سرگرمی هایی که تخریب عرصه های طبیعی را به دنبال دارد

اکبری گفت: مسابقات آفرود و موتور سواری در طبیعت بدون در نظر گرفتن شرایط طبیعی منطقه، آسیب های جبران ناپذیری را به عرصه های طبیعی استان وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسن اکبری» امروز (۲۵ فروردین) در جلسه پیشگیری از وقوع خسارت به عرصه های طبیعی که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری، ورزش و جوانان، پلیس پیشگیری و نمایندگانی از منابع طبیعی و امور اراضی برگزار شد، اظهار کرد: پیشگیری از وقوع خسارت به عرصه های طبیعی از حوزه ورزش های هیجانی باید در دستور کار دستگاه های اجرایی مرتبط در استان قرار گیرد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه استان با چشم انداز غالب بياباني، داراي عرصه هاي تحت فرسايش بادي گسترده و مستعد توليد گرد و غبار است، افزود: حدود يك سوم استان را كانون هاي فرسايش بادي تشكيل داده است و با كوچكترين تغيير در سنگ فرش هاي سطحي خاك يا پوشش گياهي آن تبديل به كانون هاي توليد گرد و غبار می شود.

 

وی با بیان اینکه بهره برداری از طبیعت و تفرج گاه ها در استان خراسان جنوبی رو به گسترش است، تصریح کرد: اما متاسفانه ورزش های هیجانی همچون آفرود و موتور سواری در طبیعت بدون در نظر گرفتن شرایط طبیعی منطقه، آسیب های جبران ناپذیری را  به عرصه های طبیعی استان وارد کرده است.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه در برخی از مناطق چهارگانه استان که بیشتر از عرصه های حساس به فرسایش استان هست، بدون هماهنگی و کسب مجوز برنامه هایی در قالب آفرودهای خودرویی و موتوری به صورت دسته جمعي برگزار و افراد اقدام به تپه نوردي و بالا رفتن از شيب هاي تند مي کند.

 

اکبری ادامه داد: آفرود تغيير سنگ فرش هاي سطحي خاك و  ايجاد كانون هاي فرسايش بادي، آبي و توليد گرد و غبار را به دنبال خواهد داشت.

 

وی با اشاره به استفاده و حضور بیش از ظرفیت در برخی مناطق از جمله کویرها، با توجه به اینکه کویرها زیستگاههای برخی گونه های جانوری همچون گربه شنی و خزندگان و حتی پوشش گیاهی خاص است، گفت: با حضور در این مناطق بدون رعایت اصول فنی قطعا خسارات زیادی به تنوع زیستی منطقه وارد خواهد شد.

کد خبر 1045919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha