نفر اشتغال ایجاد کنند و در کل کشور بیش ۶۰ میلیون نفر متاثر از بخش تعاون هستند.

 

وی با بیان اینکه ۸ درصد مشاغل کشور در دست تعاونی هاست، افزود: مهمترین بخش تعاونی‌ها در حوزه کشاورزی است که بیش از ۶۰ درصد محصولات کشاورزی در کشور توسط تعاونی‌ها تولید می‌شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: تعاون جزو سیاست گذاری اصل 44 قانون اساسی است و بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد كشور ایفا كند اما هنوز تا رسیدن به این هدف فاصله داریم.

 

عبداللهی با اذعان به ضعف بازاریابی و صادرات محصولات تولیدی تعاونی ها، تصریح کرد: طرحی برای کمک به بازاریابی داخلی و بین المللی تعاونی ها و صادرات محصولات آنان  در حال پیگیری است و در همین راستا معاونت اقتصادی در اتاق‌های تعاون استان ها ایجاد شده است تا از این طریق توسعه صادرات و بازاریابی محصولات تعاونی ها به راحتی انجام پذیرد.

 

رئیس اتاق تعاون ایران از هدفگذاری توسعه صادرات در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: متاسفانه در سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی حاکم در کشور صادرات تعاونی ها ۲۰ درصد کاهش داشته است.

 

وی در خصوص مشکلات تعاونی‌ها با شیوع بیماری کرونا، اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا تعاونی‌ها همانند دیگر واحدهای اقتصادی متأثر بودند اما با توجه به اینکه متکی به جمع بودند کمتر آسیب دیدند و تلاش می شود با جذب کمک های دولتی  به تعاونی ها در تاب آوری شرایط فعلی کمک کنیم.

 

عبداللهی در ادامه با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۸۰ هزار تعاونی ثبت شده در کشور وجود دارد، افزود: متاسفانه ۴۵ درصد این تعاونی ها از مدار فعالیت خارج شدند.

 

وی به طرح ساخت مسکن کارگری در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: ۱۰۰هزار مسکن کارگری برای کارگران شاغل در شهرک‌های صنعتی در حاشیه این شهرک‌ها ساخته می‌شود که در فاز نخست ۱۴ استان اعلام آمادگی کردند.

 

رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تاکنون ۸۵ هزار نفر برای طرح مسکن کارگری ثبت نام  کردند، افزود: این فرصت خوبی است که می‌تواند به مسکن کارگران کمک کند.

 

وی دیگر ظرفیت موجود در بخش تعاون را وجود ۱۷ اتحادیه مرزنشینان در ۱۷ استان مرزی دانست و عنوان کرد: این اتحادیه‌ها با تعداد ۴۶۰ شرکت تعاونی حدود ۷ میلیون نفر تحت تکفل دارند.

 

 

 

کد خبر 1044598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha