انسان برای بهشت خلق شده است/ بیشتر مردم از ترس جهنم عبادت و دینداری می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه بیشتر مردم از ترس جهنم عبادت و دینداری می‌کنند، گفت: انسان برای بهشت خلق شده که در آن هیچ فعالیت ضروری وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» شامگاه پنج‌شنبه به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به سخنرانی پرداخته و گفت: انسان برای بهشت خلق شده که در آن هیچ فعالیت ضروری وجود ندارد.

 

وی افزود: طبیعی است که انسان از فعالیت‌های ضروری خسته شود، فعالیت‌های تفریحی را می‌شود توسعه داد، برخی آنقدر از تفریح فاصله می‌گیرند که اگر آنها را به تفریح ببرید خسته می‌شوند، برخی کار اجباری را به تفریح برای خود تبدیل می‌کنند برخی هم تفریح را به کار اجباری تبدیل می‌کنند همچون ما که نماز را به کار اجباری برای خود تبدیل کردیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تکلیفی و واجب بودن روزه و نماز نباید ما را به اشتباه دچار کند که نماز و روزه تفریح نیست، اما باید تفریحی بودن آن را بفهمیم که از آن لذت ببریم، عنوان کرد: حیف است که جامعه مومنان با صدای بلند به همه اعلام نمی‌کنند که مسجد باغ و بوستان و نماز تفرجگاه آنها است. بیشتر مومنان در جان خود نماز می‌خوانند اما لذت تفریحی از نماز نمی‌برند، خستگی زندگی خود را در عبادت از بین نمی‌برند، بد است که مومنان عید بودن ماه رمضان را لمس نمی‌کنند یا تفریح خود را در قرآن خواندن نمی‌دانند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تفریح فعالیتی است که انسان را خوشحال می‌کند و بسیاری از قاعده‌های ضروری را ندارد، ابراز کرد: تفریح سه رکن دارد، رکن اول فعالیت‌های تفریحی این است که نیاز حیاتی انسان نباشد، نماز اینگونه  است که اگر کسی آن را نخواند نمی‌میرد، رکن دیگر تفریح آزادی، خلاقیت و کنجکاوی است، همچنین رکن دیگر کار تفریحی رساندن انسان به شادی است.

 

وی با تاکید بر اینکه کار تفریحی باید از سر ضرورت برای تامین منافع اولیه نباشد، آزادانه خلاقانه و کنجکاوانه و برای رسیدن به شادی باشد، گفت: به تفریح احترام بگذارید اگر شما تفریح را نخواهید چگونه به آیات بهشت می‌توانید توجه کنید.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بیشتر مردم از ترس جهنم عبادت و دینداری می‌کنند، عنوان کرد: برای از بین رفتن این حالت برای تفریح خود ارزش قائل باشید، سوره واقعه دو بار از بهشت و یک بار از جهنم یاد می‌کند این نشان می‌دهد که انسان با دنبال بهشت بودن دنبال تفریح بودن است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: کسی در دل او تقاضای کربلا رفتن نباشد اگر بهشتی باشد در پایین‌‌ترین درجه بهشت قرار می‌گیرد. کربلا راحت‌ترین بخش برای فهم تفریح الهی است.

 

وی با بیان اینکه هرکس با نشاط نماز نخواند نوعی نفاق دارد، گفت: کسی که سراغ منبر مسجد و محراب و عبادت بیایید با آنها تفریح نکند دین را نزد دیگران بد نشان می‌دهد به دیگران می‌گوید من رفتم و چیزی به دست نیاوردم. اگر نمی توانیم عبادت را با حس تفریح انجام دهیم درک ما درست نبوده است و نقص داریم امیدوارم که کل زندگی شما تفریح معنوی شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عبادت تفریح بی‌آسیب و لذت آن پایدار است، ابراز کرد: اگر با عبادت خود تفریح نکنید دچار عجب می‌شوید که سبب از بین رفتن عمل می‌شود، در ریا باید دیگری باشد که نزد او ریا کرد اما عجب به تنهایی عمل انسان را نابود می‌کند زیرا کنترل عجب محال است. رسول خدا(ص) فرمودند اگر ترک گناه کنید و در اثر آن عجب پیدا کنید گناه می‌کردید بهتر از این بود که عجب پیدا کنید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه بسیاری از اوقات توفیق بندگی به بنده داده نمی‌شود برای اینکه مبادا عجب بگیرد، عنوان کرد: ظرفیت یعنی اینکه عجب پیدا نکنید کسی که تفریحی عبادت کند او عجب پیدا نمی‌کند، برخی از اذکار بعد از نماز نشان می‌دهد کسی که نماز خواند خود را بدهکار خدا می‌داند، اگر شکر پس از نماز حقیقی باشد عجب پس از نماز را از شما گرفته است.

 

وی با استناد به دعای امام سجاد(ع) بیان کرد: حضرت می فرمودند خدایا در دل بندگان خودت محبت مرا و در دل دشمنان خود ترس مرا قرار ده که از من حساب ببرند، الهی مرا دوست داشته باش؛ الهی کارهای خوب را طوری نزد من عزیز و محبوب قرار ده که وارد هر کاری می‌شوم با لذت وارد و با نشاط خارج بشوم.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: مردم در چهره رسول خدا(ص) می‌دیدند که با لذت سر نماز می‌رود و با نشاط از آن خارج می‌شود. دنیای امروز ما با ماهواره و اینترنت چه خطری برای جوانان و انسان‌ها دارد، آنها را با لذت و نشاط کاذب فریب می‌دهد که همه ابنا بشر به سادگی می‌توانند بفهمند لذت و شادی آن کاذب است راه‌حل این است که لذت و شادی برتر جلوی آنها بگذارید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: اخیرا در کل جهان سیستمی از ماهواره‌ها و اینترنت را منتشر می‌کنند که بدون هیچ هزینه‌ای هرزگی در اختیار هر کس فردی در هر گوشه از جهان قرار بگیرد؛ یک سرمایه‌دار بزرگ در همکاری با صهیونیست‌ها این کار را انجام می‌دهد، به نظر شما آیا امام زمان(عج) بیایند  ماهواره‌ها را می‌زنند یا به مردم چشم بند می‌زنند؛ باید جامعه انسانی چنان قوی باشد که این موارد به آنها صدمه نزد، اگر عبادت تفریح ما باشد کسی نمی‌تواند هیچ غلطی کند.

وی بیان کرد: امروز دشمنان با تفریح‌های کاذب مردم را نابود می‌کنند، هیچ راهی وجود ندارد که شما با تفریح‌های حقیقی آنها را به سعادت برسانید، باید برای نجات جهانی که با تفریح نابود می‌شود تفریح حقیقی به آنها معرفی شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه روز قیامت از نعیم سوال می‌شود، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند منظور خدا از نعیم نعمت ولایت اهل‌بیت(ع) است، کسانی که نعمت امام حسین(ع) به شما داده شده است بدانید که خدا درباره آن از شما سوال می‌کند، اگر جهان را با عشق به امام حسین(ع) فتح نکنید و تک خوری کنید، نمی‌توانید روز قیامت پاسخگوی خدا باشید. بشریت را آزاد کنید قله شادی در عزاداری امام حسین(ع) است ما تا جهان را با امام حسین(ع) آزاد نکنیم حق ایشان را به جا نیاوردیم زیرا خداوند برای شهادت امام حسین(ع) هزینه کرده است.

 

کد خبر 1046495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha