وجود بیش از یک هزار کانون فرهنگی مسجد در استان کرمان فرصتی برای توسعه صنایع دستی است

حسین زاده با بیان اینکه بخشی از تولیدکنندگان ما به طور قطع عضو کانون های مساجد هستند؛ وجود یک هزار و ۱۰۰ کانون فرهنگی هنری مسجد در شمال و جنوب استان را فرصتی برای توسعه صنایع دستی عنوان برای ایجاد تفاهم نامه مشترک اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، کاظم حسین زاده، چهارشنبه(۲۵ فروردین) در دیدار مدیرستادهماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با وی در خصوص همکاری های دوجانبه خاطرنشان کرد: ما کانون های مساجد را به عنوان یک جایگاه صرفاً عبادی نمی بینیم زیرا مسجد از صدر اسلام محل طرح مسائل مختلف بوده است.

 

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با تأکید بر اینکه باید از این جایگاه به نحو احسن استفاده کرد؛ یکی از مزیت های صنایع دستی را مسائل اقتصادی و کاهش آسیب های اجتماعی خواند و اظهار کرد: صنایع دستی تنها صنعتی است که فرصت برای کار کردن دارد.

 

 

وی صنایع دستی را شناسنامه زنده هر کشوری دانست و با بیان اینکه این صنایع بر اساس نیاز مردم شکل گرفته و صنایع دستی جایگاه خودش را دارد؛ افزود: هر یک از این رشته ها ظرفیتی دارد و در مجموع حلقه های بهم پیوسته ای است.
 

 

حسین زاده با بیان اینکه بخشی از تولیدکنندگان ما به طور قطع عضو کانون های مساجد هستند؛ وجود یک هزار و ۱۰۰ کانون فرهنگی هنری مسجد در شمال و جنوب استان را فرصتی برای توسعه صنایع دستی عنوان و یکی از مشکلات حوزه صنایع دستی را تصمیمات جزیره ای و پراکنده در این حوزه دانست.

 

 

وی از پیگیری برای تشکیل کمیته ویژه صنایع دستی هم خبر داد  و با افزودن این مطلب که ما سیاست گذار هستیم و خط و مشی تعریف می کنیم و کار نظارتی انجام می دهیم اما کار تصدی گری با بخش خصوصی است؛ تصریح کرد:
ظرفیت های مساجد می تواند به جهش تولید کمک کند.

 

 

حسین زاده با اشاره به آسیبی که متأثر از کرونا به فروشگاه های صنایع دستی وارد شد؛ افزود: گردشگردان داخلی و خارجی مشتریان اصلی صنایع بودند که آنان را با کرونا از دست دادیم و این صنایع از سبد خرید مشتریان بومی هم به دلیل تورم حذف شد اما فضای مجازی به کمک صنایع دستی آمد و صنعتگران برندهای جدید ثبت کردند.

 

 

وی برای ایجاد تفاهم نامه مشترک با ستادکانون های فرهنگی هنری مساجد اعلام آمادگی کرد و با بیان اینکه کرمان از قطب های صنایع دستی کشور محسوب می شود؛ اظهار کرد: می توانیم نمایشگاه صنایع دستی را با تولیدات کانون های مساجد و صنعتگران سالی یکی دو بار در قالب نمایشگاه برگزار کنیم.

 

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در ادامه با بیان اینکه بسته بندی صنایع دستی خیلی مشکل است و نگاه سنتی در این باره وجود دارد؛ افزود: تجاری سازی صنایع دستی، کاربردی کردن و برندسازی محصول مورد تأکید است.

 

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۹۹ رشته در حیطه کاری صنایع دستی است که از این تعداد ۷۴ رشته در استان فعال است؛ گفت: قالی بافی از بدنه ما جدا و مربوط به اداره صمت است؛ در پایان گفت: شهرهای مهم ایران بواسطه صنایع دستی تبدیل به برند جهانی شدند و از قِبَل آن منافع اقتصادی و اجتماعی خود را تأمین و حتی فرهنگ خود را بی واسطه معرفی می کنند.

 

 

​مشروح سخنان مدیرستادهماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان در این دیدار متعاقباً ارسال می شود.

کد خبر 1045837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha