هوای نفس انسان مهمترین دشمن بر علیه ارزش‌های الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: از مهمترین دشمنان انسان که بر علیه ارزش‌های الهی خیز برمی‌دارد که آنها را از بین ببرد هوای نفس است در ماه رمضان با هوای نفس خود مبارزه کنیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» به مناسبت ماه مبارک رمضان  در حسینیه هدایت به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند برای انسان ارزش‌هایی را مقرر کرده است که او با ارتباط به آن ارزش‌ها مسافر به سوی کمال می‌شود.

وی افزود: این ارزش‌ها در قرآن کریم و روایات رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) بیان شده است، یکی از آن ارزش‌ها ارائه صراط مستقیم است که ارزش آن چنان زیاد است که خداوند از ما خواسته شبانه روز آن را چندین بار در نماز از او درخواست کنیم، ممکن است این درخواست صراط پاسخ به دعوت الهی باشد از نظر عمر تکلیفی ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ سال طول بکشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند درخواست کردن بندگان را دوست دارد که آنها در دنیا و آخرت بی‌نیاز کند، عنوان کرد: خداوند گدایی از خود را در قرآن عبادت حساب کرده است و فرموده که درخواست شما را پاسخ می‌دهم. گاهی گدایی نکرده خداوند جیب ما را پر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه مجموعه رزق‌ها از سوی خداوند است که بسیاری از مردم به آن توجه ندارند، اظهار کرد: خداوند به همه مردم عالم عنایت دارد و رزق مادی آنها را می‌دهد، اما به مومنان به صورت خاص رزق مادی و معنوی را با همسسزظط ظیق عطا می‌کند.

وی با بیان اینکه «اهدناالصراط المستقیم گدایی از خداوند است»، ابراز کرد: خداوند همواره جیب دنیا و آخرت ما را پر می‌کند اما متاسفانه حس نمی‌کنیم، خداوند در ماه رمضان حتی خواب روزه‌دار را عبادت می‌نویسد این لطف الهی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر انسان در صراط مستقیم قرار بگیرد خداوند به او در دنیا نعمت مادی و معنوی داده و در آخرت هم می‌دهد، گفت: کسانی که مطیع خدا و پیامبر(ص) هستند آنها را روز قیامت کنار انبیاء، صدیقین، شهدا و صالحان قرار می‌دهند و آنها رفقای خوبی در قیامت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه قرآن کریم همواره به انسان درباره شیطان و دشمنی او هشدار می‌دهد، ابراز کرد: ابراز شیطان به عنوان دشمن هم در هر روزگاری یک شکل است که انسان را از ارزش‌ها بازمی‌دارد.

وی افزود: شیطان در هر روزگاری تلاش می‌کند که انسان را از ارزش‌های الهی دور کند، یکی از این ارزش‌ها نماز است، از هر قومی نماز گرفته شد به دنبال هر میل ناحقی رفتند، شکم و غریزه جنسی شما دشمن‌ترین دشمنان و در کمین شما است، خداوند متعال باطن حرام را برای شما تبین کرده است که گویا آتش جهنم است. غریزه جنسی بسیار خطرناک است که می‌دانید چه گناهانی من باب آن در دنیا صادر می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امیرمومنان امام علی(ع) ۱۰۰ هزار نخل خرما کاشته بودند اما خود نان و نمک می‌خوردند و هزینه‌ آنها را خرج فقرا می‌کردند، ابراز کرد: شکم امیرمومنان امام علی(ع) رعیت او بود اما برخی انسان‌ها شکمشان آقای آنها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: مجموعه خواسته‌های نامشروع یا همان هوای نفس یکی دیگر از دشمنان بسیار خطرناک انسان است، خداوند می‌فرماید من هیچ آفریده‌ای را نیافریدم که باخدایی من بجنگد مگر هوای نفس؛ دشمنان بر علیه ارزش‌هایی که خدا به ما داده است خیز برمی‌دارند که مهمترین آنها هوای نفس است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1046426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha