توسل ، وسایل تقرب به خدا و بهره گیری از فیض های الهی است

حجت الاسلام جاسمی، گفت: توسل یکی از مهم ترین وسایل تقرب به خدا و بهره گیری از فیض های الهی است و علت اینکه این نقش به بزرگان دین و اولیای الهی داده شده ، جایگاه معنوی آنان است.

 به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه،همه ما زمانی که از کرده‌های خود پشیمان و ناراحت هستیم به ائمه و امامان متوسل می شویم تا شاید به حرمت آن‌ها  خداوند حاجت مارا روا کند.

 

توسل یعنی انسان برای دست یافتن به خواسته های خود به آن متوسل شود همانطور که می دانید اعتقاد به توسل مسئله ای است که از قرآن کریم و سنت شریف نبوی نشأت گرفته است و متوسل شدن به خداوند و ائمه اطهار از دیر باز در بین مردم رایج بوده و در هنگام سختی و مشکلات با واسطه قرار دادن پیامبران، امامان، و صالحان به پیشگاه خداوند، برای رسیدن به مقام قرب الهی استفاده می کنیم.

 

 

 

در توسل ، حاجت خود را از خداوند متعال می خواهیم و اورا به حق ائمه و امامان  قسم می دهیم تا زودتر حاجت روا شویم بنابراین توسل حاجت خواستن از اولیای الهی است.

 

همچنین ،ار حضرت فاطمه زهرا (س) نقل است که فرمود:ستایش می کنم خدای را که به خاطر عظمت و نورش، همه موجوداتی که در آسمان ها و زمین هستند، برای تقرب به خداوند به دنبال وسیله اند، و ما (خاندان پیامبر (ص)) وسیله تقرب به خداوند در میان بندگانش هستیم.

 

در همین راستا  خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با حجت الاسلام سید جواد جاسمی رئیس اوقاف و امورخیریه ناحیه ۱ استان گفتگویی ترتیب داده که باهم می خوانیم.

 

توسل یعنی چه؟

 

_توسل از ریشه توسل  وسیله یعنی واسطه  قرار دادن  هر شخص  یا چیزی برای تقرب به خداوند  برای براورده شدن حاجات و شفاعتها است.

 

 توسل  به ائمه  اطهار و اهل بیت (ع)چه آثار و برکاتی  دارد؟
 

 

توسل برای تقرب به خداوند و امامان (ع) روشن ترین وسیله و محکم ترین ریسمان برای تقرب و شفیع قرار دادن هستند که این موضوع در بسیاری از زیارت نامه ها و دعا ها از جمله  دعای توسل است که  اهل بیت  را برای شفیع  و وسیله  رشد و کمال  ما به سوی  خداوند  مد نظر  قرار داده شده  ائمه اطهار  در همه زمینه ها  راهنما و راهبرد ما و در واقع مفسران  واقعی قران هستند و بعد از  رسول خدا  کامل ترین  انسان ها و مقرب ترین آنان نزد خداوند است.

 

زیارت جامعه  کبیره که از طرف  امام هادی (ع)  انشاء  شده یکی از  بهترین و معتبر ترین  منابع  امام شناسی است  که مهمترین  اثار این توسل پیامبر اکرم (ص) میفرماید: ما کشتی نجاتیم و هر کس در کشتی  ما سوار شود  یعنی به ما تمسک  و توسل جوید نجات پیدا می کند چه بهتر  که کلیه  مسلمانان به ائمه جهت بر اورده شدن حاجات و دعاهای خود به ائمه متوسل می شوند .
 

 

 دیدگاه قرآن در رابطه با  توسل به اهل بیت چگونه است ؟
 

 

_در قران کریم ایات متعددی در زمینه توسل وجود دارد که مهمترین  آنها در سوره نساء است و خداوند می فرماید:  اگر این مخالفان وقتی که به خود ستم می کردند به نزد پیامبر می آمدند و از خدا طلب آمرزش می کردند و پیامبر هم برای انها استغفار  می کرد خدا توبه پذیر  و مهربان میافتند.

 

 توسل به امام حسین (ع) برای توبه از گناهان چگونه است؟
 

_ توبه یک نوع پشیمانی قلبی است  و ترک ان در صورتی که قابل جبران  باشد توبه می گویند، در حدیث شریف کسا پیامبر(ص) می فرماید : بر تو  باد سلام  ای فرزندم، ای شفاعت کننده. البته شرط اصلی امام حسین(ع) برای شفاعت آن این است که نماز را مهم ترین و اولین اولویت زندگی خود قرار دهد در قران کریم نیز  به صراحت در خصوص جایگاه  ویژگیهای  امامان بخصوص امام حسین(ع)  می داند.
 

 

آیا پیامبر  اسلام خودشان به کسی متوسل می شدند ؟


_ نام پیامبر نزدیک ترین نام به ائمه است و  شفاعت کبری در روز  قیامت برای پیامبراسلام است ، لذا  پیامبر با توجه به  منزلت و خاتم پیامبران و تملم کننده ادیان خود جایگاه  والا و خاصی نزد پروردگار دارد.
 

 

  آیا توسل به ائمه شرک است ؟ توسل به اولیای  الهی از منظر آموزه  توحید چگونه است؟
 

_خیر شرک نیست فقط زمانی  که در دعاها چیزی  ازآنان  مستقل بخواهیم  و یا  آنان  را در عرض خداوند قرار دهیم  در این صورت توسل  به معنای شرک ‌ ورزیدن به خدا است و توسل به اولیای الهی با توجه به آیات متعدد قرآنی که در متن  به آن اشاره شده ممنوع نیست  وسیله قرار دادن مقام یک انسان صالح در پیشگاه خداوند  و طلب چیزی از خداوند هیچ نوع منافاتی با توحید ندارد.
 

 

آیا یا توسل به امامان معصوم خواندن غیر خدا است ؟


موضوع توسل جستن به اولیا  و مقربان درگاه الهی و  واسطه قرار دادن انها در پیش گاه الهی از مهمترین و  پرحاشیه ترین اختلاف بین  وهابیون و مسلمان است،خداوند در جهان  هستی وسیله هایی قرار داده که انسان به کمک این وسیله ها می تواند به مقامات عالیه دست یابد که مهمترین انها  ائمه اطهار می باشد  اما اگر وساطت و دعا و استغفار  خواستن از سوی خدا شرک  بود  خداوند ایهاستغفار را نازل نمی کرد وسوره منافقون خود گواه بارزی از شفاعت پیامبر اکرم (ص) است لذا توسل  به امامان معصوم هیچ  نوع تمسک  به غیر  خدا نیست  بلکه  مسیر  بهتر  رسیدن و محکم  رسیدن  به تقرب  الهی  است.
 

ما هم می توانیم حاجت هایمان را به طور مستقیم از خدا بخواهیم و هم می توانیم از پیامبران یا امامان بخواهیم که برایمان دعا کنند و حاجت هایمان را خدا بخواهند و  یکی از راه های برآورده شدن حاجات توسل به ائمه و معصومین می باشد اما چه بهتر که این توسل در زمان های مناسب صورت گیرد تا سریع تر به نتیجه رسد.

کد خبر 1046054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha