نمایشگاه هنرهای تجسمی بسیج در ایلام برپا شد/ سفال انگاره هایی با نقش های بومی ایلام

نمایشگاه هنرهای تجسمی در قالب سفال و حجم به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و گرامیداشت ۲۰ فروردین ماه سالروز شهادت شهید« سید مرتضی آوینی» در ایلام با حضور رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان افتتاح شد.

به گزارش‌های خبرگزاری شبستان از ایلام نمایشگاه هنرهای تجسمی در قالب سفال و حجم شامل سفال انگاره های هنرمند ایلامی سرکار خانم «منیره پورکریم» هنرمند سفالگر اسلامی با حضور محدود جمعی از هنرمندان استان در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی افتتاح شد.

 

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان ایلام در حاشیه افتتاح این نمایشگاه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سید مرتضی آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: هفته هنر انقلاب اسلامی فرصتی مناسب در راستای معرفی هنر ایرانی، اسلامی و انقلابی به آحاد مختلف جامعه به ویژه نسل جوان است که در این راستا بسیج هنرمندان استان برنامه های متنوع فرهنگی و هنری را به ویژه با محوریت فضای مجازی برگزار می کند.

« علی میرزایی» با اشاره به محدودیت های ایجاد شده ناشی از شیوع پیک چهارم کرونا، یادآور شد: برنامه های گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در سال جاری با همکاری نهادهای فرهنگی و هنری استان در بستر فضای مجازی اجرا می شود و در این هفته آثار هنرمندان استان در حوزه های مختلف با موضوع هنر انقلاب اسلامی در شبکه های اجتماعی نمایش و مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

وی با بیان اینکه زبان هنر یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در راستای انتقال مفاهیم ارزشی و دینی به جامعه و نسل های آتی است، ابراز کرد: شهید سید مرتضی آوینی به تمام معنا، این اثرگذاری را به طور کامل درک کرده و با هنر خود در رعصه مستند روایت فتح به خوبی توانست ارزش ها و مفاهیم دفاع مقدس را به جامعه منتقل کند.

 

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان ایلام گفت: با توجه به شرایط شیوع کرونا، در حال حاضر بستر فضای مجازی بهترین زمینه را برای بروز و ظهور هنر انقلاب اسلامی فراهم کرده است که هنرمندان بتوانند با استفاده از این بستر، مفاهیم ارزشی و انقلابی را در قاب هنر به نسل جوان امروزی منتقل کنند.

 

میرزایی با اشاره به برنامه های گرامیداتش هفته هنر انقلاب اسلامی در این استان، خاطرنشان کرد: غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده های شهدا با حضور مسئولان اجرایی، فرهنگی و هنرمندان و برگزاری محفل شعر در بستر فضای مجازی از جمله برنامه های گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی  در استان است.

وی خاطرنشان کرد: امید است که با همکاری و همراهی هنرمندان در این هفته بتوانیم، هنر متعهد و انقلابی را به جامعه و به ویژه نسل جوان بیش از گذشته شناسانده و در این زمینه نیز استعدادهای درخشان هنری استان را معرفی کنیم.

 

«منیره پور کریم» هنرمند سفالگر ایلامی نیز در حاشیه این نمایشگاه با با تبریک هفته هنر انقلاب اسلامی و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید سید مرتضی آوینی، اظهار کرد: این نمایشگاه آثار سفال  به مدت یک هفته در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته‌است.

 

این هنرمند سفالگر ایلامی گفت: شهید سید مرتضی آوینی نمونه کامل و الگویی از یک هنرمند انقلاب اسلامی است که در دوران حیات خود با تولید فیلم و مستند روایت فتح نقش مهم و اثرگذاری در جامعه داشته‌ و در همین راه به شهادت رسیدند.

 

وی افزود: آثار زیادی در کارگاه سفالگری اینجانب تولید شده‌است و با توجه به محدودیت فضا و شرایط شیوع کرونا کرونا حدود ۲۵۰ اثر در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان به هنر سفالگری قرار گرفته‌است و برای اولین‌بار است که نمایشگاه هنرمند ایلامی در حوزه هنر سفالگری دایر شده‌است که جای تقدیر از بسیج هنرمندان استان در راستای برگزاری این نمایشگاه است.

 

پورکریم با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه ، معرفی هنر سفالگری به علاقه‌مندان و جذب استعدادهای درخشان در این حوزه است، ابراز کرد: بنده ۱۶ سال است که در حوزه سفالگری فعالیت می‌کنم و از اولین کسانی در استان ایلام بودم که در هنر سفالگری به ایلام پرداخته و در مدارس نسبت به  آموزش این هنر اقدام شده است.

این هنرمند سفالگر ایلامی  ابراز کرد:  هم اکنون در منزل ایشان و با برپایی یک کارگاه سفالگری درحال فعالیت هستیم، با شروع ایام کرونا تعداد کارآموزان کاهش پیدا کرده‌است و آموزش به‌صورت فضای مجازی در حد امکان برگزار می‌شود و تلاش می شود که این آموزش ها بعد از اتمام کرونا پیگیری شود.

 

وی با بیان اینکه آثار سفالی تولید شده در این کارگاه مورد استقبال مردم استان قرار گرفته‌است، گفت: با توجه به این‌که نقش‌ونگارهای بومی در تولید این سفال و طراحی آن‌ها استفاده می‌شود، مردم استان استقبال خوبی از این آثار داشته اند.

 

پور کریم خاطرنشان کرد:  نقش‌های بومی مانند انچه که در  جاجیم محلی مورد استفاده قرار می گیرد مورد توجه مردم واقع شده است و بر این اساس هم تلاش شده که در تولید آثار از همین نقش ها استفاده شود.

گفتنی است، نمایشگاه سفال انگاره های مریم پورکریم در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی به همت سازمان بسیج هنرمندان استان ایلام در راستای گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی دایر شده است.

 

همچنین در ادامه افتتاح این نمایشگاه، رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان ایلام و جمعی از هنرمندان استان با حضور در مزار شهید گمنام در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به مقام شامخ شهدا با نثار گل و قرائت فاتحه ادای احترام کردند.

 

کد خبر 1044881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha