ماه رمضان را با شکر آغاز کنیم/حمد الهی تفکیک کننده صفت انسانی از حیوانی است

حجت الاسلام کفیل با اشاره به جایگاه شکرگزاری به واسطه ورود به ماه مهمانی خداوند گفت: به توصیه امام سجاد علیه السلام باید ماه مبارک رمضان را با حمد و ستایش الهی شروع کرد.

حجت الاسلام محمدصادق کفیل، رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه شکرگزاری به واسطه ورود به ماه مهمانی خداوند گفت: حضرت امام سجاد علیه السلام در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان در صحیفه سجادیه ادعیه به خصوصی دارند ایشان همواره خداوند متعال را به خاطر دادن نعمت هایش ستایش و شکر میکند می فرماید: همین که خداوند متعال انسان‌ها را برای  ستایش کردنش هدایت کرد جای شکر دارد.

 

وی افزود:  امام سجاد علیه السلام در دعای خود می فرماید: که اگر خداوند توفیق شکرگزاری و سپاس نعمات  الهی را به انسانها نمی‌داد آدمی با تمام نعمت های پروردگار عالم به حیوانیت می رسید. در واقع صفت ستایش الهی تفکیک کننده جایگاه انسان از حیوانیت است و هر لحظه که انسان از شکر خدا غافل شود به صفت حیوانی رسیده است.

 

حجت الاسلام کفیل تصریح کرد: جالب است بدانید که برخی از حیوانات در صورت دیدن کوچکترین محبت از انسان  سپاسگزاری می کنند و وای به حال انسانهایی که از همین حیوانات نیز پایین هستند انسان هایی که به جایگاهی رسیده و در این حد از حیوانات نیز شکرگزار نعمت های الهی نیستند.

 

وی افزود:  در ادامه دعا، امام سجاد علیه السلام  به فضائل حمد پروردگار عالم می‌پردازد و در این خصوص می فرمایند همه ما نگران برزخ هستیم. حمد و ستایش پروردگار الهی روشنی‌بخش برزخ انسان‌هاست. حمد راه ما را در روز رستاخیز هموار می‌کند.همانطور که می دانید بهترین جایگاه بهشت علی علیین است گاهی ما انسانها از خداوند چنین جایگاهی را طلب می‌کنیم اما به محض بروز مشکلات و مصائب ناله ناشکری سر میدهیم.

 

رییس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه عنوان کرد:  امام سجاد علیه السلام در ادامه دعا در خصوص فضایل حمد و سپاس نعمات الهی می‌فرماید که این نعمت موجب نجات انسان از آتش جهنم می شود از همین دریچه انسان می‌تواند در کنار حضرت حق آرام بگیرد انسان با شکر خداوند جوارکرم و محبت الهی قرار می گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد:  از این روست که به توصیه امام سجاد علیه السلام باید ماه مبارک رمضان را با  حمد و ستایش الهی شروع کرد خداوند در مورد شیطان میفرماید ابلیس از همه طرف به سوی آدمی می آید تا شکر و سپاس الهی و از یاد او ببرد  و هر کجا که انسان شکرگزاری نکند صفت شیطانی بر او مترتب شده است  لذا باید به پاس اینکه خداوند ما را در مهمانی خود دعوت کرده و این مهمانی  تکوینی است شکرگزار پروردگار عالم بود.

کد خبر 1045360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha