عبادت مومن همراه با نشاط است با مراقبت بر نشاط در عبادت وارد رمضان شویم

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: عبادت از روی کسالت و اجبار، عبادت اهل نفاق است، عبادت مومن از روی نشاط است. برای این که شادابی‌ خود را به حضرت حق نشان دهیم، باید با مراقبت، وارد ماه مبارک رمضان شده تا مجاور حضرت حق شویم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدباقر علوی تهرانی» در آستانه ماه مبارک رمضان در فضای مجازی طی سخنانی گفت: به ما دستور داده‌اند، از ماه شعبان مراقبت ماه رمضان را آغاز کنید.

 

وی با استناد به روایتی از امام رضا(ع) عنوان کرد: اباصلت هروی می‌گوید آخرین جمعه ماه شعبان به محضر امام رضا(ع) رفتم، حضرت به من فرمودند بیشتر ماه شعبان گذشت، و این آخرین جمعه از آن است کوتاهی‌های خود را در طول ماه در این باقیمانده ماه جبران کن، و برو سراغ کارهایی که مفید است و کارهایی که هیچ منفعتی برای تو ندارد نه دنیای تو را می‌سازد و نه آخرت تو را می‌سازد ترک کن، زیاد دعا و استغفار کن. قرآن  بخوان، از گناهان خود توبه کن تا وقتی که می‌خواهی وارد ماه رمضان بشوی در حالت اخلاص باشی.

 

 

استاد حوزه علمیه در ادامه روایت امام رضا(ع) اظهار کرد: حضرت فرمودند ای اباصلت مراقب باش قبل رمضان هیچ امانتی به گردن تو نمانده باشد مگر این که داده باشی، و هیچ کینه‌ای نسبت به اهل ایمان نداشته باش مگر این که آن کینه را از بین برده باشی سینه‌ای که با کینه وارد ماه مبارک رمضان بشود اخلاص ندارد. گناهی نمانده باشد مگر این که آن گناه را از بین برده باشی یعنی ریشه گناه را از بین ببرید، تقوا پیشه کن، توکل بر خدا داشته باش چه در امور آشکار چه در امور نهانی و کسی که به خدا توکل داشته باشد خدا او را کفایت می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: و در باقی ماه شعبان این دعا را زیاد تکرار کن «أللّهُمَّ إنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعبانِ فَاغْفِرْلَنا فيما بَقِیَ مِنْهُ: الهی اگر در روزهای گذشته از تقصیرات من نگذشتی در باقی‌مانده شعبان از من بگذر».

 

وی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان افزون بر ختم قرآن سعی کنید یک مرتبه صحیفه سجادیه را بخوانید و انسی با دعا بگیرید و یک مرتبه هم تلاش بکنید خطبه‌های نهج‌البلاغه را بخوانید.

 

استاد حوزه علمیه افزود: نهج‌البلاغه بینش انسان را تغییر می‌دهد و صحیفه سجادیه تمایل و گرایش انسان را تغییر می‌دهد در این صورت وقتی ماه تمام شود عمل شما صالح، هم بینش‌ و گرایش شما درست می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه مراقبت‌های روزه‌داری باید انجام شود که روزه‌ ما هم‌نشینی با خدا شود، اظهار کرد: اگر چنین نباشد روزه‌‌ای که می‌گیریم تنها تحمّل گرسنگی و تشنگی است.

 

وی با بیان اینکه خواندن دعاهای آخر ماه شعبان به این معنا است که ما به خدا بگوییم که منتظر ماه رمضان هستیم، ابراز کرد: امام صادق (ع) آخر ماه شعبان این دعا را می‌خواندند «اَللّهُمَّ إنَّ هذَا الشَّهْرَ الْمُبارَکَ الَّذى أنزلتَ فیهِ الْقُرآنُ وَجعلَته هُدىً لِلنّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ قَدْ حَضَرَ فسَلِّمْنا فیهِ وَ سَلَّمَهُ لَنا وَ سَلَّمَهُ مِنّا ...: این ماه مبارک حاضر شده، ماهی که در آن قرآن را نازل کردی و در آن هدایت برای بشر و جدا سازی حق از باطل قرار دادی، پس ما را در این ماه سالم بدار که بتوانیم روزه بگیریم، و این ماه را برای ما سالم بدار یعنی ورود و خروج آن برای ما قطعی باشد، شب اول، شب قدر، شب عید فطر، شب آخر ماه آن معلوم باشد تا از برکات این ماه محروم نشویم. و این ماه را برای ما در آسانی سلامت بدار یعنی خدایا کاری کن که من در این ماه گناه نکنم و عافیت برای ما قرار بده».

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عبادت از روی کسالت و اجبار، عبادت اهل نفاق است، گفت: یکی از ویژگی‌های مؤمنان این است که عبادت آنها از روی نشاط است. برای این که شادابی‌ خود را به حضرت حق نشان دهیم، باید با مراقبت، وارد ماه مبارک رمضان شده تا مجاور حضرت حق شویم.

 

 

 

 

کد خبر 1045449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha