هیچ تفریحی برای انسان لذت‌بخش‌تر از عبادت نیست/ تفرجگاه الهی را در ماه رمضان توسعه دهید

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: عبادت این تفرجگاه الهی را در ماه رمضان توسعه بدهید ما باید به جایی برسیم که نماز خواندن به ما لذتی بدهد که هیچ جا آن لذت نباشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» شامگاه چهارشنبه به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به سخنرانی پرداخته و گفت:انسان پس از تامین نیازهای اولیه به سراغ تفرجگاه‌های تفریحی خود می‌رود. وی افزود: از نظر معنوی برای انسان تفریح در نظر گرفته شده است، هیچ تفریحی برای انسان لذت‌بخش‌تر از عبادت نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مبلغان نماز را به عنوان بزرگترین تفریح در جامعه معرفی کنند، عنوان کرد: خداوند عاشق بندگان خود است تفریح آنها را می‌خواهد و تفریح را در عبادت قرار داده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرآن خواندن روح انسان در ملکوت الهی به پرواز در‌می‌آورد، اظهار کرد: شما برای تفریح گاهی فیلم نگاه می‌کنید، در قرآن درباره بهشت و جهنم وصف صورت گرفته است. درک تفریح عبادت مقداری سخت است اما اگر آن را درک کنید رها نخواهید کرد.

 

وی ادامه داد: علمای بزرگی همچون آیت‌الله بهجت و امام راحل بیش از همه ما تفریح می‌کردند، امام راحل روزی ۱۲ مرتبه قرآن می‌خواندند زیرا قرآن تفرجگاه روح ایشان بود. تحقیق کنیم که چگونه نماز و قرآن خواندن تفرجگاه اولیاء الهی شده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان بیان کرد: دیدن باغ یا مناظر زیبای طبیعت برای انسان تفریح اما اثر آن سطحی است در حالی که اثر تفریح معنوی عمیق است به همین دلیل به عبادت بسیار توصیه شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روح سالم روحی است که به تفریح کم راضی نشود، ابراز کرد: امام راحل شکایت می‌کردند که اگر جهنم نبود بسیاری از ما نماز نمی‌خواندیم یعنی ما هنوز آن بخش عبادت را که تفریح است درک نکردیم.

 

وی با بیان اینکه بیشتر شیعیان این را درک کردند که عزاداری برای امام حسین(ع) تفریح دل ما است اما تفریح بودن عبادت را درک نکردند، گفت: کسانی که هر چند دقیقه یک بار هوای امام حسین(ع) را می‌کند دل سالم دارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار کرد: شب عاشورا امام حسین(ع) چراغ را خاموش کرد که کسی به اجبار در کنار ایشان نماند بلکه به عشق در کنار او بمانند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه عبادت برای انسان تفریح است، عنوان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند اگر ما سالم باشیم دنبال تفریحی همچون نماز می‌باشیم. تا حالا نتوانستیم فیلمی بسازیم که در چشمان عاشقان عبادت عشق به عبادت را بتوان دید.

 

وی افزود: خداوند می‌فرماید خودت را از کارهای ضروری فارق کن و به عبادت من بپرداز، قلب تو را بی‌نیاز می‌کنم که دنبال نیازهای توهمی نروی دست تو را پر از روزی می‌کنم؛ در اثر عبادت خداوند نیاز‌های ضروری انسان را برآورده می‌کند که او همواره به تفریح عبادت بپردازد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: خداوند می‌فرمایند فرزند آدم از من دور نشو در غیر این صورت شما را گرفتار می‌کنم، در روایت دیگری می‌فرمایند بهترین افراد کسانی هستند که عاشق عبادت باشند؛ هر کس با عبادت تفریح نکند دچار عجب و غرور می‌شود که حال همه را از خود به هم می‌زند، همچون ابلیس می‌شود، کسی که با عبادت تفریح کند دنبال مزد گرفتن از خداوند نیست.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: عبادت این تفرجگاه الهی را در ماه رمضان توسعه بدهید ما باید به جایی برسیم که نماز خواندن به ما لذتی بدهد که هیچ جا آن لذت نباشد.

 

کد خبر 1046300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha