زیور سفره های غذای روستائیان فاروج این روزها بی فروغ و گاهی کمیاب است

قوت غالب اهالی روستاها، نان است اما این روزها این زیور در سفره شماری از روستائیان کمیاب و در برخی موارد بی فروغ است و خانه ها از بوی خوش نان خالی شده است.

خبرگزاری شبستان_فاروج؛ صف ها، ناگفته های بسیاری دارند اما آنچه بعد از ساعت های طولانی ایستادن در صف به دست می آید، عمر کوتاهی برای ماندن در سفره ها دارد و باز روز از نو و روزی از نو. آنهایی که پای رفتن به شهر دارند هر غروب نان خانه را از یکی از نانوایی های شهر تامین می کنند هر چند مجبورند پاسخگوی نزاع هم محلی های نانوایی های شهر برای دلیل حضورشان در آنجا باشند اما بهتر از آن است که نان بی کیفیتی را به خانه ببرند که به وعده بعدی عمر خوردنش کفاف نمی دهد و دام ها هم گاهی از خوردن آن سر باز می زنند.

 

«علی محمدی» یکی از اهالی روستای ریزه در خصوص وضعیت نان روستا گفت: متصدی نانوایی عمری در این کار صرف کرده و حالا دیگر توان کار ندارد اما همچنان نانوایی دایر است و هر روز از کیفیت نان کاسته می شود.

 

وی افزود: نان نانوایی روستا قابل خوردن نیست و فقط ضایعات تولید می شود و نمی دانیم چه زمانی این قصه به سرانجام خوشی می رسد.

 

یکی از اهالی روستای مردکانلو هم گفت: نان روستا در نانوایی روستای چری پخت می شود و تا رسیدن به روستا زمان می برد.

 

«صادق صالحی» افزود: این شرایط، کار را سخت تر می کند و گاهی نانی که به روستا آورده می شود کیفیت لازم را هم ندارد.

 

یکی از اهالی روستای قره گل هم از آنچه که آن را کیفیت پایین نان، کمبود سهمیه آرد، نبود نانوایی و سختی پیمودن مسافت‌ چند کیلومتری برای تهیه خوراک اصلی و مورد نیاز خانوار به روستاهای همجوار یا مناطق شهری می نامند؛ گلایه کرد و گفت: در چند ماه اخیر به سبب افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی مانند برنج و ماکارونی، تمایل مردم به ویژه مناطق روستایی برای خرید نان بیشتر شده اما با توجه به فاصله روستای قره گل از شهر و حتی روستایی که دارای نانوایی است، تهیه نان را سخت تر کرده است.

 

«محمود ابراهیمی» افزود: آرد این روستا به نانوایی روستای چری داده شده تا نیاز اهالی را تامین کند اما این نان کفاف جمعیت روستا که به ویژه در 6 ماه اول سال بیشتر می شود را نمی دهد.

 

یکی از اهالی روستای کواکی، مشتریان نانوایی روستاها را به طور عمده خانواده‌هایی که امکان رفتن به شهر را ندارند و یا دامداران عنوان کرد و گفت: با افزایش چند برابری قیمت نهاده های دامی، خیلی از دامداران خوراک دام‌های خود را با خرید نان و مخلوط کردن آن با کاه تامین می‌کنند.    

 

«قربان احمدی» افزود: در چند ماه اخیر شاهد افزایش مشتریان نانوایی‌ها و کمبود نان هستیم که مهمترین علت آن می‌تواند گرانی سایر محصولات غذایی باشد.

 

وی با بیان اینکه نان امروز را فردا نمی‌توانید بخورید، بیان کرد: اگر نان را همان وعده ای که خریدید نخورید برای وعده بعد این نان مانند سنگ می‌شود که باید آن را دور بریزید.


 
یکی از متصدیان نانوایی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: در تهیه نان خوب و مرغوب، چند مسئله مهم است و اصلی ترین آنها گندم و آرد مرغوب، تهیه خمیرمایه مناسب و نانوای ماهر است که بتواند نان خوب پخت کند.

 

وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: تهیه آرد در قالب سامانه ای است که تعریف شده و نانوا در این حوزه حق انتخاب ندارد و بعضی بارها بسیار بی کیفیت است.

 

 

کیفیت و کمیت نان در بسیاری از روستاها پایین است

 

مدیر صمت شهرستان فاروج گفت: در بازرسی هایی که از نانوایی های روستایی انجام شد در بیشتر این واحدها، کیفیت و کمیت پایین است و اهالی ناگزیر به تامین نان از شهر  شده که منجر به ایجاد صف در نانوایی هایی با پخت کیفی تر می شود.

 

«احسان افتخاری» افزود: برگزاری دوره آموزشی برای ارتقای کیفیت پخت نان از سوی اتحادیه خبازان شهرستان در اولویت فعالیت ها قرار گرفته است.

 

وی گفت: بعد از برگزاری دوره اگر باز هم در این خصوص شاهد تخلف باشیم، سهمیه را در صورت دایر بودن نانوایی دیگری در روستا به آن واحد تحویل می دهیم و در صورت نبود به روستاهای همجوار واگذار می شود تا نان اهالی را تامین کنند.

 

افتخاری با اشاره به اینکه این دستگاه تنها یک تیم بازرسی دارد، افزود: امکان افزایش دفعات بازرسی با این تعداد کم است و شوراها و دهیاران و مردم را به کمک می طلبیم.

 

وی گفت: مردم در صورت مشاهده تخلف در وزن چانه، کیفیت، ساعت پخت و ... به شماره 124 گزارش دهند تا پیگیری سریعتر انجام شود.

 

وی، کهولت سن بعضی نانواها، توجیه پذیر نبودن پخت نان با توجه به سهمیه را موثر در کیفیت نان عنوان کرد و گفت: با این شرایط یک متصدی نانوایی باید چند روستا را پوشش دهد تا کارش مقرون به صرفه و انگیزه بخش باشد.

 

افتخاری، تغییر امتیاز به آزادپزی را هم رویکردی دیگری برای بهبود شرایط کار نانوایان در روستاها عنوان کرد و گفت: با توجه به محرومیت بسیاری از روستاها، امکان آزاد پز کردن نانوایی هم فراهم نیست و اهالی توانایی پرداخت هزینه نان اینگونه واحدها را ندارند.

 

وی گفت: تنها راه، دادن سهمیه آرد روستا به نانوایی روستاهای همجوار است.

 

وی بر ضرورت جوان سازی متصدیان نانوایی ها هم تاکید کرد و افزود: بعضی متصدیان با توجه به شرایط سنی دیگر انگیزه و توان کار ندارند و باید جایگزین شوند و اتحادیه در این بخش باید ورود پیدا کند.

 

افتخاری افزود: برای بهبود شرایط، کیفی تر کردن پخت نان و رفاه حال مردم، برای اهالی روستای ترنیک، میرفضل الله و قلعه حجی، یکی از نانوایی های شهر تیتکانلو نان پخت و به دست آنان می رساند.

 

وی گفت: نان روستای کلاته شاه میر را هم نانوایی روستای رشوانلو و نان اهالی روستای قره گل، باغ محله و مردکانلو در یکی از نانوایی های روستای چری پخت می شود.

 

افتخاری گفت: بازرسی ها تا زمان بهبود شرایط پخت نان در روستاها تشدید می شود.

 

 

کد خبر 1046207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha