سوز نی چوپان در گوش مسئولان نمی پیچد/ بهار شیرین دلالان

وضعیت وخیم حاکم بر صنعت دامداری علاوه براین که میدان را برای ورود و هماهنگی دلالان در خرید ارزان دام با شرایط مدت دار مهیا کرده بلکه این صنعت را در پرتگاه نابودی قرار داده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: وضعیت وخیم حاکم بر صنعت دامداری علاوه بر این که میدان را برای ورود و هماهنگی دلالان در خرید ارزان دام با شرایط مدت دار مهیا کرده بلکه این صنعت را در پرتگاه نابودی قرار داده است طوری که سوز نی چوپان نیز به گوش متولیان امر نمی رسد و بهار شیرینی برای دلالان رقم زده است.
 

 

اما چه چیز سبب بروز چالش های پیش روی صنعت دامداری شده است؟ آن طور که برخی از دامداران اعلام می کنند، تامین نشدن حداقل های مورد نیاز دامداری (نهاده ها) از سوی متولیان امر است البته در این برهه ای که دوباره خشکشالی در خراسان جنوبی خیز برداشته و نیز در مرغزار و صحرا چیزی برای چرای دام ها نیست خواسته شان خرید دام های زنده به حداقل قیمت ممکن است.

 


به گفته آن ها اگر این اتفاق نیفتد نه تنها آروزی شان برآورده نخواهد شد بلکه هزینه های زاید نگهداری نیز بر دوش این قشر همواره سنگینی خواهد کرد.

 


صنعت دامداری در لبه پرتگاه
گلایه این قشر مولد از مسئولان این است که در این برهه حساس و در سخت ترین شرایط آن ها را رها کرده اند و همین بی توجهی در کنار گرانی بیش از حد علوفه و نهاده های دامی و نبود تناسب در خرید دام زنده صنعت دامداری را در پرتگاه نابودی قرار داده است.

 

عشایر که بیشترین تعداد دام را دارند بیش از دیگر دامداران در این برهه حساس و سخت در معرض خطر گرفته اند. خواسته این قشر و دیگر دامداران این است که در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی موانع سر راه دامداران برداشته شود چرا که اگر دام شان آذوقه برای خوردن نداشته باشد به طور حتم دچار سوء تغذیه شده و از بین می رود.

 


به گفته آن ها هر روز دردی بر دردهای دامداران افزوده می شود و گویا برای قشر دامدار، آنچه به جایی نمی رسد فریاد است و جالب اینجاست که نه تنها از دامداری حمایت نمی شود بلکه اصل سرمایه های آن ها نیز با نازل ترین قیمت در اختیار دلالان قرار می گیرد.

 


فروش دام زنده تنها راه چاره
بنابر این گزارش در این روزها که گرانی علوفه ها سر به فلک کشیده و بغض آسمان هم نمی ترکد و دامداران از پس تامین هزینه های علوفه مصرفی برنمی آید تنها راه چاره را در فروش دام زنده می بینند که برای این دغدغه‌ی دامداران هم، متولیان امر تاکنون چاره ای اندیشی نکرده اند تا از این وضعیت بحرانی نجات یابند.

 


آن طور که عضو خانه کشاورز سرایان هم گفت: تبعات شدید خشکسالی، فقر مراتع، کاهش شدید علوفه در چاه موتورهای کشاورزی و کمبود آب امان دامداران و کشاورزان را بریده و کاهش شدید درآمد برای این قشر زحمت کش فاجعه بزرگتر از زلزله و کرونا را رقم زده است.

 


«ابراهیم زاده» ادامه داد: وقتی دامدار هیچ ذخیره نهاده ای از سال قبل ندارد و هزینه خرید علوفه جدید را هم ندارد و از همه مهم تر در این برهه حساس بازگشت دوباره قهر طبیعت، برای خورد و خوراک زندگی اش مانده؛ چطور می تواند زیر بار این همه مشکلات کمر راست کند؟

 


فاجعه ای بزرگ در راه
به گفته او وقتی 85 درصد اشتغال و معیشت مردم شهرستانی مانند سرایان از ممر دامداری و کشاورزی است و دراین برهه هم درآمدهای آن به صفر رسیده باید گفت فاجعه ای بزرگ در راه است و می طلبد ستاد ویژه بحران در مرکز استان در کنار ستاد انتخاباتی که با اهمیت است تشکیل شود و برای کاهش آلام این قشر زحمت کش و مظلوم تصمیم هایی گرفته شود.


پیشنهادها

پیشنهادهای او هم برای کاهش آلام دامداران خرید دام زنده به قیمتی متناسب از سوی شرکت پشتیبانی امور دام است چرا که اگر این اتفاق نیفتد دلالان و سودجویان برای خرید دام زنده با قیمت پایین و مدت دار و به غارت بردن هستی دامداران پا پیش خواهند گذشت، تزریق فوری علوفه کنسانتره دامی با قیمت مناسب، حمایت از خانواده در قالب سبد معیشتی، سهم خواهی از ابر پروژه انتفال آب خلیج فارس برای دشت های بحرانی، خرید آب کشاورزان خرده مالک داوطلب و ... است.


او به این موضوع نیز اشاره کرد وقتی دامداری همه سرمایه اش را بعد از یک سال نگهداری و پرداخت هزینه های نهاده ها به 800 میلیون ریال و با چک مدت دار یک ساله می فروشد و تا از پرداخت هزینه های دیگر نگهداری نجات یابد نشان می دهد که بهار امسال فقط بهار شیرین دلالان است.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان هم با تایید مشکلات دامداران از پیگیری و انعکاس مشکلات به مسئولان استانی و کشوری خبر داد.


«رضا صفایی» با بیان اینکه بهترین راهکار موقت، تامین علوفه مدت دار برای دامداران است، خاطرنشان کرد: پیگیر تسهیلات ارزان قیمت برای دامداران هستیم و علی رغم مشکلات دامداران، روزانه یارانه نسبتا قابل توجهی برای تامین علوفه یارانه ای به دامداران تعلق می گیرد.

 

 

 

کد خبر 1045944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha