حرکت بر مبنای شعار سال شکوفایی اقتصاد فرهنگ و هنر را به دنبال دارد 

هنرمند نقاش پشت شیشه گفت: اگر طبق سه بند شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌‌ها» پیش برویم در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوفایی اقتصادی در تمام زمینه‌ها خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دشواری های تولید فرهنگی و هنری با اتکا به شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و موانع‌زدایی‌ها»  قطعا برطرف خواهد شد اما لازمه اش اولویت بخشی به اقتصاد آسیب پذیر فرهنگ و هنر است، اقتصادی که در سایه کرونا لطمات جبران ناپذیری بر پیکره نحیف آن فرو آمد. همانطور که می دانیم امسال را مطابق نامگذاری هر سال مقام معظم رهبری سال «تولید، پشتیبانی‌ها و موانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند،  تولید در عرصه فرهنگ و هنر نیازمند حمایت و پشتیبانی و رفع موانع است، درباره ضرورت های تحقق این شعار در تولید فرهنگی و هنری با « سعید رضاخان » هنرمند نقاش پشت شیشه به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها چگونه می‌شود در عرصه فرهنگ و هنر تولید کرد؟

برای تولید در عرصه فرهنگ و هنر چند بخش و چند تعریف را باید مورد توجه قرار داد. نخست اینکه تعریفی جامع از فرهنگ ارائه دهیم و معنی این واژه‌ها را درک کنیم. ببینیم کالای فرهنگی را در چه سطحی تعریف می‌کنیم. آیا هر کالایی که در آن هنر به کار رفته است و برگرفته از فرهنگ محلی، قومی و یا ملی است کالای فرهنگی محسوب می‌شود یا اینکه معنای گسترده‌تری برای آن در نظر می‌گیریم؟ باید تعریف هنر را هم در نظر بگیریم. پس از این تعریف‌ها به وظیفه افراد توجه کنیم. به شرح وظایفی که افراد مستقل، هنرمندان، سازمان‌ها، نهادها، بخش خصوصی و هرکس که در ارتباط با تولید فرهنگی و هنری است؛ نگاهی بیاندازیم. به این وسیله می‌توانیم کار را به سمت آسان سازی امور و تولید بیشتر هدایت کنیم.

 

آیا برای هر شخص هنرمند یا سازمانی شرح وظایف وجود دارد؟

در بخش دولتی شرح وظایف بطور معمول وجود دارد. بخش خصوصی یا همان سازمان‌های خصوصی نیز هرکدام برای سوددهی بیشتر، تعریف‌هایی دارند. هنرمندان هم هرکدام هدفی برای خلق اثر دارند که آن هدف، بصورت ذهنی می‌تواند تبدیل به شرح وظایف شود. برخی از این شرح وظایف ها کار را کمی پیچیده می‌کنند و به اصطلاح در تولید ایجاد مانع می‌کنند. باید انرژی لازم را برای مانع زدایی هزینه کرد تا تولید بالا رود.

 

ضرورت تولید فرهنگی و هنری با اتکا به شعار سال (تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها) چیست؟

در پاسخ به پرسش نخست شما اشاره‌ای به تعریف کالای فرهنگی داشتم. اینکه چه کالا یا کالاهایی را فرهنگی بنامیم. در یک دید کلان تمام کالاهای می‌توانند به نوعی در ارتباط با فرهنگ باشند. پس اگر طبق این سه بند یعنی تولید، پشتیبانی و مانع زدایی پیش برویم در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوفایی اقتصادی در تمام زمینه‌ها هستیم.

 

مهمترین موانع تولید فرهنگی و هنری در این سال چیست؟

نخستین مانع خود افراد و ذهنیت آنهاست. قالب‌های از پیش شکل گرفته در ذهن هنرمندان و تولید کنندگان باعث می‌شود تا تولید ایجاد نشود یا در صورت تولید، حداکثر توان ظهور نیابد. مانع دیگر به ساخت و ساز اداری باز می‌گردد. در برخی بخش‌ها هم مانع‌هایی قانونی به چشم می‌خورد که بوسیله بازخوانی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها می‌توانیم آنها را رفع کنیم. متاسفانه ساختار اداری و کاغذبازی های سازمانی می‌توانند زمان را هدر دهند. همین هدررفت زمان باعث فرصت سوزی می‌گردد. در نتیجه با نقص روبرو می‌شود.

 

چند نمونه از موانع اداری_ سازمانی را نام ببرید؟

عدم صدور مجوز نمایشگاهی در شرایط حال حاضر یک مانع است. در صورتی که می‌شود کار را با کمی تغییر به نتیجه مناسب رساند. می‌شود در فضای باز و رعایت یک سری از شیوه نامه‌های بهداشتی (پروتکل ها) کار را پیش برد. درباره مهر اصالت کالا، درجه هنری و خیلی موردهای دیگر نیز می‌شود کار را ساده‌تر به سرانجام رساند تا مصائب فکری کمتر شوند و انرژی تولیدکنندگان بر روی کار هزینه شود.

 

پشتیبانی و حمایت از تولید هنری در سال ۱۴۰۰ چگونه باید باشد تا شعار امسال محقق شود؟

این یک بحث وسیع است و در هر رشته‌ای متفاوت است. گذشته از تفاوت رشته‌ها و نوع حمایت از هرکدام سطح بندی های گوناگونی در هر رشته وجود دارد. بطور مثال در صنعت فرش دستباف با بافته‌های گوناگونی روبرو هستیم که برای هرکدام باید بصورت خاص برنامه‌ریزی پشتیبانی صورت گیرد. اما آنچه مسلم است برای پشتیبانی از تمام تولیدات فرهنگی_ هنری یک سری مشترکات وجود دارد که با توجه به آنها بخش عمده‌ای از مانع‌ها برطرف می‌شوند. بطور مثال قیمت تمام شده مواد اولیه، بازاریابی و فروش، نقل و انتقال اثر، نقل و انتقال مالی، ارزیابی سلیقه بازار هدف و مسائلی از این دست برای تمام رشته‌ها قابل اهمیت است. این موضوع به سازمان‌های دولتی و کمک آنها باز می‌گردد. اگر این پشتیبانی‌ها صورت بگیرند؛ تولیدکنندگان داخلی ما می‌توانند در پهنه جهانی وارد رقابت شوند.

 

آیا شعار (تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها) در عرصه فرهنگ و هنر تحقق یافتنی است؟

بله. بطور یقین این چنین است. البته به شرط آنکه یک همت و عزم عمومی وجود داشته باشد. در این مسیر تمام افراد باید وارد کار شوند. همه باید از تولیدات هنری داخلی پشتیبانی کنند. باید یک عزم ملی برای رفع مانع‌های تولید ایجاد شود. در این صورت با یک جهش روبرو خواهیم شد.

 

در انتها نتیجه را چگونه می‌بینید؟

نتیجه به نوع رفتار سازمان‌ها، نهادهای دولتی، مجموعه‌ها و شرکت‌های خصوصی و افراد مستقل بستگی دارد. اگر یک عزم ملی برای تغییر در ساختارها ایجاد شود و همه به سمت اصلاح پیش روند؛ با درخشش هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی روبرو خواهیم شد و اگر هیچ تلاشی در این زمینه صورت نگیرد؛ شرایط با وضع موجود تفاوت چندانی نخواهد کرد.

کد خبر 1046639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha