سهل انگاری اصناف شیروان نسبت به اعمال محدودیت های کرونایی

با توجه به وضعیت قرمز کرونایی شهرستان شیروان و اعمال محدودیت های کرونایی از روز شنبه، متاسفانه هنوز بسیاری از مردم و اصناف در این زمینه سهل انگاری می کنند و وضعیت را طوری عادی جلوه می دهد که گویا ویروس کرونا در این شهرستان وجود ندارد.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ این شهرستان 4500 واحد صنفی دارد که طی این چند روز که ستاد ملی کرونا ابلاغ و مصوباتی را در خصوص تعطیلی اکثر صنوف اعلام کرده ولی بسیاری از مغازه های شیروان شامل موبایل فروشی ها، رستوران ها، آرایشگاه های مردانه و زنانه، پوشاک، فست فودها، گیم نت ها، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و غیره در خیابان های اصلی و فرعی شهر از صبح تا شب مشغول کار و کاسبی خود هستند و نسبت به وضعیت قرمز شهر و ویروس کنار بسیار بی توجه هستند.

 

این در صورتی است که ۸۳ درصد از بیماران کرونایی  شناسایی شده در این شهرستان را شهرنشینان تشکیل می دهند که با این عدم توجه اصناف به دستورالعمل های کرونایی امکان دارد وضعیت بدتر از این شود همچنین ۵۳ درصد از بیمارانی که هم اکنون در  این شهرستان با علایم ویروس کرونا شناسایی شدند را مردان و مابقی را زنان تشکیل می دهند.

 

با افزایش سرعت انتقال ویروس کرونا در روزهای اخیر هم اکنون تست بیش از ۳۰ درصد از بیماران مثبت اعلام می شود و روزانه به طور میانگین ۸ تا ۱۰ بیمار جدید در بیمارستان این شهرستان بستری می شوند.


اکنون ۳۵ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان این شهرستان بستری و تحت درمان قرار دارند که نسبت به اوایل فروردین آمار بیماران روند افزایش به خود گرفته و از لحاظ رنگ بندی این شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد.

 

رییس اتاق اصناف شیروان ضمن تایید بی توجهی بسیاری از اصناف شهرستان به دستورالعمل های اتخاذ شده گفت: هم اکنون ۲۱ صنف در این شهرستان فعالیت دارند که دستوالعمل های تایید شده کرونایی برای آنان ارسال شده است.

 

«عباسعلی کیومرثی» اظهار داشت: اطلاع رسانی و ارسال پیامک برای شهروندان ارسال شده است ولی متاسفانه برخی از مردم و اصناف که باید در این مدت تعطیل باشند موارد مزبور را رعایت نمی کنند.

 

وی گفت: با توجه به وضعیت موجود و عدم توجه اصناف به دستورالعمل ها و تذکرات داده شده تیم ها و گشت های بازرسی تشدید شده که با متخلفین در این زمینه برخورد قاطع صورت گیرد.

 

سرپرست فرماندار شیروان گفت: نظارت ها از روز شنبه اعلام و عملیاتی شده که برخی از اصناف و همشهریان رعایت کرده اند ولی اکنون رضایت کامل حاصل نشده است.

 

«علی ذوالفقاری» اظهار داشت: با توجه به اجرای طرح روز اول ناهماهنگی هایی بود که گشت های نظارتی تشدید شده و با متخلفین برخورد قاطع خواهند داشت و همه موظف به اجرای دستورالعمل های اتخاذ شده و رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

 

وی گفت: با بازدیدهای صورت گرفته، برخی اصناف جهت جلوگیری از تعطیلی مغازه های خود مقاومت می کردند که تذکرات لازم و اطلاع رسانی انجام شد و در صورت هرگونه مشاهده و تخلف مراکز با دستور دادستان برخورد و پلمب خواهد شد.

 

ذوالفقاری با اشاره به آموزش گشت های آموزشی جهت جلوگیری از هرگونه ازدحام جمعیت افزود: با توجه به اطلاع رسانی و ارسال پیامک به شهروندان و از سویی افزایش تعداد بیماران مبتلا و بستری شده کرونا در این شهرستان در صورت هرگونه ازدحام با آنان برخورد قاطع صورت می گیرد که موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هستند.

 

رییس ستاد مدیریت کرونا در شیروان گفت: اینک چهار تیم بازرسی متشکل از ادارت مختلف متشکل شده که در این راستا کارگروه اقدام هم نتایج بازرسی را به تیم ها اعلام می کنند و در صورت هر گونه مقاومت اصناف جهت جلوگیری از تعطیلی و سایر تخلفات مراکز آنان پلمب خواهد شد.

 

ذوالفقاری اظهارداشت: علت شیوع ویروس کرونا و متعاقب آن وضعیت قرمزی که امروز حادث شده عادی انگاری، دورهمی ها، حضور مسافرین در شهرستان، برگشت کارگران فصلی از تهران و مشهد و  غیره می باشد.

 

وی افزود: اتوبوس ها و تاکسی ها علاوه بر رعایت پروتکل ها بهداشتی موظف به سوار کردن دو مسافر در صندلی عقب هستند.

 

وی بیان کرد: ورود بدون ماسک به ادارات و بانک ها ممنوع است و مسئول رسیدگی به این مهم به عهده مدیر آن اداره یا سازمان است و در صورت مشاهده کم کاری با مدیر متخلف برخورد خواهد شد.

 

وی هرگونه برگزاری مراسمات خانگی در روستا ها را ممنوع اعلام و تاکید کرد: هرگونه مراسم مذهبی، سیاسی و اجتماعی که باعث تجمع و ازدحام شود ممنوع است و برخورد خواهد شد.

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شیروان  اظهار داشت: با توجه به آمارهایی که روزانه اعلام می شود، تعداد بستری، تعداد تست های گرفته شده، ۲.۳ برابر در مقایسه با هفته اول نوروز افزایش  و تعداد موارد مثبت نیز ۲.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

 «سیده معصومه هاشمی» با اشاره به اینکه تعداد بیماران شناسایی شده اعم از بستری و سرپایی در هفته اول فروردین ماه نسبت به اسفندماه سه برابر شده، گفت: ۶۵ درصد بیماران هم در هفته دوم عید با تریسینگ انجام شده شناسایی شدند و این به معنای این است که اکثر موارد ابتلاها در ایام نوروز خانوادگی و خوشه‌ای بوده است.

 

 وی ادامه داد: این آمارها نشان دهنده این است که دورهمی ها در ایام عید رعایت نشده و مسافرت ها، دید و بازدیدها و افرادی که از شهرهای مجاور به محل زادگاه خود مراجعه کردند بیشتر شده که نتیجه آن کاملاً در شهر مشهود هست.

 

سرپرست اداره بهداشت شیروان تصریح کرد: در ایام نوروز امسال مسافرت‌ به شهرستان به خصوص مناطق روستایی بسیار بود و متاسفانه اینکه تعداد مسافرت های امسال نسبت به سال قبل و سال های قبل تر که کرونایی وجود نداشت افزایش داشته است.

 

هاشمی با بیان اینکه شاهد افزایش تعداد مبتلایان و نمونه‌های مثبت در ایام نوروز بودیم، گفت: دلیل این موضوع تحت تأثیر قرار گرفتن شهر از مسافرت ها و دید و بازدیدهای عید است که عادی انگاری این بیماری بین مردم شهرستان و عدم استفاده درست از ماسک یا عدم استفاده از آن و افزایش دورهمی، مجالس عروسی و عزا در این ایام تاثیر گذار بود.  

 

وی ادامه داد: مجالسی که در منازل و باغ ها انجام می شد هم بسیار بود که انتظار داریم با آموزش هایی که به مردم می‌دهیم و با شرایطی که مردم خواهند داشت و محدودیت‌هایی که در شهرستان هایی با رنگ قرمز اعمال خواهد شد بتوانیم سریعا به وضعیت قبل برگردیم.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر به طور متوسط روزانه ۸ تا ۱۰ مورد بیمار جدید بستری در بیمارستان داشتیم و در حال حاضر در شهرستان تعداد مثبت ها سیر صعودی پیدا کرده است و بعضی از روزها ممکن است که بالای یک سوم نمونه های ما مثبت بشوند.

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شیروان گفت: میزان استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل های بهداشتی بین شهروندان شیروان روند کاهشی به خود  گرفت که این یک زنگ خطر جدی است و برای اطلاع رسانی به شهروندان ۷۰ هزار پیامک کوتاه آموزشی و هشدار دهنده ارسال شده است.

 


هاشمی افزود: در موج چهارم ویروس کرونا تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان که پیش از این کمتر درگیر این ویروس بودند؛ درگیر بیماری شدند و آمار بیماران در این مناطق به مرز هشدار رسید و گاها نیز به طور خانوادگی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شدند.

 


سرپرست بهداشت و درمان شیروان با توجه به شیوع ویروس جهشی کرونا انگلیسی در این شهرستان تنها راهکار مقابله با این ویروس را استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی وپرهیز از دو دورهمی اعلام کرد.

 

 

 

 

کد خبر 1045780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha