لزوم توجه کشاورزان به تقویم زراعی/ امسال همراه با تنش آبی است

مرادی با بیان اینکه سال زراعی پیش رو سالی همراه با تنش آبی است گفت: برای مقابله با تنش آبی به ویژه در بخش کشاورزی همکاری و مشارکت دستگاه‌های متولی در استان گیلان ضروری است.

«امیر مرادی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، لایروبی انهار و باز کردن کانال‌های آب‌رسانی را در آستانه شروع فصل کاشت برنج مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: سال زراعی پیش رو سالی همراه با تنش آبی است بنابراین برای مقابله با هرگونه تنش آبی به ویژه در بخش کشاورزی همکاری و مشارکت دستگاه‌های متولی در استان گیلان بسیار ضروری است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استاندرای گیلان مؤلفه‌هایی مانند تعیین دقیق تقویم زراعی، الگوی کشت و اجرای دقیق آن را یکی از راه‌های مقابله با تنش آبی دانست و عنوان کرد: توزیع دقیق حجمی آب از سد بزرگ سفید با همکاری شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز برای مواجهه با تنش آبی تاثیر تعیین کننده‌ای دارد. 

 

مرادی با بیان اینکه اقداماتی مانند اجرای دقیق مصوبات کمیته منابع و مصارف آب استان گیلان نیز راهکاری مؤثر برای مواجهه با تنش آبی در استان به شمار می‌رود اضافه کرد: علاوه بر این موضوع، هماهنگی و یکپارچه بودن دستگاهای ذیربط تنها راه عبور از تنش آبی در سال زراعی پیش رو خواهد بود.

 

وی گیلان را استانی با ظرفیت‌های متعدد بخش کشاورزی خواند و با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های مورد نیاز این حوزه فراهم شود یادآور شد: تلاش می‌کنیم تا از تمام ظرفیت‌های مدیریت بحران استانداری گیلان در راستای برطرف کردن مشکلات شالیکاران استان و تامین نیازهای اساسی آنان استفاده کنیم.

 

مدیرکل مدیریت بحران استاندرای گیلان اضافه کرد: در حال حاضر ذخایر آبی استان گیلان و آب ذخیره شده در پشت سد سفید رود به نحوی است که کشاورزان باید نسبت به تقویم زراعی که جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی کرده توجه داشته باشند تا در آخر فصل برداشت با مشکلات تنش آبی مواجه نشوند.

 

مرادی لایروبی انهار را از جمله روش‌هایی که به کاهش هدر رفت منابع باارزش آب کمک شایان توجهی می‌کند دانست و خاطرنشان کرد: بیمه کردن محصول برنج نیز از دیگر راهکارهایی است که برای مواجهه با خسارت‌های احتمالی مؤثر است و به کشاورزان توصیه می‌کنیم حتما  نسبت به بیمه کردن محصول خود اقدام کنند.

کد خبر 1045549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha