دعای ماه رمضان دارای مضامین و محتوای بسیار است

حجت الاسلام دست داده گفت: دعای ماه رمضان از جمله دعاهای توصیه شده ای بوده که از مضامین و محتوای بسیار بلندی برخوردار است.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، به شرح دعای ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: دعای «یَا عَلِیُّ یَا عَظِیمُ» از جمله دعاهایی است که از مضامین و محتوای بسیار بلندی برخوردار است و قرائت آن در ماه مبارک رمضان‏ بعد از نمازهای واجب توصیه شده است.

 

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم افزود: «سید بن طاووس» از امام صادق و امام کاظم علیهما السلام روایت کرده است که فرمودند: از اول ماه تا آخر ماه مبارک بعد از هر نماز فریضه‏ ای، آن دعای شریف زمزمه شود.

 

وی به شرح جملات ابتدایی این دعا اشاره کرد و اظهار داشت: این دعا با  «یاعلی» آغاز شده است؛ «علو» در لغت از ماده «ع ل و» به معناي بلندجايگاه بوده يعني كسي كه از جايگاه بالا و والايی برخوردار است و نیز به کسی گفته می ‏شود که قادر و قاهر بوده و کسی قدرت مقاومت در برابر اراده او ندارد.

 

حجت الاسلام دست داده با تاکید بر اینکه صفت مشبهه بودن اين واژه، بيانگر آن است كه اين جايگاه رفيع در خداوند متعال هميشگی است، عنوان کرد: «علی» همان اسمی است که به شکل دیگری در سجده نماز می گوییم: «سبحان ربی الاعلی و بحمده» در این اسم، با علوّ الهی خداوند کار داریم. 

 

وی همچنین در تفسیر بخش دیگری از این دعا عنوان کرد: دعای ماه رمضان با «یاعظیم» ادامه پیدا می کند و آن همان اسمی است که به گونه دیگرش در رکوع می گوییم: «سبحان ربی العظیم و بحمده» و در این اسم، با عظمت الهی کار داریم.

 

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم ادامه داد: «عظيم» در لغت از ماده «ع ظ م» به بزرگی گفته می ‌شود كه در نيرومندی و آقايی برتر از ديگران باشد؛ اين واژه در برابر «حقير» به كار می ‌رود و به كسی گفته می ‌شود كه پست و زبون باشد.

 

وی ادامه داد: تفاوت «عظيم» با «عليّ» در اين است كه واژه علو به مطلق رفعت اشاره دارد؛ يعنی اعم از اين است كه شخص «علی» پيش از اتصافش به اين صفت، در جايگاه پايين‌تري قرار داشته و سپس به جايگاه بلند رسيده است يا اين‌كه از آغاز دارای جايگاه بلندی بوده است، ولی عظيم به رفعتی اشاره دارد كه همراه با نيرومندي و آقايي بوده و از آغاز جايگاه رفيعی داشته است.

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه پس مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه واژه عظيم به نوعی تكميل كننده واژه «علی» بوده و معناي عبارت اين مي‌شود كه ای كسی كه از آغاز نيرومند و آقا بودی و جايگاه والايی داشتی، اظهار کرد: واژه عظيم، اين توهم را كه ممكن است علو و برتری خداوند متعال از آغاز برای او نبوده و سپس به جايگاه والا رسيده است، دفع می كند.

 

 

کد خبر 1046540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha